Photo ofPasseig per Calders: Gual de Bellveí-Església i Resclosa de Sant Andreu-Riera de Calders (Moianès) Photo ofPasseig per Calders: Gual de Bellveí-Església i Resclosa de Sant Andreu-Riera de Calders (Moianès) Photo ofPasseig per Calders: Gual de Bellveí-Església i Resclosa de Sant Andreu-Riera de Calders (Moianès)

November 14, 2020
November 2020

near Calders, Catalunya (España)

Ruta seguida: Camí de Bellveí a la Plana del Campaner-Gual de Bellveí a la riera de Calders-Plàtans de la porta de Bellveí-Àrea d’esbarjo de la Font de Bellveí-Riera de Calders-Camí de Sant Andreu-Barraca de vinya de Comellas-Restes enrunades de l’Església i rectoria de Sant Andreu-Resclosa de Sant Andreu o de Bellveí-Meandre de la Riera de Calders al Rial del Mestre Jan-tornada a Bellveí-Plana del Campaner-Resclosa i Canal de Viladecavalls i tonada final a l’aparcament

Avui, ens hem tornat a acostar a la zona de Bellveí per estirar una mica les cames seguint un tram de la ruta que ja hem fet en altres ocasions.

Deixem el cotxe a un marge de la pista, a la cruïlla amb el camí que va a la resclosa i a l’inici del Canal de Viladecavalls-Jorba.

Comencem a caminar en direcció a Bellveí per la pista de terra. En arribar a la “porta” flanquejada per dos grans plataners, travessem el Gual de Bellveí pel pont de pedra. A l’altre banda de la riera de Calders trobem un magnífic lloc envoltat de deu grans plataners centenaris i una àrea de pícnic amb un parell de taules rodones fetes amb pedres de molí. Dos d'aquest plataners configuren el que es coneix com "Els Plàtans de la Porta de Bellveí", una mena de porta d'entrada al Gual i a la Font. Al recinte també podem admirar alguns grans roures centenaris. Cal remarcar que la font fa anys que no raja.

A tocar de la font també podem veure les construccions que configuraven la fàbrica i l'antic Molí de Bellveí, amb algunes restes mig enrunades i una porta de ferro on es pot llegir el nom de lloc. Si seguíssim la pista arribaríem a la Casa Gran de Bellveí, però avui no anirem per aquesta banda.

Tot just abans d’arribar al molí, per la dreta surt un camí senyalitzat que va a un tram de la riera de Calders. És un tram molt bonic que travessa el bosc i desemboca a la riera, on el Tuc pot banyar-se tranquil.

Tornem de nou al molí i a la font de Bellveí, travessem el pont de tornada i, a la cruïlla amb un pal indicador caigut al terra, seguim per la pista de la dreta en direcció a Sant Andreu. És un camí ample i planer que segueix paral·lel a la riera de Calders.

A poc de començar el tram, travessem una zona de grans blocs de pedra de color fosc caiguts de la banda esquerra de la muntanya. En caure, alguns dels blocs van arribar fins la llera de la riera i s’han començat a cobrir de vegetació. Tot plegat configura una visió especial i cridanera.

Passat els blocs de pedra, per l’esquerra trobem un cartell del Mas Comelles i un corriolet poc marcat que ens portaria al mas. Nosaltres seguim per la pista principal de la dreta, en paral·lel a la riera de Calders i amb les primeres vistes de la Casa Gran de Bellveí, que domina tota la zona, i una construcció més nova que sembla una granja d’animals.

Seguim avançant per la pista i, poc després, per l’esquerra veiem les restes de la Barraca de Vinya de Comellas.

Passada la barraca, per la dreta, seguim un corriol que ens baixa directe a la riera. A partir d'aquí seguim un tram per la riba esquerra de la riera i travessem un petit tram de bosc de ribera que, a la tardor, apareix magnífic i solitari.

Travessat el bosquet tornem a sortir a la riera i remuntem a la pista de terra que va per la part alta. Pocs metres més enllà, des de la cinglera ja veiem, al fons i a la dreta, la Resclosa de Sant Andreu (també anomenada de Bellveí) a la que ens dirigim.

Continuem camí i, en arribar a una cruïlla, seguim per la dreta fins trobar un pal indicador i un plafó informatiu de l'Església i Rectoria de Sant Andreu, ara enrunades i cobertes de vegetació. Fem una volta per les restes de les edificacions i seguim camí pel corriol que baixa a la Resclosa de Sant Andreu. Arribem a la resclosa que es troba a la intersecció entre la Riera de Calders i el Torrent de la Baga de Bellveí. Avui presenta un bon aspecte, amb menys aigua que l’any passat, però amb prou cabal perquè el Tuc faci un bon bany.

Unes quantes fotos després, tornem enrere pel camí i, en lloc de tornar a la pista principal, seguim per la dreta en paral·lel a la riera. Així descobrim un parell de bonics racons on el Tuc torna a aprofitar per jugar i nadar mentre jo faig un petit mos per recuperar forces.

Seguim camí per la dreta, travessant molts arbocers farcits de cireretes d’arboç. El corriol s'enfila una mica per la cinglera que hi ha sobre la riera, amb magnifiques vistes de la pròpia riera i del tardorenc bosc de ribera. Finalment, el corriol empalma amb la pista principal a l'alçada de la part superior del meandre de la riera de Calders en una zona anomenada el "Rial del Mestre Jan". Baixem pel camí en paral·lel a la riera fins trobar el camí cimentat que puja a Malniu, al Castell de Calders i al propi Calders si teniu prou ganes de caminar. Nosaltres a la cruïlla amb pal indicador, no seguim amunt. Fem una volta per la zona, on trobem un gual de pedra per travessar la riera amb prou aigua com per mullar-nos els peus, un indicador de la Font de l’Esquerda (que no visitarem) i una petita caseta amb la porta tancada.

Aquí ja donem per acabada l'anada de la ruta d’avui i tornem enrere per la mateixa pista de l’anada. A mig camí, per la nostra dreta, veiem una altra barraca de vinya restaurada a la que ens acostem per fer una visita i alguna foto.

Retornem a la pista i, en poca estona arribem a la zona d'aparcament del camí de Bellveí. Com encara tenim temps, agafem el corriol que surt de la pista on hem aparcat i, en un parell de minuts, arribem a la Resclosa i a l’inici del Canal de Viladecavalls-Jorba, on ja hem estat altres vegades i del que ja hem visitat diversos trams entre aquest punt i el seu final a la Colònia Jorba. El cert és que és una obra molt interessant i plena de raconets agradables.

Finalment, tornem a l’aparcament i, ara si, donem per acabada la ruta d’avui.

Molt curta i planera passejada en un magnífic dia de tardor, lluminós i molt agradable.

L'entorn és magnífic i la ruta és molt assequible i de bon fer. No hi ha cap punt perdedor ni cap element tècnic que impedeixi que el pugui fer, pràcticament, qualsevol persona. A més, es pot allargar per la zona tant com vulguem.

Llàstima que a la riera de Calders comença a faltar aigua, malgrat que encara hi ha prou. De fet, estem tenint una tardor molt seca i la natura comença a notar-ho arreu.

A veure si amb una mica de sort, ens deixa estar l'anticicló que ens acompanya des de fa uns dies. Tots ho agrairíem.

Salut i bona caminada !

Photo ofAparcament i inici de la ruta d'avui Photo ofAparcament i inici de la ruta d'avui Photo ofAparcament i inici de la ruta d'avui

Aparcament i inici de la ruta d'avui

Aparcament i inici de la ruta d'avui.

PictographTree Altitude 1,181 ft
Photo ofPorta d'entrada al gual i a la Font de Bellveí Photo ofPorta d'entrada al gual i a la Font de Bellveí Photo ofPorta d'entrada al gual i a la Font de Bellveí

Porta d'entrada al gual i a la Font de Bellveí

Porta d'entrada al gual i a la Font de Bellveí.

PictographBridge Altitude 1,181 ft

Gual i Font de Bellveí

Gual i Font de Bellveí.

PictographRuins Altitude 1,184 ft
Photo ofRestes enrunades del Moli de Bellveí Photo ofRestes enrunades del Moli de Bellveí Photo ofRestes enrunades del Moli de Bellveí

Restes enrunades del Moli de Bellveí

Restes enrunades del Moli de Bellveí.

Photo ofCorriol fressat per anar a la riera de Calders Photo ofCorriol fressat per anar a la riera de Calders Photo ofCorriol fressat per anar a la riera de Calders

Corriol fressat per anar a la riera de Calders

Corriol fressat per anar a la riera de Calders.

PictographRiver Altitude 1,181 ft

PictographPicnic Altitude 1,184 ft

Font i àrea d'esbarjo de Bellveí

Font i àrea d'esbarjo de Bellveí.

Photo ofCruïlla amb pal indicador, caigut al terra Photo ofCruïlla amb pal indicador, caigut al terra Photo ofCruïlla amb pal indicador, caigut al terra

Cruïlla amb pal indicador, caigut al terra

Cruïlla amb pal indicador, caigut al terra.

Photo ofGrans blocs de pedra i fita de pedres Photo ofGrans blocs de pedra i fita de pedres Photo ofGrans blocs de pedra i fita de pedres

Grans blocs de pedra i fita de pedres

Grans blocs de pedra i fita de pedres.

Photo ofCamí de Sant Andreu i mirada a la Casa gran de Bellveí Photo ofCamí de Sant Andreu i mirada a la Casa gran de Bellveí Photo ofCamí de Sant Andreu i mirada a la Casa gran de Bellveí

Camí de Sant Andreu i mirada a la Casa gran de Bellveí

Camí de Sant Andreu i mirada a la Casa gran de Bellveí.

Photo ofRestes de la barraca de vinya de Comellas i corriol per la dreta per baixar a la riera de Calders Photo ofRestes de la barraca de vinya de Comellas i corriol per la dreta per baixar a la riera de Calders Photo ofRestes de la barraca de vinya de Comellas i corriol per la dreta per baixar a la riera de Calders

Restes de la barraca de vinya de Comellas i corriol per la dreta per baixar a la riera de Calders.

PictographRiver Altitude 1,188 ft

Riera de Calders.

Photo ofCamí per la riba esquerra que travessa el bosc de ribera Photo ofCamí per la riba esquerra que travessa el bosc de ribera Photo ofCamí per la riba esquerra que travessa el bosc de ribera

Camí per la riba esquerra que travessa el bosc de ribera

Camí per la riba esquerra que travessa el bosc de ribera.

PictographRiver Altitude 1,194 ft

Riera de Calders.

Photo ofMirada a la Resclosa de Sant Andreu i a la Casa gran de Bellveí Photo ofMirada a la Resclosa de Sant Andreu i a la Casa gran de Bellveí Photo ofMirada a la Resclosa de Sant Andreu i a la Casa gran de Bellveí

Mirada a la Resclosa de Sant Andreu i a la Casa gran de Bellveí

Mirada a la Resclosa de Sant Andreu i a la Casa gran de Bellveí.

Photo ofCruïlla de camins. Seguim per la dreta, a Sant Andreu Photo ofCruïlla de camins. Seguim per la dreta, a Sant Andreu Photo ofCruïlla de camins. Seguim per la dreta, a Sant Andreu

Cruïlla de camins. Seguim per la dreta, a Sant Andreu

Cruïlla de camins. Seguim per la dreta, a Sant Andreu.

Photo ofPal indicador i plafó informatiu de l'església i rectoria de Sant Andreu, cobertes de bardissa d'heura Photo ofPal indicador i plafó informatiu de l'església i rectoria de Sant Andreu, cobertes de bardissa d'heura Photo ofPal indicador i plafó informatiu de l'església i rectoria de Sant Andreu, cobertes de bardissa d'heura

Pal indicador i plafó informatiu de l'església i rectoria de Sant Andreu, cobertes de bardissa d'heura.

Photo ofRestes enrunades de l'església i rectoria de Sant Andreu, cobertes de bardissa d'heura Photo ofRestes enrunades de l'església i rectoria de Sant Andreu, cobertes de bardissa d'heura Photo ofRestes enrunades de l'església i rectoria de Sant Andreu, cobertes de bardissa d'heura

Restes enrunades de l'església i rectoria de Sant Andreu, cobertes de bardissa d'heura.

PictographWaterfall Altitude 1,214 ft

Resclosa de Sant Andreu

Resclosa de Sant Andreu.

PictographWaterfall Altitude 1,201 ft

Seguim camí per la pista herbada

Seguim camí per la pista herbada.

Photo ofCruïlla no senyalitzada. Seguim per la dreta cap a la riera. Arbocers Photo ofCruïlla no senyalitzada. Seguim per la dreta cap a la riera. Arbocers Photo ofCruïlla no senyalitzada. Seguim per la dreta cap a la riera. Arbocers

Cruïlla no senyalitzada. Seguim per la dreta cap a la riera. Arbocers

Cruïlla no senyalitzada. Seguim per la dreta cap a la riera. Arbocers. Trobem molts exemplars d'Arbutus unedo, "Arbocer, Arbocera, Cirerer d'arboç, Arboç, Alborç, Alborcer o Cirerer de llop", en català i "Madroño, Arboser, Albornio, Borrachín o Medronheiro", en castellà.

PictographRiver Altitude 1,214 ft
Photo ofRiera de Calders. Aturada per fer un mos Photo ofRiera de Calders. Aturada per fer un mos Photo ofRiera de Calders. Aturada per fer un mos

Riera de Calders. Aturada per fer un mos

Riera de Calders. Aturada per fer un mos.

Photo ofSeguim pel corriol fressat no senyalitzat Photo ofSeguim pel corriol fressat no senyalitzat Photo ofSeguim pel corriol fressat no senyalitzat

Seguim pel corriol fressat no senyalitzat

Seguim pel corriol fressat no senyalitzat.

PictographRiver Altitude 1,224 ft

Meandre de la riera de Calders

Meandre de la riera de Calders.

PictographRiver Altitude 1,207 ft

Photo ofCruïlla amb pal indicador. Passera de ciment sobre la riera de Calders Photo ofCruïlla amb pal indicador. Passera de ciment sobre la riera de Calders Photo ofCruïlla amb pal indicador. Passera de ciment sobre la riera de Calders

Cruïlla amb pal indicador. Passera de ciment sobre la riera de Calders

Cruïlla amb pal indicador. Passera de ciment sobre la riera de Calders.

Font de l’Esquerda i caseta

Font de l’Esquerda i caseta.

Punt de tornada

Punt de tornada.

Barraca de pedra seca restaurada

Barraca de pedra seca restaurada.

Pel camí de tornada

Pel camí de tornada.

Photo ofArribant de nou a la cruïlla del camí de Bellveí. Ara seguim per la dreta Photo ofArribant de nou a la cruïlla del camí de Bellveí. Ara seguim per la dreta Photo ofArribant de nou a la cruïlla del camí de Bellveí. Ara seguim per la dreta

Arribant de nou a la cruïlla del camí de Bellveí. Ara seguim per la dreta

Arribant de nou a la cruïlla del camí de Bellveí. Ara seguim per la dreta.

Photo ofAparcament. Ara seguim per la pista herbada en direcció a la resclosa i al canal de Viladecavalls-Jorba Photo ofAparcament. Ara seguim per la pista herbada en direcció a la resclosa i al canal de Viladecavalls-Jorba Photo ofAparcament. Ara seguim per la pista herbada en direcció a la resclosa i al canal de Viladecavalls-Jorba

Aparcament. Ara seguim per la pista herbada en direcció a la resclosa i al canal de Viladecavalls-Jorba.

PictographRiver Altitude 1,178 ft

Canal de Viladecavalls-Jorba

Canal de Viladecavalls-Jorba.

PictographWaterfall Altitude 1,178 ft
Photo ofResclosa i primers metres del Canal de Viladecavalls que arriba fins la Colònia Jorba Photo ofResclosa i primers metres del Canal de Viladecavalls que arriba fins la Colònia Jorba Photo ofResclosa i primers metres del Canal de Viladecavalls que arriba fins la Colònia Jorba

Resclosa i primers metres del Canal de Viladecavalls que arriba fins la Colònia Jorba.

PictographRiver Altitude 1,171 ft
Photo ofPrimers metres del Canal de Viladecavalls que arriba fins la Colònia Jorba Photo ofPrimers metres del Canal de Viladecavalls que arriba fins la Colònia Jorba Photo ofPrimers metres del Canal de Viladecavalls que arriba fins la Colònia Jorba

Primers metres del Canal de Viladecavalls que arriba fins la Colònia Jorba

Primers metres del Canal de Viladecavalls que arriba fins la Colònia Jorba.

PictographRiver Altitude 1,165 ft

Riera de Calders.

Photo ofVistes a la Plana del Campaner i a la Casa Gran de Bellveí Photo ofVistes a la Plana del Campaner i a la Casa Gran de Bellveí Photo ofVistes a la Plana del Campaner i a la Casa Gran de Bellveí

Vistes a la Plana del Campaner i a la Casa Gran de Bellveí

Vistes a la Plana del Campaner i a la Casa Gran de Bellveí.

Tornada a l'aparcament i final de la ruta d'avui

Tornada a l'aparcament i final de la ruta d'avui.

• Photo of Campcardós
    Campcardós Nov 19, 2020

Una bona volta per Bellveí i rodalies, amb l'afegit de gaudir de la riera de Calders.