Photo ofPasseig per Calders: de Sant Pere de Viladecavalls al Gorg de Calders, la Font Calda i la Resclosa de Jorba (Moianès) Photo ofPasseig per Calders: de Sant Pere de Viladecavalls al Gorg de Calders, la Font Calda i la Resclosa de Jorba (Moianès) Photo ofPasseig per Calders: de Sant Pere de Viladecavalls al Gorg de Calders, la Font Calda i la Resclosa de Jorba (Moianès)

February 2, 2019
February 2019

near Navarcles, Catalunya (España)

Tot just avui fa un any de la caiguda de la Carme a la Fageda de la Grevolosa i, malgrat que la cirurgia va anar bé, per una cosa o per una altra, encara està en fase de rehabilitació. Paciència i a seguir treballant.

Avui sortim a fer un vol proper i curt per les rodalies de Calders. Deixem el cotxe a tocar de l’Església de Sant Pere de Viladecavalls, a l'altra banda de la Colònia Jorba. Per cert, on hem aparcat han reinstal·lat la font que abans era a un marge de la pista i que l’última vegada vam veure molt desfeta i caiguda al terra.

Nosaltres seguim la pista principal, anomenada Camí de Viladecavalls (tram del GR3), en direcció al Mas Llucià (veure senyalització).

Arribem al Mas Llucià i, a ponent del magnífic conjunt d’edificacions, podem veure l'antiga ermita, ara utilitzada com a pallissa, de Sant Pere de Viladecavalls que es va calar foc el 1936 i es va tornar a aixecar, nova de trinca, a l'actual emplaçament on hem deixat el cotxe.

Passat el mas, a la propera cruïlla de camins, trobem un pal indicador de diverses rutes i una gran fita de pedra que diu "Mas Llucià. Propietat privada". Seguim per la pista de l'esquerra (a la dreta aniríem al proper Mas l'Estrada) i baixem a tocar de la Riera de Calders. En un trencall seguim a l'esquerra per acostar-nos al Gorg del Calders, on aprofitem per descansar una estona i que Tuc jugui amb l'aigua. Tornem a la pista principal i seguim a l’esquerra fins trobar un gual on el Tuc es banya, però no el travessem, sinó que reculem uns metres per, tot seguit, girar a la dreta pel corriol, un xic amagat, que surt al costat de l’indicador de fusta de la Font Calda.

Poc metres més enllà sortim a la Riera de Calders, a l'àrea de la Font Calda. La font està canalitzada i ja no existeix un doll visible, però la zona, banyada per la riera, és molt agradable i es respira calma i tranquil·litat. Això si, hi ha molta menys aigua que quan vaig venir per última vegada amb el Tuc, el maig passat.

Visitem la zona de la Font Calda i després seguim camí pel corriol que surt per la dreta de la riera i que ascendeix progressivament pel mig del bosc fins un turó.

A la part alta del turó travessem una tanca de fusta i un filat pel bestiar. Seguim pel corriol poc fressat i sense cap senyalització, però que mostra evidents roderes de bicicletes.

Poc més endavant tornem a travessar una altra tanca de fusta, mig desfeta, i comença un lleuger descens pel bosc. Passem a tocar d’una barraca de vinya ben conservada i, poc després, arribem al trencall amb la pista principal per on hem baixat a l’anada.

Una vegada a la pista seguim per l’esquerra fins retrobar el Mas Llucià. Ens aturem una estona per fer algunes fotos més de la magnífica construcció i de l’entorn, amb vinyes i arbres fruiters.

Després seguim encara una estona més per la pista fins arribar a l’església de Sant Pere de Viladecavalls, on descansem una estona a l’escala d’entrada i aprofitem per fer un mos.

Recuperades les forces creuem la pista i baixem pel camí empedrat fins la reclosa de la Colònia Jorba. Bones vistes de la resclosa, els edificis de la Colònia Jorba (o del Manganell) i la coneguda com Casa del Director.

La Colònia Jorba es va construir el 1892 pel Pere Jorba Gassó, un empresari manresà. Va tancar el 1981, tot i que, encara ara, viuen una trentena de persones.

Mirant al nord, a la part alta del turonet, veiem el Mas Manganell, originari del segle XII, que durant uns anys va ser propietat del baríton Marcos Redondo i que actualment és la casa de colònies i restaurant el Xaloc.

Travessem el pont de fusta sobre el Llobregat i, per l’altra banda, resseguim el corriol que puja a la pista paral·lela al riu que, per la dreta, ens porta als Plàtans de Manganell, una petita àrea de descans amb un parell de bancs de fusta i tres plàtans espectaculars. També trobem un plafó informatiu que ens diu que els arbres tenen una edat estimada de 100-110 anys i una alçada màxima de 25 metres. També hi ha un poema de Josep Fàbrega dedicat al plàtan.

Fem un parell de fotos i desfem camí per tornar a la resclosa i, finalment, a l’església de Sant Pere, on hem aparcat.

Cotxe i cap a casa, que ja hem fet gana per dinar.

Dia ennuvolat, però agradable i no gaire fred, per l'entorn de la Riera de Calders en una curta passejada matinal que, a més de permetre'ns gaudir de la natura ens porta a conèixer indrets i capítols de la nostra història recent.

Salut i bona caminada !

PictographReligious site Altitude 945 ft
Photo ofEsglésia de Sant Pere de Viladecavalls. Aparcament i inici de la ruta Photo ofEsglésia de Sant Pere de Viladecavalls. Aparcament i inici de la ruta Photo ofEsglésia de Sant Pere de Viladecavalls. Aparcament i inici de la ruta

Església de Sant Pere de Viladecavalls. Aparcament i inici de la ruta

PictographIntersection Altitude 932 ft

Cruïlla inicial. Anem per l’esquerra, en direcció al Mas Llucià. Per la dreta aniriem a la Font de l’Angle.

PictographPanorama Altitude 991 ft
Photo ofPanoràmica de la Colònia Jorba, o del Manganell, des de la pista Photo ofPanoràmica de la Colònia Jorba, o del Manganell, des de la pista Photo ofPanoràmica de la Colònia Jorba, o del Manganell, des de la pista

Panoràmica de la Colònia Jorba, o del Manganell, des de la pista

Panoràmica de la Colònia Jorba, o del Manganell, des de la pista.

Photo ofCruïlla de pistes. Seguim per l’esquerra, al Mas Llucià. Per la dreta aniriem al Mas Soler i a l’Angle Photo ofCruïlla de pistes. Seguim per l’esquerra, al Mas Llucià. Per la dreta aniriem al Mas Soler i a l’Angle Photo ofCruïlla de pistes. Seguim per l’esquerra, al Mas Llucià. Per la dreta aniriem al Mas Soler i a l’Angle

Cruïlla de pistes. Seguim per l’esquerra, al Mas Llucià. Per la dreta aniriem al Mas Soler i a l’Angle.

PictographMonument Altitude 1,145 ft
Photo ofMas Llucià i església vella de Sant Pere de Viladecavalls Photo ofMas Llucià i església vella de Sant Pere de Viladecavalls Photo ofMas Llucià i església vella de Sant Pere de Viladecavalls

Mas Llucià i església vella de Sant Pere de Viladecavalls

Mas Llucià i església vella de Sant Pere de Viladecavalls.

Photo ofCruïlla de pistes. Seguim per l’esquerra cap a la Riera de Calders. Per la dreta aniriem al Mas Estrada Photo ofCruïlla de pistes. Seguim per l’esquerra cap a la Riera de Calders. Per la dreta aniriem al Mas Estrada Photo ofCruïlla de pistes. Seguim per l’esquerra cap a la Riera de Calders. Per la dreta aniriem al Mas Estrada

Cruïlla de pistes. Seguim per l’esquerra cap a la Riera de Calders. Per la dreta aniriem al Mas Estrada Pal indicador i gran fita de pedra.

Photo ofPanoràmica del Mas Llucià des de la pista que baixa a la Riera de Calders Photo ofPanoràmica del Mas Llucià des de la pista que baixa a la Riera de Calders Photo ofPanoràmica del Mas Llucià des de la pista que baixa a la Riera de Calders

Panoràmica del Mas Llucià des de la pista que baixa a la Riera de Calders

Panoràmica del Mas Llucià des de la pista que baixa a la Riera de Calders.

Baixada per la pista de l’esquerra al Gorg de Calders.

PictographRiver Altitude 978 ft

Gorg de Calders

Gorg de Calders.

PictographRiver Altitude 988 ft
Photo ofGual de la Riera de Calders i desviament a la Font Calda Photo ofGual de la Riera de Calders i desviament a la Font Calda Photo ofGual de la Riera de Calders i desviament a la Font Calda

Gual de la Riera de Calders i desviament a la Font Calda

Gual de la Riera de Calders i desviament a la Font Calda.

PictographRiver Altitude 991 ft
Photo ofRiera de Calders, Font Calda i escales per pujar al corriol Photo ofRiera de Calders, Font Calda i escales per pujar al corriol Photo ofRiera de Calders, Font Calda i escales per pujar al corriol

Riera de Calders, Font Calda i escales per pujar al corriol

Riera de Calders, Font Calda i escales per pujar al corriol.

PictographRiver Altitude 988 ft

Riera de Calders a la Font Calda

Riera de Calders a la Font Calda.

PictographDoor Altitude 1,079 ft

Porta de fusta i filat pel bestiar

Porta de fusta i filat pel bestiar.

Seguim pel corriol de la dreta

Seguim pel corriol de la dreta.

PictographDoor Altitude 1,175 ft

Porta de fusta mig trencada i filat pel bestiar

Porta de fusta mig trencada i filat pel bestiar.

Barraca de vinya de pedra seca

Barraca de vinya de pedra seca.

PictographTree Altitude 1,109 ft

Arc de triomf.

Panoràmica al Mas Llucià

Panoràmica al Mas Llucià.

Cruïlla de pista i seguim per l’esquerra.

Photo ofMas Lluciá i panoràmica a la Muntanya de Sal Photo ofMas Lluciá i panoràmica a la Muntanya de Sal Photo ofMas Lluciá i panoràmica a la Muntanya de Sal

Mas Lluciá i panoràmica a la Muntanya de Sal

Mas Lluciá i panoràmica a la Muntanya de Sal.

PictographMonument Altitude 1,161 ft

El Mas Llucià

PictographTree Altitude 1,102 ft

Arbres fruiters del Mas Llucià

Arbres fruiters del Mas Llucià.

PictographReligious site Altitude 955 ft
Photo ofEsglésia de Sant Pere de Viladecavalls Photo ofEsglésia de Sant Pere de Viladecavalls Photo ofEsglésia de Sant Pere de Viladecavalls

Església de Sant Pere de Viladecavalls

Església de Sant Pere de Viladecavalls.

PictographReligious site Altitude 938 ft

Església de Sant Pere de Viladecavalls

Església de Sant Pere de Viladecavalls.

PictographRiver Altitude 892 ft

Resclosa i Colònia Jorba

Resclosa i Colònia Jorba.

Horts de la resclosa de Jorba

Horts de la resclosa de Jorba.

PictographTree Altitude 935 ft
Photo ofPlàtans del Manganell. Bancs de fusta i plafó informatiu Photo ofPlàtans del Manganell. Bancs de fusta i plafó informatiu Photo ofPlàtans del Manganell. Bancs de fusta i plafó informatiu

Plàtans del Manganell. Bancs de fusta i plafó informatiu

Plàtans del Manganell. Bancs de fusta i plafó informatiu.

Camí empedrat de la resclosa a la pista principal.

PictographReligious site Altitude 945 ft

Final de la ruta a l’Església de Sant Pere de Viladecavalls.

• Photo of Campcardós
    Campcardós Oct 2, 2019

Passeig per un tram de la Riera de Calders que combina aigua i vegetació i que ens permet visitar algunes de les grans obres hidràuliques del nostre territori.