Photo ofPasseig pel riu Llobregat i la riera de Sant Esteve, o de Mura: Els Tres Salts, Tina Llobregat i Tines de les Solanes (Bages) Photo ofPasseig pel riu Llobregat i la riera de Sant Esteve, o de Mura: Els Tres Salts, Tina Llobregat i Tines de les Solanes (Bages) Photo ofPasseig pel riu Llobregat i la riera de Sant Esteve, o de Mura: Els Tres Salts, Tina Llobregat i Tines de les Solanes (Bages)

2 hours one minute
May 13, 2024
May 2024

•   4.9 5 Reviews

near Viladordis, Catalunya (España)

Ruta lineal, d'anada i tornada, des del Meandre del Llobregat passant per:

- Passera dels Tres Salts al Meandre del Llobregat. Inici de la ruta (0.0 km)
- Cruïlla a la Casa de les Tines (0.5 km)
- Els Tres Salts (0.9 km)
- Tina Llobregat (1.0 km)
- Aiguabarreig de la riera de Sant Esteve i el riu Llobregat (1.3 km)
- Petit gorg (2.0 km)
- Tines de les Solanes (2.1 km)
- Gorg amb pont de pedra natural (4.0 km)
- Tines de les Solanes, de tornada (5.8 km)
- Tina Llobregat, de tornada (6.7 km)
- Els Tres Salts, de tornada (6.8 km)
- Aparcament final (7.4 km)

En un dilluns calorós de primavera, sortim a fer una curta passejada matinal per la riera de Sant Esteve, o de Mura. No havíem vingut per aquesta zona des del gran incendi del juliol de 2022 i, tot i que encara són molt visibles els efectes per la pèrdua dels boscos del voltant i el testimoni de molts troncs ennegrits i solitaris que aguanten dempeus, l’efecte visual no és tan trist gràcies al sotabosc exuberant de la primavera i la multitud de flors que veiem arreu.

Deixem el cotxe a un marge de la pista a la zona del meandre del riu Llobregat, on trobem un pal indicador, i comencem a caminar en direcció al Pont de Vilomara i Rocafort tot seguint el Camí del Llobregat, o GR 270, amb marques vermelles i blanques, que en aquest tram coincideix també amb el GR 4 i el Camí Ral.

Uns metres enllà arribem a la cruïlla de la Casa de les Tines, on ha desaparegut el pal indicador que hi havia. Per l’esquerra pujaríem a la Casa de les Tines per un camí marcat com particular. Nosaltres seguim rectes per la pista paral·lela al riu i, poc després, la deixem per baixar al riu per la dreta.

Travessant el pla herbat arribem al riu Llobregat, a l’alçada del salt d’aigua conegut com els Tres Salts que, afortunadament, ha recuperat el seu millor aspecte per les pluges d’aquestes últimes setmanes. Com no hi ha cap protecció, vigileu si aneu amb canalla petita de que no s'acostin gaire al salt per evitar accidents.

Aquí el Tuc s’està una bona estona banyant-se. Fem algunes fotos i, sense tornar a la pista, seguim camí pel corriol paral·lel al riu.

Passem per l’aiguabarreig del Llobregat amb la riera de Sant Esteve i seguim pel corriol que remunta la riera per l’esquerra, amb molt poc aigua en aquest tram.

Uns metres enllà pugem novament a la pista i, en pocs minuts, arribem a una ampla zona empedrada on, a l’altra banda de la riera, veiem les magnífiques Tines de les Solanes, que tot i presentar alguns signes d’abandonament encara conserven, majoritàriament integra, la seva estructura.

Hi ha un pal indicador múltiple per la banda nord del camí. Ens estem una estona perquè el Tuc gaudeixi del bany i després seguim a l’est pel costat de la riera. És una zona que hem visitat moltes vegades perquè ens agafa a prop de casa, però aquesta vegada podem seguir el curs de la riera sense mullar-nos els peus perquè no baixa gaire cabalosa.

Poc a poc anem avançant fins un punt que hem de travessar la riera i, ara per la banda dreta, arribem a una zona molt bonica on trobem un gorg sota un “pont” de pedra format per la caiguda d’un gran roc arrodonit que, en caure, va quedar clavat sobre la riera formant un pont ben curiós. En aquest punt és on trobem més cabal d’aigua i on el Tuc pot banyar-se millor.

Fem una mica de grimpada per la paret de pedra de la dreta i pugem a la part superior del gorg, on tenim una bona perspectiva de la zona des de les altures.

Una metres enllà, per la pista, tenim la Tina Transformada i la Tina Solitària que avui no visitarem perquè ja ho hem fet en altres ocasions.

Tornem a la part baixa del gorg per fer un petit mos i, amb les forces recuperades, iniciem la tornada desfent el camí d’anada.

Passarem novament per les Tines de les Solanes, l’aiguabarreig i els Tres Salts del Llobregat fins arribar, finalment, a la zona d’aparcament, on el Tuc farà l’últim bany del dia.

Ruta tranquil·la i planera que primer ressegueix el riu Llobregat i després la riera de Sant Esteve, o de Mura, fins arribar a un bonic gorg on descansem una estona abans de començar el camí de tornada. Molt recomanable sempre, però principalment en èpoques on el cabal d’aigua sigui el màxim possible. Per la pèrdua d’ombra provocada per l’incendi, també és recomanable no fer-la en dies de molta calorada o, en tot cas, anar preparats amb gorra i molta aigua.

Salut i bona caminada !

PictographCar park Altitude 659 ft
Photo ofAparcament a tocar de la Passera dels Tres Salts, al Meandre del Llobregat. Pal indicador i primer bany al riu Photo ofAparcament a tocar de la Passera dels Tres Salts, al Meandre del Llobregat. Pal indicador i primer bany al riu Photo ofAparcament a tocar de la Passera dels Tres Salts, al Meandre del Llobregat. Pal indicador i primer bany al riu

Aparcament a tocar de la Passera dels Tres Salts, al Meandre del Llobregat. Pal indicador i primer bany al riu.

Photo ofPrimers metres de camí pel GR 4/GR 270 amb el Llobregat per la dreta Photo ofPrimers metres de camí pel GR 4/GR 270 amb el Llobregat per la dreta Photo ofPrimers metres de camí pel GR 4/GR 270 amb el Llobregat per la dreta

Primers metres de camí pel GR 4/GR 270 amb el Llobregat per la dreta

Primers metres de camí pel GR 4/GR 270 amb el Llobregat per la dreta.

PictographIntersection Altitude 656 ft
Photo ofCruïlla de camins. Seguim per la pista de la dreta. Per l'esquerra hi ha el camí particular a la Casa de les Tines Photo ofCruïlla de camins. Seguim per la pista de la dreta. Per l'esquerra hi ha el camí particular a la Casa de les Tines Photo ofCruïlla de camins. Seguim per la pista de la dreta. Per l'esquerra hi ha el camí particular a la Casa de les Tines

Cruïlla de camins. Seguim per la pista de la dreta. Per l'esquerra hi ha el camí particular a la Casa de les Tines.

PictographIntersection Altitude 656 ft
Photo ofDeixem la pista i baixem al riu per la dreta Photo ofDeixem la pista i baixem al riu per la dreta Photo ofDeixem la pista i baixem al riu per la dreta

Deixem la pista i baixem al riu per la dreta

Deixem la pista i baixem al riu per la dreta.

PictographRiver Altitude 653 ft

Un nou bany al Llobregat

Un nou bany al Llobregat.

Photo ofSeguim pel corriol paral·lel al riu. Flors del camí Photo ofSeguim pel corriol paral·lel al riu. Flors del camí Photo ofSeguim pel corriol paral·lel al riu. Flors del camí

Seguim pel corriol paral·lel al riu. Flors del camí

Seguim pel corriol paral·lel al riu. Flors del camí. Trobem molts exemplars de Rosa canina, "Roser bord, Gavarrera, Roser silvestre, Roser d'hivern, Roser de pastor, Rosa de ruc o Roser de muntanya", en català i "Escaramujo o rosal silvestre", en castellà.

PictographWaterfall Altitude 653 ft

Els Tres Salts al riu Llobregat

Els Tres Salts al riu Llobregat.

Els Tres Salts

Els Tres Salts.

PictographWaterfall Altitude 650 ft
Photo ofEls Tres Salts. Seguim camí per la riba del Llobregat Photo ofEls Tres Salts. Seguim camí per la riba del Llobregat Photo ofEls Tres Salts. Seguim camí per la riba del Llobregat

Els Tres Salts. Seguim camí per la riba del Llobregat

Els Tres Salts. Seguim camí per la riba del Llobregat.

PictographRuins Altitude 643 ft
Photo ofSeguim per la riba del riu amb la Tina Llobregat per l'esquerra del camí Photo ofSeguim per la riba del riu amb la Tina Llobregat per l'esquerra del camí Photo ofSeguim per la riba del riu amb la Tina Llobregat per l'esquerra del camí

Seguim per la riba del riu amb la Tina Llobregat per l'esquerra del camí

Seguim per la riba del riu amb la Tina Llobregat per l'esquerra del camí.

PictographRiver Altitude 636 ft
Photo ofAiguabarreig del Llobregat amb la riera de Sant Esteve Photo ofAiguabarreig del Llobregat amb la riera de Sant Esteve Photo ofAiguabarreig del Llobregat amb la riera de Sant Esteve

Aiguabarreig del Llobregat amb la riera de Sant Esteve

Aiguabarreig del Llobregat amb la riera de Sant Esteve.

PictographRiver Altitude 656 ft
Photo ofRiera de Sant Esteve, o de Mura. Flors del camí Photo ofRiera de Sant Esteve, o de Mura. Flors del camí Photo ofRiera de Sant Esteve, o de Mura. Flors del camí

Riera de Sant Esteve, o de Mura. Flors del camí

Riera de Sant Esteve, o de Mura. Flors del camí. Trobem molts exemplars d'Antirrhinum majus, “Boca de conill, Boca de drac, Badocs, Cara de vedella, Conillets, Gatets, Gola, Gola de llop, Gossets, Llops, Mamaconill, Sabatetes o Vedells”, en catalá i “Abrebocas, Antirrino, Becerra, Boca de dragón, Gatos o Conejillos", en castellà.

PictographIntersection Altitude 679 ft
Photo ofTornem a la pista i seguim a la dreta Photo ofTornem a la pista i seguim a la dreta Photo ofTornem a la pista i seguim a la dreta

Tornem a la pista i seguim a la dreta

Tornem a la pista i seguim a la dreta.

PictographLake Altitude 689 ft

Gorg petit amb flors

Gorg petit amb flors. Trobem exemplars de Valeriana rubra, “Herba de Sant Jordi o Valeriana vermella”, en català i “Centranto, Valeriana roja, Milamores, Hierba de San Jorge o Alfeñiques”, en castellà.

PictographRuins Altitude 682 ft

Tines de les Solanes

Tines de les Solanes.

PictographRuins Altitude 689 ft

PictographIntersection Altitude 689 ft
Photo ofPal indicador de les Tines de les Solanes. Seguim camí per la riera de Sant Esteve Photo ofPal indicador de les Tines de les Solanes. Seguim camí per la riera de Sant Esteve Photo ofPal indicador de les Tines de les Solanes. Seguim camí per la riera de Sant Esteve

Pal indicador de les Tines de les Solanes. Seguim camí per la riera de Sant Esteve.

PictographRiver Altitude 696 ft
Photo ofSeguim camí per la riera de Sant Esteve. Flors del camí Photo ofSeguim camí per la riera de Sant Esteve. Flors del camí Photo ofSeguim camí per la riera de Sant Esteve. Flors del camí

Seguim camí per la riera de Sant Esteve. Flors del camí

Seguim camí per la riera de Sant Esteve. Flors del camí. Trobem molts exemplars de Bituminaria bituminosa, "Trèvol pudent, Cabrulles, Cabruna, Herba pudent, Pedrenca, Ruda borda, Ruda cabruna o Trèvol de rebenta",en català i "Angelota, Cabruna, Cecinegro, Higueruela o Trébol hediondo", en castellà.

PictographRiver Altitude 722 ft
Photo ofTram de camí per la riera de Sant Esteve Photo ofTram de camí per la riera de Sant Esteve Photo ofTram de camí per la riera de Sant Esteve

Tram de camí per la riera de Sant Esteve

Tram de camí per la riera de Sant Esteve.

PictographIntersection Altitude 732 ft

Seguim pel camí de la dreta

Seguim pel camí de la dreta.

PictographRiver Altitude 732 ft
Photo ofGraderies a la riera de Sant Esteve Photo ofGraderies a la riera de Sant Esteve Photo ofGraderies a la riera de Sant Esteve

Graderies a la riera de Sant Esteve

Graderies a la riera de Sant Esteve.

PictographLake Altitude 755 ft
Photo ofGorg de la riera de Sant Esteve amb pont de pedra natural Photo ofGorg de la riera de Sant Esteve amb pont de pedra natural Photo ofGorg de la riera de Sant Esteve amb pont de pedra natural

Gorg de la riera de Sant Esteve amb pont de pedra natural

Gorg de la riera de Sant Esteve amb pont de pedra natural.

PictographLake Altitude 751 ft
Photo ofFem una volta per la part superior del gorg i del 'pont' de pedra Photo ofFem una volta per la part superior del gorg i del 'pont' de pedra Photo ofFem una volta per la part superior del gorg i del 'pont' de pedra

Fem una volta per la part superior del gorg i del 'pont' de pedra

Fem una volta per la part superior del gorg i del "pont" de pedra.

PictographLake Altitude 745 ft

Gorg de la riera de Sant Esteve

Gorg de la riera de Sant Esteve.

PictographRiver Altitude 732 ft
Photo ofDe tornada per la riera. Flors del camí Photo ofDe tornada per la riera. Flors del camí Photo ofDe tornada per la riera. Flors del camí

De tornada per la riera. Flors del camí

De tornada per la riera. Flors del camí. Trobem molts exemplars d'Ononis natrix, "Gavó, Gaó groc, Llentia borda, Motxa, Ugó o Ungla de gat", en català i "Melera, Pegamoscas o Yerba culebra", en castellà.

PictographRuins Altitude 689 ft
Photo ofTines de les Solanes, de tornada. Flors del camí Photo ofTines de les Solanes, de tornada. Flors del camí Photo ofTines de les Solanes, de tornada. Flors del camí

Tines de les Solanes, de tornada. Flors del camí

Tines de les Solanes, de tornada. Flors del camí. Trobem molts exemplars de: 1-. Linum narbonense, "Lli, Lli blau, Lli de narbona o Lli narbonenc", en català i "Lino, Lino azul, Linillo i Lino bravo", en castellà. 2-. Hypericum perforatum: "Pericó o Herba de Sant Joan", en català i "Hipérico, Corazoncillo o Hierba de San Juan", en castellà.

Photo ofPista GR 4/GR 270, de tornada. Flors del camí Photo ofPista GR 4/GR 270, de tornada. Flors del camí Photo ofPista GR 4/GR 270, de tornada. Flors del camí

Pista GR 4/GR 270, de tornada. Flors del camí

Pista GR 4/GR 270, de tornada. Flors del camí. Trobem molts exemplars de Lonicera implexa, "Didalets, Didalets de la Mare de Déu, Dolçamel, Gallet, Gallarets, Mare-selva, Mare de bosc, Lligabosc mediterrani o Xuclamel", en català i "Madreselva mediterránea, Zapatillas, Calzas, Alzas, Dedicos de la Virgen, Mamellera o Mariselva", en castellà.

PictographWaterfall Altitude 643 ft

Els Tres Salts, de tornada

Els Tres Salts, de tornada.

PictographCar park Altitude 663 ft
Photo ofAparcament final a la Passera dels Tres Salts. Flors del camí i final de la ruta d'avui Photo ofAparcament final a la Passera dels Tres Salts. Flors del camí i final de la ruta d'avui Photo ofAparcament final a la Passera dels Tres Salts. Flors del camí i final de la ruta d'avui

Aparcament final a la Passera dels Tres Salts. Flors del camí i final de la ruta d'avui. Trobem molts exemplars d'Echium vulgare, “Llengua de bou, Buglossa, Bolenga borda, Borratxa borda, Cul de porc, Herba viborera o Viperina”, en català i “Abalea, Buglosa Sálvame, Cardo chupamiel, Hierba de la víbora, Lengua de buey salvaje, Lengua de vaca, Viborera común o Viperina”, en castellà.

• Photo of behrang masoomi
    behrang masoomi May 13, 2024

درود بر شما👏👏👏

• CRM2016 May 14, 2024

Fàcil i planera. Llàstima la manca d’aigua. La part del petit gorg final és molt bonica.

Pitcollonsiamunt May 14, 2024

Gràcies behrang. Salut !

• Photo of Campcardós
    Campcardós May 16, 2024

Tot i la llarga sequera, les últimes pluges han fet tornar una mica d'aigua a la riera, però encara faltaria molta més aigua per recuperar l'aspecte d'anys passats. Malgrat tot, és una ruta agraïda i amb un petit gorg final que compensa l'esforç d'arribar-hi.

• Photo of Holedo
    Holedo May 21, 2024

Magnífic paisatge, flors arreu i una excursió fàcil i bonica

Pitcollonsiamunt May 21, 2024

Cert. Gràcies pel comentari i la valoració Holedo.
    Salut !

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms May 24, 2024

¡Wow, Pitcollonsiamunt! ¡Qué aventura tan increíble has compartido! Recorriendo los paisajes impresionantes de Passeig pel riu Llobregat i la riera de Sant Esteve o explorando los rincones mágicos de Mura: Els Tres Salts, Tina Llobregat i Tines de les Solanes. Las fotos y la descripción me transportaron a esos lugares llenos de serenidad y belleza natural. Definitivamente, ¡quiero experimentar esa ruta contigo pronto!

Pitcollonsiamunt May 25, 2024

Merci Jordi.
    A ver si con las lluvias mejora el caudal de la riera. En el Llobregat si se han notado las lluvias y la nieve de las últimas semanas.