Partij-Schweiberg-Mechelen-Partij 8 km

Photo ofPartij-Schweiberg-Mechelen-Partij 8 km Photo ofPartij-Schweiberg-Mechelen-Partij 8 km Photo ofPartij-Schweiberg-Mechelen-Partij 8 km

June 4, 2016
May 2016

•   5 10 Reviews

near Partij, Limburg (Nederland)

Leuke wandeling door en over de hellingen langs het Geuldal in het mooie Limburgse heuvelland. Onderweg mooie vergezichten, bossen met doorkijkjes, vakwerkhuizen, mooie poelen, beekjes, beekdal en weiden.
De wandeling begint in Partij vlakbij het voetbalveld. Je kruist hier eerst de Geul en loopt daarna de heuvel op richting Schweibergerbos. Je loopt eerst over een pad over het gras naar het bos, en dan langs het bos langzaam verder naar boven, met mooie uitzichten richting Partij, Wittem en Vijlen. Je loopt daarna het bos echt in met hier en daar een doorkijkje en een open plek in het bos. Je komt ook langs een golfbaan en snel daarna loop je aan de andere kant het bos weer uit met zicht op Schweiberg, het Vijlenerbos en het Geuldal. Langs het bos loop je naar het gehucht Bissen en dan langs een mooie poel een stukje weer iets omhoog naar Schweiberg. Je loopt een klein stukje langs de weg en neemt dan rechts een trappetje en dan een klein paadje tussen huizen en tuinen door om vervolgens door een weiland omlaag te lopen richting de Nutbron in natuurgebiedje De Ubden. Een wandelpad brengt je bij een onverharde weg (let op: afdalende mountainbikers), die je naar de asfaltweg Epen-Mechelen brengt. Hier sla je snel de Hurpescherweg in en vervolg je de weg op een struinpad door het Geuldal. Dit pad brengt je vlak langs enkele Geulmeanders en uiteindelijk in Mechelen. In het dorpje loop je naar de doorgaande weg, je steekt die over en kiest dan snel een pad tussen huizen om je weg verder te vervolgen over een pad door het Geuldal. Tijdens onze wandeling was dit pad afgesloten wegens schutterij feesten, en zijn we iets omgelopen over een iets minder mooie route (Overgeul). Het pad langs de Geul voert je weer dicht langs de Geul en brengt je terug naar het startpunt in Partij.
Horeca in Schweiberg en in Mechelen langs de route.

Bissen

Klein gehucht aan de rand van het Schweibergbosch.

De Ubden

Bronbos. Natuurgebiedje met diverse bronnetjes.

Open plek in het Schweibergbosch.

Pad door Geuldal

Hier betreed je een pad door het Geuldal. Je struint over de weiden langs de Geul en loopt af en toe vlak langs de rivier. Tijdens onze tocht was het pad afgesloten vanwege een naburig schuttersfeest. Heb de track van een eerdere wandeling gebruikt voor dit stuk omdat dit pad mooier is dan het alternatief wat wij moeste nemen langs Overgeul.

Pad langs het bos

Na een stukje over een pad over het gras loop je vanaf hier langs het bos met links prachtig uitzicht richting hoeve Hommerich, Mechelen, Partij en Vijlen in de verte.

PictographLake Altitude 0 ft

Poel

Leuke poel met veel kikkervisjes (in mei) en ander watergrut.

Schweibergerbosch

Mooi bos op de heuvelrug

Hier beklim je een klein trappetje en loop je tussen huizen en tuinen door naar een draaihekje wat je toegang geeft tot een weide waar een pad over loopt richting bronbos de Ubden.

• molensloot Sep 25, 2018

Mooie wandeling langs leuke paadjes

Tjaart Molenkamp Sep 25, 2018

Bedankt molensloot voor je review en mooi dat je het een mooie wandeling vond!

• Photo of Dierick Lieve
    Dierick Lieve Dec 29, 2018

Mooie wandeling met veel afwisseling langs bos, weiland en bronnengebied. Grootse deel van de wandeling verloopt over onverharde wegen die gemakkelijk te volgen zijn.

Tjaart Molenkamp Dec 29, 2018

Mooi dat het bevallen is, Dierick!

• bjornhij Mar 31, 2019

Leuke wandeling. Goed te volgen over mooie paden.

Tjaart Molenkamp Apr 1, 2019

Bedankt voor je review, Bjorn!

• Photo of Carla & Richard
    Carla & Richard Jun 8, 2020

Wat een heerlijke wandeling Tjaart, zeer goed weergegeven met de waypoints en foto’s. Top!

Tjaart Molenkamp Jun 9, 2020

Bedankt voor jullie review, Carla en Richard! Is inderdaad een mooi stukje Limburg...

• E-weeg Feb 5, 2022

Mooi en afwisselend. Door het dal en de heuvels. Bijzondere vergezichten.

Tjaart Molenkamp Feb 5, 2022

Bedankt voor de positieve review, Erik. Mooi dat je genoten hebt!

• Photo of melissapotgens
    melissapotgens Mar 9, 2022

Vandaag gelopen samen met m’n hond en wat hebben we onwijs genoten. Prachtige route door het Limburgse heuvelland. Mooie uitzichten, bos gebieden, de geul, veld wegen maar ook kleine beetjes van de bewoonde wereld kom je af en toe tegen. Voor herhaling vatbaar en een dikke aanrader voor wie ‘m nog wil lopen!

Tjaart Molenkamp Mar 12, 2022

Dag Melissa, mooi dat jullie zo genoten hebben! En bedankt voor de aanbeveling!

• Photo of FaVeGe
    FaVeGe May 21, 2022

Hallo Tjaart. Vandaag deze prachtige wandeling gedaan met een halte voor een speciaalbier bij cafe "de paardenstal ". Weer een aanrader. Bedankt +++

Tjaart Molenkamp May 22, 2022

Hallo FaVeGe, graag gedaan, en mooi dat je genoten hebt! Bedankt voor de aanbeveling!

• An_v Mar 9, 2023

Zeer mooie route!

Prachtige uitzichten langs deze route!

• Dominique_ Apr 26, 2023

Prachtige wandeling. Zeer afwisselend over heuvels, door bossen en langs het water. Onderweg ook nog de mogelijkheid om even op het terras in Mechelen te gaan zitten. Absolute aanrader!

Tjaart Molenkamp Apr 26, 2023

Bedankt voor de enthousiaste aanbeveling, Dominique!

• Eddie Hager May 14, 2023

Hele mooie route. We waren bang dat het erg druk zou zijn op een mooie zondag, maar dat viel heel erg mee. De route was goed te volgen met af en toe een doorsteek waaruit blijkt dat Tjaart echt wel bekend is in de omgeving. Regelmatig zijn er leuke vergezichten. Na ongeveer 6km. kwamen we een terrasje tegen in Mechelen dat we hebben meegepikt.

Tjaart Molenkamp May 19, 2023

Dag Eddie, bedankt voor de positieve recensie. Mooi dat jullie genoten hebben. Ken de omgeving inmiddels behoorlijk goed, inderdaad...

• Photo of SennSterr
    SennSterr Sep 30, 2023

Een hele mooie route. Al veel gezien van het Heuvelland. Deze was met recht een in de 🔝. Tjaart je hebt mooie routes. Dank! Gr. Raymond

Tjaart Molenkamp Oct 9, 2023

Dag Raymond. Bedankt voor je enthousiaste aanbeveling, en graag gedaan!