Photo ofParque Faunístico Lacuniacha - Ibón de Piedrafita - Arco Geotectónico de Piedrafita (en Piedrafita de Jaca - Alto Gállego) Photo ofParque Faunístico Lacuniacha - Ibón de Piedrafita - Arco Geotectónico de Piedrafita (en Piedrafita de Jaca - Alto Gállego) Photo ofParque Faunístico Lacuniacha - Ibón de Piedrafita - Arco Geotectónico de Piedrafita (en Piedrafita de Jaca - Alto Gállego)

July 6, 2021
July 2021

near Piedrafita de Jaca, Aragón (España)

4 juliol de 2021. Ibón i Arc de Piedrafita de Jaca

Aquesta ruta circular comença just davant del parc faunístic de Lacuniacha passat Piedrafita de Jaca. Des d'aquí agafem el camí més habitual per arribar fins a l'Ibón de Piedrafita. Són uns 250 metres de desnivell on anirem alternant trams de pista forestal amb dreceres, combinant alguns trams de sotabosc i altres de zones de prats i també resseguirem la remor de l'aigua del torrent de prové del mateix ibón. Tot això sense deixar de banda les boniques vistes dels cims del sector de Panticosa i sobretot de la imponent paret nord de la Penya Telera.

L'Ibón de Piedrafita es troba ubicat en un indret privilegiat, als peus de l'espectacular Penya Telera. Encara que aquest factor també juga en contra, a causa del seu caràcter càrstric de la Partacua, les aportacions d'aigua que li arriben són ben escassos, i això es nota en el seu nivell d'aigua, una mica per sota del seu nivell habitual. Així i tot, es tracta d'un indret preciós, i un dels punts més visitats de la zona, sobretot a nivell familiar, ja que es tracta d'un lloc molt accessible.

Després d'una estona de descans i de fer alguna foto, reprenem la marxa per dirigir-nos al famós arc de pedra. Després de passar per algun corriol, alguna zona més boscosa i un tram de pujada arribem al replà on es troba la desviació cap a l'arc.

Ens espera un bon tram de pujada exigent, amb bastanta pedra. Per un moment deixo de mirar el GPS, convençut que el camí no te pèrdua i fent fotos a les vistes panoràmiques deixo a la dreta el camí habitual i m'enfilo per un tram més directe, menys trepitjat i que em porta directe sobre mateix de l'arc de Piedrafita! (jo us recomano pujar per on toca).

L'arc és senzillament espectacular, i veure'l en directe és tot un privilegi! A més es pot pujar per un lateral i aproximar-se bastant a la part alta, però no pas al mig, ja que és un tram estret i perillós on no hi ha pas possible. Les vistes des del cim són úniques!

Toca tornar cap al punt d'inici i ho faig en un primer moment passant pel caminet per on no he passat i que era el que tenia d'haver fet. Contemplo l'arc des d'un altre punt de vista, el de sota que també és molt xulo. Arribo a l'encreuament i segueixo avall fins que decideixo agafar una "drecera" que vaig descarregar-me i escurçar la ruta baixant directe. Es tracta d'un traçat marcat amb fites de pedra, però una mica perdedor si no segueixes les indicacions d'un GPS. Fent diverses ziga-zagues enllaço amb una pista forestal i retorno cap al punt d'inici. Crec que la millor opció és tornar passant novament per l'Ibón, tot i que es repeteix el camí d'anada. La meva és una ruta circular d'uns 8 kilòmetres i permet pujar per la part més accessible i retornar per la part més directa. Una alternativa que us estalviarà uns 2 kilòmetres.

Salut i aneu a visitar aquesta formació geotectònica tan curiosa! És una gran meravella de la natura que heu de visitar almenys una vegada a la vida! Bona caminada!