Parc Natural de l'Albufera: La Devesa - Mallades - Estany d'El Pujol - Dunes

Photo ofParc Natural de l'Albufera: La Devesa - Mallades - Estany d'El Pujol - Dunes Photo ofParc Natural de l'Albufera: La Devesa - Mallades - Estany d'El Pujol - Dunes Photo ofParc Natural de l'Albufera: La Devesa - Mallades - Estany d'El Pujol - Dunes

-6 ft
1945
February 14, 2021
February 2021

near El Saler, Valencia (España)

PARC NATURAL DE L'ALBUFERA

L'Espai Natural format pel llac de l'Albufera i el seu entorn va ser declarat Parc Natural l'any 1986. La seua superfície, de 21.000 hectàrees, pertany a tretze municipis diferents: València, Alfafar, Catarroja, Silla, Sueca, Sollana, Massanassa, Sedaví, Albal, Albalat de la Ribera, Cullera, Beniparrell i Algemesí.
Des d'un punt de vista mediambiental es distingixen tres grans unitats:
• Llac de l'Albufera
• La marjal, ocupada en la seua major part pels arrossars
• La restinga o barra d'arena que separa el Llac del mar
La restinga, de 30 km de longitud i 1 km d'ample, es troba ocupada, quasi en la seua totalitat, per urbanitzacions. Tan sols una part d'esta restinga, coneguda com la Devesa de l'Albufera, manté actualment un sistema dunar ben conservat.

A la Devesa de l'Albufera, de 10 km de longitud i 1 km d'ample, podem trobar des del mar cap a l'interior quatre ecosistemes:
• La platja
• Dunes mòbils o primer cordó dunar
• Mallades o depressions interdunars
• Dunes fixes o segon cordó dunar
conegudes popularment com "la pineda".

Es en aquest últim, la Devesa de l'Albufera, on hem fet la ruta de hui, partint des del Muntanyar de la Mona i arribant fins l'Estany d'El Pujol, tornant vorejant algun que altre tros de platja.

Comencem la ruta en el pàrquing habilitat en la platja del Saler, dirigint-nos pel antic tallafoc i encaminant-se cap el Muntanyar de la Mona. Passem per l'àrea recreativa el Muntanyar de la Mona, i enllacem amb el Camí Vell de la Devesa per l'esquerra. Seguidament, veiem un altre emplaçament de l'àrea recreativa del Muntanyar de la Mona, i a uns 950 m de l'inici de la ruta arribem a Mallada del Saler. Seguim pel Camí Vell i a uns 200 m apleguem a l'avinguda de la Rambla girant a la nostra esquerra uns 20 m, per a tornar a enllaçar a la nostra dreta de nou amb el Camí Vell.
A uns 600 m del nou tram, aquesta vegada sense asfaltar, arribem a la Mallada de la Rambla i a uns 300 m més a la Mallada Redona. Continuem i arribem a la Mallada del Garrofer i a uns 200 m d'aquest punt ens trobem amb la Venta de Bous.
Des de la venta, a uns 600 m passarem pel Pla del Garrofer arribant a l'avinguda de la Gola del Pujol, que creuem per a endinsar-nos a la urbanització del Saler creuant per un tram que discorre per precioses sendes i una esplanada, per a arribar novament al Camí Vell. Una vegada en el camí, a uns 500 m arribem a una plataforma de fusta, que creua tota la Mallada Llarga i que arriba quasi fins al Muntanyar d'El Pujol i el llac artificial.
Avancem uns 40 m aconseguint la Gola d'El Pujol que creuem per un pont, per a entrar en la zona sud de la Devesa arribant a l'Estany d'El Pujol.
Anem vorejant tot l'estany fins a arribar a la Platja de la Devesa, anant per la riba de la platja fins a desembocadura de la Gola d'El Pujol. Voregem la desembocadura fins a arribar una altra vegada a l'estany i ens dirigim al pont de la Gola d'El Pujol. Una vegada creuem el pont, girem a la nostra dreta per a, anar a la Platja de la Garrofera, vorejant les dunes i el Muntanyar d'El Pujol. Una vegada a la platja, anem per la riba fins a arribar a la urbanització la Casbah. Pel passeig de la urbanització arribem al pàrquing d'aquesta, que creuem, arribant al pàrquing de la platja de la Garrofera. Creuem per darrere del que era l'Hotel Sidi Saler, que fa anys que està tancat a l'espera de ser esfondrat, arribant a un altre pàrquing de la Platja de la Garrofera, on anem a la carretera local de l'avinguda de la Gola del Pujol, que ens portarà de nou a la platja del Saler, que és on hem començat la ruta.

Dir que durant tot el trajecte de la Devesa, hi ha panells informatius de tots els punts d'interès, detallant i documentant el punt de la localització.

PictographCar park Altitude 0 ft

Pàrquing platja del Saler

PictographPicnic Altitude 10 ft
Photo ofÀrea Recreativa El Muntanyar de la Mona Photo ofÀrea Recreativa El Muntanyar de la Mona Photo ofÀrea Recreativa El Muntanyar de la Mona

Àrea Recreativa El Muntanyar de la Mona

EL MUNTANYAR DE LA MONA
Entorn d'esta parada, es troba una zona usada des de fa temps, com a àrea d'esbargiment anomenada el Muntanyar de la Mona. El seu nom possiblement estiga relacionat amb la Mona de Pasqua. Esta zona de matoll obert, prop del mar, amb ombra i pròxima al poble del Saler la farien idònia per a menjar-se la mona (tradició arrelada de famílies i grups d'amics es menjaven junts la mona el dilluns de Pasqua).
La mona és una coca de massa bescuitada decorada amb un ou dur que se sol esclafar en el front del company per trencar-ne la corfa, abans de pelar-lo i menjàr-se'l.
La paraúla mona prové del vocable àrab munna i significa obsequi. Al segle XVIII, la mona era l'obsequi clàssic del padrí als seus fillols. El nombre d'ous que l'acompanyaven corresponia a l'edat del xiquet. Açò es feia fins que este complia 12 anys.

PictographIntersection Altitude 11 ft

Esquerra - Camí Vell de la Devesa

El camí Vell de la Devesa recorre trams de mallades i de bosc. És difícil eixir-se'n perquè la vegetació és molt desa. Arbusts voluminosos, que ens sobrepassen en alçada, s'emboliquen amb les lianes que també s'enfilen pels pins fent una barrera impenetrable i punxant. És la Devesa més autèntica.

Camí Vell de la Devesa

ITINERARI PAISAGÍSTIC:
L'OLIVERA La presència d'esta olivera i d'altres, així com d'alguns exemplars de figueres i garroferes disperses per la Devesa, demostren l'existència d'antics cultius a la zona. L'olivera és una espècie típicament mediterrània adaptada al clima de la zona, present als paisatges de la Península Ibèrica com un element més dels ecosistemes mediterranis i de la cultura.
L'EUCALIPTUS A principi del segle XX, a fi de dessecar les mallades existents a la Devesa, s'hi va introduir l'eucaliptus, una espècie al·lòctona d'origen Austral capaç de resistir entollades temporals, amb creixement ràpid i elevades necessitats d'aigua. A mes, com s'observa en este punt, també va ser utilitzat com a arbre ornamental. L'eucaliptus és una espècie que causa danys importants en l'ecosistema on ha sigut plantat perquè competix avantatjosament amb la vegetació autòctona per l'aigua i els nutrients existents al sòl, i perquè les seues fulles exsuden certes substàncies que impedixen la germinació d'altres espècies.

La Mallada del Saler

LA MALLADA DEL SALER
L'àrea deprimida que observem és la denominada Mallada del Saler. Les comunitats vegetals que viuen a les mallades es distribuixen a manera d'anells concèntrics, en funció de la salinitat i composició del sòl. Al centre de la depressió, el sòl queda despullat per la gran concentració de sals i es clavilla en època estival per la dessecació dels llims. La primera comunitat vegetar que apareix més pròxima al centre, està formada per espècies herbàcies suculentes anuals que li donen a la tardor un aspecte rogenc, entre les quals destaquen espècies com ara la Salicornia emerus i la Suaeda marítima. Al voltant de l'anterior o substituint-la hi ha una comunitat de plantes perennes més robustes que les anteriors que formen també grups aïllats al sòl nu, dominen'espècies com ara la Sarcocornia fruticosa i l'Arthrocnemum macrostachyum. Als cinturons més exteriors apareixen comunitats de juncàcies, ciperàcies, gramínies i plantatges que preferixen sòls menys salins i amb una certa humitat que formen praderies molt denses.

Una mallada és una zona que s'inunda amb les pluges a l'hivern i conforme arriba la ćalor de l'estiu l'aigua s'evapora fins a quedar-se completament seca. Les plantes i animals d'estes zones han d'adaptar-se a viure en un medi aquàtic i un altre sec al llarg de l'any.

Espècies enfiladisses

ITINERARIS PAISAGÍSTICS:
ESPÈCIES ENFILADISSES
En este paisatge crida l'atenció l'arítjol o parrilla (Smilax aspera L.), espècie enfiladissa que s'encimbella pels arbustos i troncs nus dels arbres, a la recerca de la llum necessària per a realitzar la fotosíntesi. Altres espècies enfiladisses que també vorem al llarg d'este recorregut encimbellant-se pels arbres i arbustos són el xuclamel (Lonicera implexa Air.) i la vidiella (Clematis flammula L).

PictographIntersection Altitude 15 ft

Esquerra

PictographIntersection Altitude 17 ft

Dreta - Les Dunes d'interior

LES DUNES D'INTERIOR
Ens trobem al sistema dunar intern, el més antic de la Devesa. En este ecosistema s'establix la màquia litoral, la comunitat més evolucionada de la Devesa, composta per una vegetació molt més desenvolupada, constituïda per un estrat arbori principalment de pi blanc i un estrat arbustiu de gran diversitat i cobertura, format per espècies com ara l'aladern, el llentiscle, la murta, l'arç negre i un gran elenc d'espècies subarbustives i herbàcies.

Itinerari dels Sentits

L'itinerari partix del Camí Vell entrant pel Tallafoc de la Rambla, cap al sud, i s'endinsa cap al matoll i l'interior de les dunes fixes. Amb este itinerari descobriràs la naturalesa tot utilitzant els 5 sentits.

Mallada de la Rambla

LA SESQUERA
La sesquera (Erianthus ravennae (L.) Beauv.) és una canya de mitjana altura, que habita en depressions moderadament humides. La seua floració té lloc a la tardor, formant cridaners plomalls. Com a curiositat, cal assenyalar que la canya d'esta planta s'utilitza en pirotècnia per a llançar eixides de coets per tindre buides les seues tiges.
LES JUNQUERES Les junqueres són freqüents a les malladas poc salines i amb un cert grau d'humitat. Des d'ací podem observar dos tipus de juncs, el Juncus acutus L. i el Juncus maritimus L., ambdós amb fulles punxants però fàcilment distingibles perquè el primer presénta les flors agrupades de forma més compacta. Una altra espècie que veiem des d'esta parada és el Scirpus holoschoenus L., identificable perquè posseix les seues flors agrupades de forma esfèrica i de color marró.
ELS XILÒFAGS Ens trobem davant d'un tronc que està sent descompost pels insectes i fongs xilòfags, és a dir, aquells que en la fusta troben el seu lloc de vida i font de nutrició. Cal indicar que alguns insectes xilòfags es poden reconéixer al tronc pel tipus de perforació que realitzen en la fusta.

La Mallada Redona

LA MALLADA REDONA
Ens trobem davant de la Mallada Redona, una de tantes depressions que van ser alterades a fi de dessecar-les, mitjançant diferents sistemes. El més antic del que es té referència va consistir a excavar una xarxa de xicotets canals coneguts localment com a anguileres, que permetien l'eixida de l'aigua de les mallades a la mar. Posteriorment s'hi van realitzar plantacions amb eucaliptus. En moments previs a l'execució del projecte d'urbanització de la Devesa, la tècnica aplicada va consistir a obrir sobre les mallades una sèrie de rases paral·leles que trencaven la capa impermeable i en permetien el drenatge, i ja en ple procés d'urbanització, es va procedir a reomplir quasi totes les mallades amb arena procedent del primer cordó dunar, inclús arribant a ser ocupades per vials i edificis. Com es pot observar, la Mallada Redona actualment es troba terraplenada i amb un fort desequilibri en la biocenosi vegetal.

La Venta de bous

LA VENTA DE BOUS
Des d'esta parada s'observa la Venta de Bous, una instal·lació pertanyent a la Diputació de València, utilitzada per a albergar en certes ocasions els bous de les fires taurines de la ciutat.

El Pla del Garrofer

ELS LÍQUENS
Els líquens que s'observen sobre els troncs i branques d'estos tamarits i llentiscles, es denominen epífits. Es caracteritzen per no desenvolupar-se sobre el sòl, sinó sobre un substrat com el tronc d'un arbre, les roques o inclús parets, i depenen totalment dels nutrients que transporta l'aire. Estos líquens s'utilitzen com a indicadors de la qualitat de l'aire ja que són molt sensibles a la contaminació atmosfèrica. Quan augmenten els nivells de contaminació estos solen desaparéixer.

El Pla del Garrofer

EL PLA DEL GARROFER
L'any 1980 al lloc on ens trobem, conegut popularment com el Pla del Garrofer, es va produir un gran incendi. En esta zona prompte van aparéixer els primers rebrots i germinacions d'espècies que es veuen afavorides pel foc, de la mateixa manera que ocorre en altres àrees incendiades. S'hi podien vore amb facilitat rebrots d'espècies com el coscoll i el margalló, així com llavors germinades de pi i estepes. Actualment podem comprovar que el procés de regeneració natural, sense cap tipus d'intervenció humana, és tot un èxit.

La Urbanització del Saler

LA URBANITZACIÓ
A finals dels anys 60 s'inicia un procés urbanitzador que va alterar greument els tres ecosistemes existents a la Devesa. El primer cordó dunar va ser arrasat quasi en la seua totalitat i va ser substituït per un passeig marítim, les depressions interdunars van ser omplides amb arena de les dunes davanteres i el sistema dunar interior es va fragmentar amb la construcció d'edificis, carreteres, i infraestructures hidràuliques i elèctriques, com es pot comprovar des d'esta parada. Tan evident devastació va desencadenar una fortíssima resposta ciutadana que, amb el suport de col·lectius universitaris i conservacionistes, van aconseguir paralitzar la urbanització a finals dels anys 70.

Senda

LES PLANTES AL·LÒCTONES
Els edificis que observem, producte de l'època de la urbanització, es troben enjardinats amb nombroses espècies-al·lòctones, que anirem trobant des d'ací fins a la següent parada. Davant de nosaltres tenim una planta originària de Mèxic conegudạ amb el nom de pita (Agave americana L.). Destaca per florir tan sols una vegada en la seua vida, al cap de 10-15 anys, a lestiu, i produir un gran tija de fins a 10 m d'alçària, a la part superior del qual apareixen les flors. Després de la floració la planta mor. A continuació ens trobem amb l'ungla de lleó (Carpobrotus sp.), una planta originària de Sudàfrica. Es caracteritza per cobrir ràpidament el sòl que habita, suposant un perill per a la vegetació autòctona. A la part dreta del recorregut observarem unes bardisses amb dos espècies al·lòctones, el pitòspor i el miòpor, molt utilitzades en jardineria.
PAISATGE ALTERAT Des d'esta parada ens podem fer una idea de l'estat en què hauria quedat tota la Devesa sinó s'haguera paralitzat la urbanització. Hi hauria luxosos hotels, unifamiliars, multitud d'edificis enjardinats amb espècies al·lòctones, una gran xarxa viària amb les seues àrees d'aparcament com la que tenim davant i una població permanent de més de 40.000 habitants.

PictographIntersection Altitude 29 ft

Esquerra

Anguilera i El Plantatge

ANGUILERA
El sistema més antic, del qual es té referència, utilitzat per l'home per a dessecar les mallades va consistir en una xarxa de xicotets canals coneguts localment com anguileres, que permetien l'eixida de l'aigua d'estes depressions cap a la mar. A la dreta del camí podem observar restes d'una antiga anguilera. El nom d'anguilera se deu al fet que les anguiles, molt abundants fins als anys 60 del segle XX, utilitzaven esta xarxa de xicotets canals per a moure's entre la mar i el llac de l'Albufera.
EL PLANTATGE En esta depressió on la humitat és abundant i el contingut en salinitat baix, hi apareixen comunitats de juncàcies, ciperàcies, gramínies i plantatges. En particular cal destacar la presència a banda i banda del camí del Plantago crassifolia Forsk., planta que viu als marges de les depressions formant gespa prou densa, distingible per les seues fulles linears, carnoses i semicilíndriques, a vegades amb algunes dents a la vora.

El Senill i Vegetació de saladar

EL SENILL
A la dreta del camí podem observar el senill. Esta planta perenne, pròpia de regions temperades, la podem trobar en sòls humits, aigües poc profundes, marjals i rius. Es caracteritza per la seua tija alta i esvelta coberta de fulles llargues i amples. La seua floració té lloc cap a finals d'estiu i tardor, i forma cridaners plomalls localitzats en la part superior de la tija. El senill, juntament amb altres espècies de gramínies, ha constituït durant molt de temps una matèria primera per a múltiples aplicacions domèstiques, ja que es trobava a l'abast de tot el món. VEGETACIÓ DE SALADAR À l'esquerra del camí veiem dos espècies que normalment ens podem trobar a les depressions amb sòls argilosos, fortament salins i humits, es tracta de la sosa alacranera (Sarcocornia fructicosa (L) A. J. Escolta) i la sosa sabonera (Arthrocnemum macrostachyum (Moric.) Moris). Són xicotets arbusts, amb tiges carnoses i articulades i amb les fulles reduïdes a xicotetes escates. Estes plantes es poden confondre molt fàcilment entre elles, les reconeixerem perquè la sosa sabonera desenvolupa el conjunt de flors sobre branques jóvens, que queden exposades a la part superior de la mata, mentres que la sosa alacranera les desenvolupa a la seua part interior. També podem observar en les proximitats d'esta parada una planta característica de sòls salins però sense entollades contínues, la coneguda bleda borda o encisam de mar (Limonium sp.).

PictographWaypoint Altitude -2 ft

La Mallada Llarga

LA MALLADA LLARGA
La depressió interdunar davant la qual ens trobem, coneguda com la Mallada Llarga, va ser recuperada l'any 2004. La seua regeneració va consistir a extraure amb ajuda d'una retroexcavadora l'arena que cobria la mallada, fins a la capa impermeable de llims grisos que caracteritza este ecosistema. Posteriorment, es va modelar el perímetre de la mallada amb pendents suaus, a fi de facilitar-hi un accés còmode a l'avifauna.

PictographBridge Altitude 9 ft

Pont de la Gola d'El Pujol

LA GOLA D'EL PUJOL L'aiguamoll del Parc Natural de l'Albufera es comunica amb la mar a través de cinc goles o canals. Tres d'elles (la Gola d'El Pujol, la del Perellonet i la del Perelló) comuniquen el llac de l'Albufera amb la mar. Les altres dues (la Gola del Rei o del Mareny i la de Sant Llorenç o del Canut de Cullera), evacuen les aigües de la marjal de Sueca i Cullera. Dels tres canals que comuniquen el llac amb la mar, el del Pujol, és el més modern. Es va construir en 1953, a un poc més d'un km, al sud, d'una gola que ja existia, la del Pujol Vell i es va fer per problemes de desguàs de l'Albufera i per la pressió dels arrossers. És l'única, a més, que comunica directament el llac amb la mar ja que les altres dues ho fan a través d'una xarxa de canals. Té 1 km de llarg i uns 45 m d'ample. El nom local de Pujol significa en castellà "montículo o colina" i fa referència, segurament a les dunes que es trobaven a prop. Des d'aquesta parada podem veure, a l'altre costat de la Gola i mirant cap a la mar, una de les dunes més altes que existien a la Devesa, el Muntanyar d'El Pujol. Aquesta duna, de 9,5 m d'altura, es va salvar del arrasament quan es va dur a terme el procés d'urbanització del Pla de 1965. Hui dia constitueix un exemple de les dunes que existien a la Devesa. La Gola travessa tota la Devesa d'est a oest. El recorregut de l'itinerari ens possibilita veure la mar i l'Albufera simplement girant el cap i ens permet adonar-nos que la Devesa és una estreta franja d'arena.

PictographLake Altitude 6 ft
Photo ofEl Muntanyar d'El Pujol i l'estany artificial Photo ofEl Muntanyar d'El Pujol i l'estany artificial Photo ofEl Muntanyar d'El Pujol i l'estany artificial

El Muntanyar d'El Pujol i l'estany artificial

EL MUNTANYAR D'EL PUJOL I L'ESTANY ARTIFICIAL
Des d'esta parada s'observa et Muntanyar d'El Pujol, que juntament amb el Muntanyar de la Rambla van ser els únics ecosistemes de dunes davanteres que es van salvar de la urbanització. Des de l'any 1984, estes zones estan tancades al públic pel seu gran valor ecològic. També podem contemplar des d'ací, el conegut Estany Artificial, construït durant el procés d'urbanització sobre una gran depressió per a albergar un futur port esportiu.

PictographLake Altitude 6 ft

L'Estany d'El Pujol

L'Estany d'El Pujol és un llac artificial, excavat durant la urbanització de la Devesa de 1965 per a construir un port esportiu. Després de la paralització del projecte s'ha naturalitzat, i hui dia alberga espècies de fauna i flora de gran valor i interès.
El llac té una superfície de 10 ha. L'aigua és salada i el fons és irregular, i és perillós per al bany. La vora presenta dos pendents diferents: un suau, que forma una platja, i un altre abrupte. L'efecte del vent, juntament amb el plàncton i les sals minerals de l'aigua, pot formar escumes denses a les vores.

PictographBeach Altitude -2 ft

Platja de la Devesa

Photo ofDesembocadura de la Gola d'El Pujol Photo ofDesembocadura de la Gola d'El Pujol Photo ofDesembocadura de la Gola d'El Pujol

Desembocadura de la Gola d'El Pujol

PictographIntersection Altitude 10 ft

Tancat d'El Pujol

El terme tancat fa referència a un terreny voltat amb una tanca o mur.
El tancat d'El Pujol es va condicionar durant la dècada de 1980 per a protegir un sector de dunes que a penes havien sigut afectades per la construcció d'un passeig marítim. Cal destacar-hi la seqüència o sèrie de vegetació des de la platja fins al bosc.

El Muntanyar d'El Pujol

Durant el procés d'urbanització desenvolupat a la devesa a finals dels anys seixanta, el primer front dunar va ser destruït quasi en la seua totalitat per a ser substituït per un passeig marítim. El Muntanyar de la Rambla i el Muntanyar d'El pujol són les úniques que van sobreviure a este procés d'urbanització, i en este moment són testimoni de l'antic ecosistema dunar, d'ací la importància de la seua conservació.