Photo ofParc Fluvial Riu Ripoll (Sabadell): S. Vicenç Jonqueres-F. Canyar-Mines Pigat-GR 173-Pont Penjant-F.Mina-Erm.S.Nicolau-F.Gitanos Photo ofParc Fluvial Riu Ripoll (Sabadell): S. Vicenç Jonqueres-F. Canyar-Mines Pigat-GR 173-Pont Penjant-F.Mina-Erm.S.Nicolau-F.Gitanos Photo ofParc Fluvial Riu Ripoll (Sabadell): S. Vicenç Jonqueres-F. Canyar-Mines Pigat-GR 173-Pont Penjant-F.Mina-Erm.S.Nicolau-F.Gitanos

4 hours one minute
May 2, 2024
May 2024

near La Salut, Catalunya (España)

Agradable ruta pel Parc Fluvial del Riu Ripoll a Sabadell des de l'Area de lleure de Sant Vicenç de Jonqueres visitant una serie de Fonts i alguns elements de Patrimoni. Sempre al costat del Riu Ripoll que amb les darreres pluges presenta un bon aspecte. També he trobat alguna de les Fonts amb bon cabal, sobre tot les de Jonqueres, Canyar, Mina, Gitanos, Tosca i Can Moragues, aquestes dues ja al Torrent Colobrers ja que he estirat la ruta fent el sempre atractiu Torrent. És realment sorprenent que a tocar d'una gran ciutat com Sabadell podem gaudir d'un entorn envoltat de natura i elements força desconeguts.

Distància Total=15,2 Km

- Pont sobre el Riu Ripoll
- Aparcament

Descripció de la ruta:
Ruta sense cap dificultat, apta per a tota la família, però considerant la distància, tot i que es pot fer més curta, tenim diversos punts on podem retornar abans al punt d'inici o no fer el tram del Torrent de Colobrers. Passarem per diferents punts interessants ja sigui de Patrimoni, diferents Fonts, alguna de les quals no valen massa la pena ja que no tenen aigua i estan molt deixades, Ponts, i acabarem al sempre agradable i ombrívol Torrent de Colobrers.
Aparquem a l'Area de Lleure de Sant Vicenç de Jonqueres on hi ha una zona de picnic i unes barbacoes que actualment estan clausurades. Aquí mateix tenim la primera de les fonts, amb dos pulsadors. Recordem que totes les fonts de la ruta no tenen garantia sanitaria, ens poden anar bé per refrescar-nos si el dia es de calor, però poc recomanable beure.
Creuem el vial i just on hi ha un pal de fusta surt un corriol que ens porta en pocs metres a la bonica Font del Canyar que avui rajava amb ganes. Tornem al vial i pugem cap a Sant Vicenç, passant per la Font de Sant Vicenç que pràcticament no raja, però està situada a un bonic indret. Continuem una mica la pujada, trobant el Restaurant Can Jonqueres, on a la tornada podrem fer una cerveseta a la seva agradable terrassa. Al costat tenim l'Església de Sant Vicenç de Jonqueres, actualment convertida en un centre de documentació d'excursionisme. Si veieu algú a dins podeu trucar i segurament us deixaran accedir.
Ara hem de baixar les escales per tornar a l'àrea de lleure, seguin cap al gual del Riu. Creuem i girem dreta. A la tornada passarem de nou per aquest punt. Farem un tram al costat del Riu, passant per una zona on hi ha uns equipaments esportius. Just aquí surt un corriol a l'esquerra que seguirem. Ens porta a unes antigues Mines d'aigua, les del Pigat, que trobem seques. Després de la segona Mina enllaçarem amb el GR-173, arribant a una altra zona de lleure, la del Molí de Can Amat. Aquí seguirem per la banda esquerra per un tram molt agradable. Seguirem sempre pel GR passant al costat d'una zona d'horts resseguint el Riu. Ens trobarem la Font dels Degotalls, que trobem en estat molt precari, de fet plena de vegetació i amb cintes que no deixen passar per perill d'esllavissades. No té gaire interés ja que no raja. Seguirem baixant cap a un gual que creua el Riu a l'altura de l'antic Molí d'en Torrella, en estat ruinós. Ara toca passar per sota el Pont de la Salut fins arribar a un bonic Pont Penjant que creuarem per anar cap a l'Ermita o Capella de Sant Nicolau que no coneixia i m'he decidit visitar. Després del pont hem de girar esquerra i pujar per un camí un pel costerut fins arribar a la Capella. Un lloc curiós.
Haurem de desfer la pujada i tornar cap al pont penjant però una mica abans podem agafar un corriol que surt per la banda dreta i que ens permet creuar el Riu una mica pel mig de l'aigua.
Seguim pel camí al costat del pont penjant i ens dirigim cap a la Font de la Mina a la que no trigarem a arribar. Un altre lloc molt maco, amb una font que sempre acostuma a rajar amb ganes. Seguirem recte i pujarem cap al Pont de Torre-romeu que creuarem, per baixar després al camí inferior girant dreta per iniciar la tornada.
Aquí tornem a recuperar el GR-173 ara per l'altra banda del Riu, fins arribar de nou al Pont Penjant que ara sí creuarem. Iniciarem la tornada pel mateix camí que hem fet abans fins arribar a un altre gual on girarem esquerra. En poca estona arribarem a la preciosa Font dels Gitanos que també raja amb ganes, i on tenim una altra zona de lleure. Continuem fins arribar al Pont del Molí de l'Amat i girarem esquerra després de creuar-lo. Seguirem al costat del riu fins enllaçar amb el camí d'anada a l'altura de la zona amb equipaments esportius. Continuem una mica més i seguirem recte quan veiem un punt d'aguait de fauna al costat de la Bassa de Can Català. Aquí amb sort podrem observar diferents especies d'aus, ànecs, polla blava, garsa, bernat pescaire, etc.
Seguirem per aquest camí arribant a una zona d'horts. Aquí m'he desviat dreta per anar a buscar la Font del Socaire, però no val la pena, no hi ha pràcticament vestigis i sense aigua que imagino que capten pels horts.
Finalment arribarem a un altre pont. Aquí tenim l'opció de seguir recte si volem fer el Torrent Colobrers o girar esquerra per tornar a l'aparcament. Si anem a Colobrers és anar/tornar. Si decidiu visitar aquest bonic espai fluvial del Torrent, quan arribem a l'antic restaurant de Can Pagés (ara tancat) girarem dreta i començarem el recorregut. Anirem trobant diverses passeres que creuen el Torrent, tot per un preciós corriol ombrívol i fresc.
Passarem per la Font de la Tosca, una Mina artificial que sempre porta aigua, i per la Foradada, també obra de l'home per conduir l'aigua de manera més directa. Finalment arribarem a un altre preciós indret, la Font-Bassa de Can Moragues que també sempre l'he vist amb aigua. Realment un racó idíl.lic.
Un cop hem gaudit d'aquest moment hem de desfer tot el Torrent Colobrers fins tornar al pont, girant ara dreta i després esquerra per un tram de vorera paral.lel al Riu que ens retorna a l'Aparcament. I com ja he comentat abans, tenim l'opció de fer la cervesa o dinar al Restaurant Can Jonqueres.
Espero us agradi!!!

PictographFountain Altitude 558 ft

Font de Jonqueres. Quasi no raja

PictographReligious site Altitude 598 ft
Photo ofEsglésia de Sant Vicenç de Jonqueres Photo ofEsglésia de Sant Vicenç de Jonqueres Photo ofEsglésia de Sant Vicenç de Jonqueres

Església de Sant Vicenç de Jonqueres

Area de lleure de la Font dels Gitanos

PictographBridge Altitude 539 ft

PictographPicnic Altitude 516 ft
Photo ofArea lleure Moli de l'Amat. Esquerra Photo ofArea lleure Moli de l'Amat. Esquerra Photo ofArea lleure Moli de l'Amat. Esquerra

Area lleure Moli de l'Amat. Esquerra

PictographLake Altitude 531 ft
Photo ofBassa de Can Català. Aguait de fauna Photo ofBassa de Can Català. Aguait de fauna Photo ofBassa de Can Català. Aguait de fauna