Paratge de Tudela itinerari 17 Parc Natural del Cap de Creus

Photo ofParatge de Tudela itinerari 17 Parc Natural del Cap de Creus Photo ofParatge de Tudela itinerari 17 Parc Natural del Cap de Creus Photo ofParatge de Tudela itinerari 17 Parc Natural del Cap de Creus

June 25, 2021
June 2021

•   4.7 1 review

near Portlligat, Catalunya (España)

CAT
Situat al nord de la península de Cap de Creus exposat a la Mar d’Amunt, en una de les raconades geològiques més espectaculars del país.
L’itinerari comença a l'aparcament que hi ha a l’entrada del Paratge de Tudela, transcorre per una via ferma de fàcil trepig.Des del mateix aparcament es pot accedir al mirador del Camell on tindrem una vista privilegiada del Pla deTudela. Des d'aquest punt retornem de nou i emprenem el camí principal fins a arribar el trencall que s’enfila fins al mirador del pla de Tudela, presidit per dos grans cubs de ferro, un mira a llevant i ens focalitza el pla de Tudela coronat per l'Àliga, i l'altre mira al nord on es defineix la línia de l'horitzó.Prosseguint pel camí principal, uns metres més enllà h iha el mirador de la Gran Sala, on hi ha una exposició sobre els diversos elements que configuren aquest paisatge i la història d'aquest indret.De nou per l’itinerari principal, més endavant, trobarem un camí, a mà esquerra, que es dirigeix fins al mirador de l’illa de Portaló, on un banc ens convida a seure i admirar la costa articulada i conformada per la combinació de pegmatites, roques blanquinoses orosades, que s’infiltren formant filons entre els esquistos,de colors gris fosc.Retrocedint fins al camí principal, continuarem per la cinta asfaltada fins que de nou trobarem un trencall a mà esquerra que ens condueix fins al mirador de Pauperris, des d’on es pot observar una panoràmicade la Mar d’Amunt, el Nord de Cap de Creus i la serra de l’Albera, si el dia és clar també podreu identificar diversos cims del Pirineu, com el Canigó. Aquesta desviació és circular, de manera que acabareu de nou per reprendre el camí principal que anirà mostrant un paisatge mineral en el qual apareixen roques ambformes molt curioses, com la del Lleó marí, la gran roca l'Àliga, el racó de Francaló, l’artística roca Cavallera coneguda com la del Gran Masturbador i lageològica cala Culleró. Més endavant trobarem la roca del Conill, finalment arribarem a la cala Gentils i la badia Culip. Cal recordar que, al paratge de Tudela,només es permet el bany a les cales Gentils i Culip.Per retornar a la zona de l’aparcament tenim dues possibilitats: la més ràpida és tornar pel camí costerut i rocós del rec de Francaló, i la més suau és refer la cinta asfaltada per la que haurem baixat.

INFORMACIÓ SOBRE LA REGULACIÓ D'ACCÉS AL CAP DE CREUS: L'accés al Cap de Creus està regulat de Setmana Santa a principis de novembre. Durant les restriccions no es permet l'accés motoritzat entre les 9:30 i les 21:30h. Si que està permès l'accés a peu pels camins senyalitzats (itineraris del Cap de Creus i GR11) i en bicicleta per la carretera asfaltada d'accés al far del Cap de Creus.

El punt de la sortida dels busos llançadora és l'aparcament gratuït del Corral d'en Morell. Cada 40 minuts a les 8:00h, 8.40h;17.00h, 17.40h de les 20.00h a les 23.20h de la nit    De 9:00h a 10.00h i de 17.40h a 20.00h cada 20 minuts  i de  10.00h a 17.00h, cada 30 minuts

També hi ha  sortides al dia des de l'estació d'autobusos (7:54h; 8:54h; 10:54h, 11:54h; 13:24h, 15:54h, 16.24h, 19.14h i 20.34h)

La venda dels tiquets es fa al mateix bus. Les tarifes d'anada i tornada són de 7€ bitllet de 14 a 65 anys i 5€ menors de 14 anys i majors de 65 anys. El bitllet senzill (només anada o tornada) 4€ i bitllet combinat amb reserva a allotjament o restaurant 3,5€.

Trobareu resposta a les preguntes més freqüents aquí

ESP
Situado al norte de la península de Cap de Creus expuesto al Mar d’Amunt, en uno de los rincones geológicos más espectaculares del país

El itinerario empieza en el aparcamiento que hay en la entrada del Paraje de Tudela, transcurre por una vía firme defácil andadura. Desde el mismo aparcamiento, se puede acceder al mirador del Camell (camello)  donde tendremos una vista privilegiada del Pla de Tudela. Desde este punto regresamos de nuevo y emprendemos el camino principal hasta llegar al desvío que sube hasta el mirador del pla de Tudela,presidido por dos grandes cubos de hierro, uno mira alevante y nos focaliza el pla de Tudela coronado por la roca de l’Àliga (águila), y el otro orientado al norte donde se define la línea del horizonte.Siguiendo por el camino principal, unos metros más allá está el mirador de la Gran Sala, donde hay una exposición sobre varios elementos que configuran este paisaje y la historia de este lugar.De nuevo por el itinerario principal, más adelante,encontraremos un camino, a mano izquierda, que se dirige hasta el mirador de la isla de Portaló, donde un banco nos invita a sentarnos y admirar la costa articulada yconformada por la combinación de pegmatitas, rocasblanquecinas o rosadas, que se infiltran formando filones entre los esquistos, de colores gris oscuro. Retrocediendo hasta el camino principal, continuaremos por la cinta asfaltada hasta que de nuevo encontraremos un desvío a mano izquierda que nos conduce hasta el mirador de Pauperris, desde donde se puede observar una panorámica de la Mar d’Amunt, el Norte de Cap de Creus y la sierra de la Albera, si el día es claro también se puedenidentificar varias cumbres del Pirineo, como el Canigó. Esta desviación es circular, por lo que una vez terminada retomamos el camino principal que nos irá mostrando un paisaje mineral en el que aparecen rocas con formas muy curiosas, como la del Lleó marí(león marino), o la gran roca de l'Àliga, el rincón de Francaló, la artística roca Cavallera conocida como la del Gran Masturbador y la geológica cala Culleró.  Más adelante encontraremos la roca del Conill(conejo), finalmente llegaremos a la cala Gentils y la bahía Culip. Recuerden que, en el paraje de Tudela, solo se permite el baño en las calas Gentils y Culip. Para volver a la zona del aparcamiento tenemos dosposibilidades: la más rápida es volver por el camino empinad oy rocoso del rec de Francaló, y la más suave es volver por la ruta asfaltada por la que hemos ascendido.

INFORMACIÓN SOBRE LA REGULACIÓN DE ACCESO AL CAP DE CREUS: El acceso al Cap de Creus está regulado de Semana Santa a principios de noviembre. Durante las restricciones no está permitido el acceso motorizado entre las 9:30 y las 21:30h. Si que está permitido el acceso a pie por los caminos señalizados (itinerarios del Cabo de Creus y GR11) y en bicicleta por la carretera asfaltada de acceso al faro del Cabo de Creus.

El punto de salida de los buses lanzadera es el aparcamiento gratuito del Corral d'en Morell. Cada 40 minutos a las 8h, 8.40h; 17h y 17.40h y de las 20h a las 23.20h. De 9:00h a 10.00h y de 17.40h a 20.00h cada 20 minutos y de  10.00h a 17.00h, cada 30 minutos.

También hay 5 salidas al día desde la estación de autobuses (7:54h; 8:54h; 10:54h; 13:34h 15:54h, 16.24h, 19.14h y 20.34h)

La venta de los tickets se realiza en el mismo bus. Las tarifas de ida y vuelta son de 7€ billete de 14 a 65 años y 5€ menores de 14 años y mayores de 65 años. El billete sencillo (sólo ida o vuelta) 4€ y billete combinado con reserva en alojamiento o restaurante 3,5€.

Encontrará respuesta a las preguntas más frecuentes aquí

ENG
Located north of the Cap de Creus peninsula exposed to the Mar d'Amunt, in one of the most spectacular geological corners of the country.

This   walk   begins at the  Tudela  car  park   and  follows a firm  path which   is easy going. To begin with  you  can  reach the first  point of interest,  Es Camell from  the  car  park by taking the  main path  and taking the  fork which leads  of f to the viewpoint over  the Tudela plain (El Mirador  del Pla de Tudela ) which  looks over   several iron  blockswhich  show the  area  occupied by  the Healt h Cen tr e buildings of the Club Mediterranée which  once  st ood  here. A few metres  further on  is the viewpoint of  La  Gran Sala,  with a magnificent view  of the area.   A path to the left a little way ahead leads  to the view point of  the island L’Illa de  Portaló. If you return  to the main path you will  continue along the tarmac  road until you  find another fork  off  to the  left which  takes you to the view  point of  the  Mirador de Pamperris,  with  a splendid  view   over  the  sea  to the nor th. Back on the  firm path you  will now  be on  the way  to Culip, passing by the  Racó de Francarlos and the cove of La Cala Culleró. You  can  go  back the  same way or  fol low  the  route along  the Rec  de Francarlos, although  this latter route is a little more difficult.

INFORMATION ON ACCESS RESTRICTIONS TO CAP DE CREUS: Access to Cap de Creus is regulated from 26 March to the beginning of November. During the restrictions, motorized access is not allowed between 9:30 a.m. and 9:30 p.m. Yes, access is allowed on foot along the signposted paths (Cap de Creus itineraries and GR11) and by bicycle along the paved access road to the Cap de Creus lighthouse.

The departure point for the shuttle buses is the free car park at Corral d'en Morell. From  Every 40 minutes at 8a.m, 8.40 a.m; 17a.m,17.40 a.m and from 20 p.m. to 23.20 p.m. From 9:00 a.m to 10.00 a.m and from 17.40 p.m to 20.00 p.m every 20 minutes. From 10.00 a.m to 17 p.m, every 30 minutes.

There are also departures a day from the bus station (7:54 a.m.; 8:54 a.m.; 10:54 a.m.; 1:34 p.m.  15:54 p.m, 16.24pm, 19.14pm and 20.34p.m)

Tickets are sold on the bus itself. Round-trip fares are €7 for a ticket from 14 to 65 and €5 for those under 14 and over 65. The single ticket (one way or return) €4 and a combined ticket with accommodation or restaurant reservation €3.50.

You will find answers to the most frequently asked questions here

FR
Situé au nord de la péninsule du Cap de Creus exposée à la Mar d'Amunt, dans l'un des coins géologiques les plus spectaculaires du pays.

L’itinéraire commence au parking de Tudela  et il passe par  un  chemin ferme permettant  une   promenade confortable. Tout au long  du chemin, vous  trouverez diverses déviations qui  mènent à des endroits qui  présentent des paysages d’une grande beauté et que nous  vous recommandons de voir. Pour  commencer  , vous pouvez accéder au  premier point  d’intérêt, es Camell , dès la sortie du parking, en empruntant le chemin principal où vous   trouverez une bifurcation  qui  monte vers le mirador de la plaine de Tudela  qui présidée   par   des   cubes en  fer  qui rappellent le volume  qui était occupé par  les  bâtiments du dispensaire du  Club  Méditerranée. Quelques mètres  plus loin , il y a le mirador de la Gran Sala,   d’où vous  pourrez  profiter   d’ une magnifique   vue panoramique sur  la zone. Un peu plus loin, il y a un chemin à gauche  qui se dirige vers le mirador   de l’Illa de Portaló.  En revenant vers le chemin principal  vous continuerez  sur  le ruban goudronné  jusqu’à ce que vous  trouviez un chemin de traverse  sur  la gauche qui vous  mènera   au  mirador  de Pamperris,  d’où   vous pourrez observer une  magnifique vue  de  la Mar d’Amunt. Vous reprendrez le chemin ferme qui vous connduira jusqu’   à Culip  en  passant par   le racó  de Francarlos et la crique Culleró. Le retour peut  être effectué en prenant le même chemin qu’à aller . Vous pourrez également l’ écourteren suivant  l’i tinéraire  qui passe  par  le ruisseau de Francarlos bien que celui-ci  soit un peu plus difficile.

INFORMATIONS SUR LA REGULATION D'ACCÈS AU CAP DE CREUS : L'accès au Cap de Creus est réglementé des fête de Pâques en Espagne à début novembre. Pendant les restrictions, l'accès motorisé n'est pas autorisé entre 9h30 et 21h30. Il est possible aller à pied le long des sentiers balisés (itinéraires du Cap de Creus et GR11) et à vélo le long de la route d'accès goudronnée au phare du Cap de Creus.

Le point de départ des navettes est le parking gratuit de Corral d'en Morell.  Toutes les 40 minutes a 8h, 8h40; 17.00h, 17h40 et de 20h à 23h20 . De 9:00h à 10.00h y de 17.40h à 20.00h toutes les 20 minutes De 10.00h à 17.00h, toutes les 30 minutes.

Il y a aussi 8 départs par jour depuis la gare routière (7h54 ; 8h54 ; 10h54 ; 13h34  15:54h, 16.24h, 19.14h et 20.34h)

Les billets sont vendus dans le bus lui-même. Les tarifs aller-retour sont de 7 € pour un billet de 14 à 65 ans et de 5 € pour les moins de 14 ans et les plus de 65 ans. Le billet simple (aller ou retour) 4 € et un billet combiné avec réservation hébergement ou restaurant 3,50 €.

Vous trouverez ici les réponses aux questions les plus fréquemment posées

• Photo of Carcucut
    Carcucut Apr 3, 2024

Faltaria indicar mes les pedres dignes de observar