Παγγαίο : Μεσορόπη - Κορυφή Κουμπηλή 1723μ.

Photo ofΠαγγαίο : Μεσορόπη - Κορυφή Κουμπηλή 1723μ. Photo ofΠαγγαίο : Μεσορόπη - Κορυφή Κουμπηλή 1723μ. Photo ofΠαγγαίο : Μεσορόπη - Κορυφή Κουμπηλή 1723μ.

December 7, 2022
December 2022

near Mesorópi, East Macedonia and Thrace (Greece)

Απαιτητική αλλά όμορφη ανάβαση από το χωριό της Μεσορόπης (350μ.) στην κορυφή Κουμπηλή (1723μ.) του Παγγαίου και επιστροφή από το ρέμα της Μεσορόπης, ακολουθώντας το χάρτη της Geopsis και την περιγραφή του Νίκου Πετρούδη που πριν χρόνια έκανε αυτή τη διαδρομή και τη σημάδαψε. Η δυσκολία της διαδρομής οφείλεται στα πολλά υψομετρικά σε μικρό ανάπτυγμα αλλά και στο κλείσιμο των μονοπατιών από τη βλάστηση, δεν έχει όμως κάποια επικινδυνότητα ή εκτεθειμένα περάσματα. Υπάρχει ελλιπής σήμανση και η χρήση GPS κρίνεται συνετή. Νερό βρήκαμε στο καταφύγιο και στο ρέμα της Μεσορόπης.

Από την πλατεία του χωριού ακολουθούμε τις πινακίδες που αναγράφουν "ΜΟΝΟΠΑΤΙ" και οδηγούν με χωματόδρομο προς της αρχή του κλασικού μονοπατιού για το ρέμα της Μεσορόπης και τη Βοσκόβρυση. Στη θέση (1) υπάρχει χώρος για parking λίγων αυτοκινήτων. Αμέσως συναντάμε γεφυράκι (2) στο ρέμα που κατεβαίνει από Πλατανούδι. Εδώ ξεκινάει η διαδρομή μας και αρχίζουμε να ανεβαίνουμε το ρέμα από τη δεξιά του όχθη αλλά σύντομα το περνάμε και συνεχίζουμε από την αριστερή όχθη. Υπάρχει κάτι σαν δρομάκι-μονοπάτι που σε πολλά σημεία έχει κλείσει από την βλάστηση. Στη θέση (3) ακολουθήσαμε τα ανοίγματα που βρίσκαμε και δεν καταλάβαμε ότι χάσαμε κάπου εκεί το μονοπάτι που έχει ο χάρτης της Geopsis και το οποίο κανονικά κινείται δίπλα το ρέμα. Τελικά βγήκαμε στο χωματόδρομο (4) που έρχεται από το χωριό και ανεβάζει προς το Καταφύγιο και τη δασική θέση Φτελιά.

Ακολουθούμε το δρόμο αυτό μέχρι να συναντήσουμε πάλι το ρέμα στο σημείο που θα μας έβγαζε το μονοπάτι του χάρτη. Εδώ υπάρχει διασταύρωση (5) με παρατημένο δρόμο που ανεβαίνει αριστερά και συναντάει αμέσως το χώρο αναψυχής στη θέση Πλατανούδι (6). Ο δρόμος αυτός συνεχίζει ανηφορικά προς το Καταφύγιο αλλά δεν χρησιμοποιείται και έχει κλείσει σε σημεία από πυκνή βλάστηση με βάτα (7). Βρίσκουμε διόδους μέσα από τη βλάστηση και καταφέρνουμε να βγούμε στο Καταφύγιο (8), που έχει φτιάξει ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Μεσορόπης στα 700μ υψόμετρο. Το Καταφύγιο δεν ήταν κλειδωμένο, είχε νερό και βασικές προμήθειες και κρεβάτια χωρίς στρώμματα.

Ακολουθούμε το δρόμο μέχρι να συναντήσουμε διασταύρωση (9) με τον πιο καινούργιο δρόμο που ανεβάζει στο Καταφύγιο και τη δασική θέση Φτελιά. Ανεβαίνουμε τώρα από αυτό το δρόμο παρακάμπτοντας αν θέλουμε τις φουρκέτες του από τη δεξιά ράχη (10,11,12) και τελικά βγαίνουμε ξανά πάνω του περίπου στη θέση (13). Μερικές στροφές ακόμα και καταλήγουμε σε διασταύρωση του δρόμου με μονοπάτι που τραβερσάρει το βουνό (14). Εδώ βρίσκεται καλύβα κυνηγών και αν ακολουθήσουμε το δρόμο-μονοπάτι αριστερά πηγαίνουμε στη δασική θέση Φτελιά όπου ο χάρτης της Geopsis δείχνει να συνεχίζει μονοπάτι για τη ράχη Κεράνη. Σύμφωνα με το χάρτη μπορεί κάποιος να ακολουθήσει τις φυσικές διόδους της ράχης Κεράνη ή της Σαμάρας που βρίσκεται ακριβώς μπροστά μας για να ανέβει στην Απιδιά και από εκεί να προσεγγίσει την κορυφή. Στο χάρτη και οι δύο αυτές ράχες σημειώνονται με θαυμαστικό που σημαίνει εκτεθειμένα περάσματα. Εμείς είχαμε περιγραφή της κατάβασης που είχε κάνει πριν χρόνια ο Νίκος Πετρούδης από σημείο μεταξύ των κορυφών Κουμπηλή και Βοσκός, οπότε ακολουθήσαμε την τραβέρσα δεξιά που μας οδήγησε σύντομα στη θέση Κεδρούδια αφού πρώτα μας πέρασε από το ρέμα Βαγιώνα (15).

Από τα Κεδρούδια (16) ξεκινάει απότομη ανάβαση προς τις κορυφές σε αλπικό πεδίο χωρίς καμία επικινδυνότητα ακολουθώντας μαύρο λάστιχο που κατεβάζει νερό μέχρι να φτάσουμε στη θέση Τσουσμέδες (17). Εδώ υπάρχει χαμένο μονοπάτι που έρχεται από Απιδιά και το ακολουθούμε δεξιά μέχρι να βγούμε σε ράχη με κούκο (18). Ακολουθούμε για λίγο τη ράχη και τελικά την αφήνουμε σε πλαγιά στα δεξιά που μοιάζει με ράμπα μέχρι να βγούμε στη θέση Αμπάρα (19). Από εδώ έχουμε πρόσβαση σε όλες τις κορυφές του Παγγαίου. Εμείς συνεχίσαμε αριστερά και ανεβήκαμε χωρίς δυσκολίες στην Κουμπηλή (20). Χρειαστήκαμε 4 ώρες και 30 λεπτά για την κορυφή λόγω της εξερεύνησης, των κλειστών μονοπατιών και των στάσεων για φωτογραφίες και ξεκούραση.

Η επιστροφή έγινε από τα ίδια μέχρι τη θέση Κεδρούδια (16). Εδώ συνεχίσαμε την τραβέρσα με κατεύθυνση το ρέμα της Μεσορόπης (ρέμα Άμμος). Υπάρχει αραιή σήμανση αλλά το μονοπάτι έχει κλείσει από τη βλάστηση σε αρκετά σημεία κυρίως μετά την αιωνόβια οξιά (21) και παρακάμπτουμε τη βλάστηση κυρίως από πάνω από το χαμένο μονοπάτι (22). Αφού περάσουμε μια ράχη το χαμένο μονοπάτι σταματάει σταδιακά την τραβέρσα και αρχίζει να κατηφορίζει απότομα (23) οδηγώντας στο ρέμα της Μεσορόπης σε σημείο με γεφυράκι (24) όπου περνάει το κλασικό μονοπάτι που συνεχίζει για Βοσκόβρυση. Ακολουθούμε το καλογραμμένο αυτό κλασικό μονοπάτι προς Μεσορόπη μέχρι την αρχή του (25) όπου συναντάμε το χωματόδρομο που θα μας επιστρέψει στο σημείο εκκίνησης της διαδρομής. Για την κατάβαση χρειαστήκαμε 4 ώρες λόγω του ψαξίματος του μονοπατιού στην τραβέρσα.

(3) ΕΔΩ ΧΑΣΑΜΕ ΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΤΟΥ ΧΑΡΤΗ

(11) ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΦΟΥΡΚΕΤΑΣ

(12) ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΦΟΥΡΚΕΤΑΣ ΜΕ ΔΥΣΚΟΛΗ ΕΞΟΔΟ

(13) ΧΜΤΔΡΟΜΟΣ

(14) ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΔΡΟΜΟΥ-ΜΟΝΟΠΑΤΙΟΥ (ΚΑΛΥΒΑ ΚΥΝΗΓΩΝ)