Pa Gulbenes-Alūksnes bānīša pēdām/Folow narrow gauge 'Gulbene-Alūksne'

Photo ofPa Gulbenes-Alūksnes bānīša pēdām/Folow narrow gauge 'Gulbene-Alūksne' Photo ofPa Gulbenes-Alūksnes bānīša pēdām/Folow narrow gauge 'Gulbene-Alūksne' Photo ofPa Gulbenes-Alūksnes bānīša pēdām/Folow narrow gauge 'Gulbene-Alūksne'

January 11, 2021

near Gulbene, Gulbenes novads (Latvija)

Aicinām doties pastaigā “Pa Gulbenes-Alūksnes bānīša pēdām”, ejot gar mūsu mazā bānīša sliedēm.

Atcerieties, ka Gulbenes-Alūksnes bānītis divreiz dienā, vedot pasažierus, dodas turp un atpakaļ uz Alūksni. Pulksten 13.00 tas atiet no Gulbenes stacijas, pulksten 15.25 nāk atpakaļ no Alūksnes. Otro reizi uz Alūksni no Gulbenes tas dodas pulksten 18.00 un atpakaļ nāk pulksten 19.55. Ja būsiet noguruši no pastaigas, atpakaļcelu var mērot ar bānīti.

Ejot gar sliedēm, sargiet sevi un noteikti uzmanieties no braucošā vilciena! Aicinām noteikti padomāt par piemērotu apģērbu un apaviem pastaigai!

Ja esat ieplānojuši doties garākā pastaigā un mērot, iespējams, pusceļu vai pat vairāk, paņemiet līdzi karstu tēju un kādus kārumus, ko varēsiet notiesāt, atpūšoties kādā no bānīša pieturvietām.

PictographTrain stop Altitude 426 ft

Arhitektoniski nozīmīgākā ēka dzelzceļa mezglā ir 1926.gadā pēc pazīstamā arhitekta, profesora Pētera Federa projekta uzbūvētā Gulbenes dzelzceļa stacijas pasažieru ēka. Uzskatāma par vienu no tā laika lielākajām un modernākajām stacijas ēkām Latvijā. Agrāk Gulbene bija nozīmīga mezgla stacija, bet mūsdienās, pēc līniju Ieriķi–Gulbene un Gulbene–Abrene (Pitalova) slēgšanas, tās nozīme ir neliela. Gulbenē pastāv mazintensīva kravas satiksme, bet pasažieru vilciens no Rīgas kursē tikai dažas reizes gadā. Joprojām notiek regulāra dzelzceļa satiksme ar Alūksni – divi šaursliežu pasažieru vilcienu pāri dienā. Lai atdzīvinātu gandrīz neizmantotu ēku un papildinātu tūrisma piedāvājumu Gulbenes pilsētā, 2018.gada 1.septembrī Gulbenes dzelzceļa stacijas ēkā tika atvērts Izglītojošs un interaktīvs centrs “Dzelzceļš un tvaiks”.

PictographTrain stop Altitude 420 ft

Apmeklējiet Gulbenes depo, kas ir 20.gs. raksturīgs lokomotīvju depo ar šaursliežu un platsliežu ceļiem dzelzceļa ritošā sastāva novietošanai, kā arī remonta darbnīcām. Aplūkojiet griezuli ar divu platumu sliežu ceļiem, kas ir vienīgais tāda veida Latvijā. Interesenti var pasūtīt: – ekskursiju pa depo, ieskaitot griezuļa darbības demonstrāciju; – vizināšanos ar rokas vai motordrezīnu; – naktsmītni Gulbenes depo vai Igaunijas Kompartijas līderu salonvagonā; – telšu un piknika vietu ābeļdārzā pie depo. Darba dienās: 08:00-17:00, brīvdienās: pēc vienošanās Braucieni ar bānīti: katru dienu 13:00 un 18:00 no Gulbenes dzelzceļa stacijas. Bānīša kustību saraksts (Gulbene-Alūksne) – www.banitis.lv

PictographTrain stop Altitude 430 ft

Stacija celta ap 1903.gadu pie šaursliežu līnijas un atrodas iepretim tagadējai stacijai. Šī ēka kā stacija nav darbojusies sevišķi ilgi, jo līdz ar platsliežu līniju izbūvi radās vajadzība pēc jaunas stacijas, kas atrodas tuvāk sliedēm nekā esošā. Pēc jaunās ēkas uzcelšanas kādu laiku reizē darbojās abas stacijas, taču drīz vien pasažieru ērtībai Gulbenes-Alūksnes šaursliežu līnija tika pārcelta tuvāk jaunajai stacijai. Tagad ēku izmanto kā dzīvojamo māju.

Tējas namiņš atrodas tieši iepretim vecajai stacijas ēkai un arī celts ap 1903.gadu kā uzgaidāmās telpas pasažieriem. Arī šī ēka tagad tiek izmantota kā dzīvojamā ēka.

PictographLake Altitude 450 ft

PictographTrain stop Altitude 438 ft

PictographTrain stop Altitude 446 ft

Pieturas punkts 'Pūriņi'/Train stop 'Pūriņi'

PictographTrain stop Altitude 412 ft

Stacija atrodas Stāmerienas pagasta centrā, kas sācis veidoties 1907.gadā, jo sākotnēji šeit bija plānots ierīkot mezgla staciju Pļaviņu–Valkas un Abrenes–Sitas dzelzceļa pagarinājumam. Sākotnēji stacijas nosaukums bija Stāmere, bet, lai saskaņotu staciju nosaukumus ar jaunajiem vietvārdiem, 1927.gada 1.maijā stājās spēkā Dzelzceļu virsvaldes rīkojums par staciju pārdēvēšanu – Stāmeres staciju pārdēvēja par Stāmerieni. Stāmerienā vēsturiski izveidojušies divi centri – viens ap dzelzceļa staciju, bet otrs vairāku kilometru attālumā – ap bijušo Stāmerienas muižas centru. Stacijas pasažieru ēka būvēta reizē ar dzelzceļa līniju un arhitektoniski veidota 20.gadsimta sākumam raksturīgā stilā – sarkanu ķieģeļu konstrukcijā ar dekoratīvām ķieģeļu joslām un logailu apdarēm.

PictographBridge Altitude 410 ft

PictographPicnic Altitude 429 ft

Netālu no Stāmerienes stacijas uzbūvēta skatu platforma četru metru augstumā. No tās noteiktos laikos: 13.26, 16.22, 18.26 un 20.52 var labi aplūkot, kā Stāmerienes stacijā pienāk un atiet Gulbenes–Alūksnes bānītis, labi pārredzēt bānīša ceļu, staciju, kā arī stacijas tuvumā esošās ainavas. Platforma tika atklāta 2017.gada 2.septembrī – Bānīša svētku laikā. Līdzās ir izveidota piknika vieta.