OZREN Ripaljka-manastir Sveti Ranđel-Jovanov kamen-Košavske pojate-Kalinovica-Ripaljka

April 30, 2022
April 2022

near Čučunje, Central Serbia (Serbia)

Da biste obišli planinu Ozren i videli je malo bolje od prosečnog turiste, to je moguće ostvariti na dva (2) načina.

Krenete iz Sokobanje i pratite asfaltni put za bolnice na Ozrenu, očnu i grudnu. Kada prođete Restoran“ X“, nailazite na uzbrdicu posle koje se put račva na dva dela. Pravo se ide za grudnu, a levo na gore za očnu bolnicu.

Prvo ćemo krenuti putem za bolnicu grudno. Idući pravo od raskrsnice asfaltni put vas dovodi direktno do bolnice. Prođete kapiju i pratite put koji se penje ka bolnici. Ispred same bolnice skrećete desno , to je i jedini put , gde prestaje asfalt i krećete se šumarskim putem, koji je prilično dobar jer se koristi često, a proširen je i sređuje se zbog obnove manstira Sveti Ranđel. Upočetku je uspon balgo zahtevan.

Odmarajte po potrebi, prolazite preko livada i pašnjaka i jasno vidite suprotnu stranu planine i Očnu bolnicu. Prolazite pored brda Koviljača na kome je bio Tatomirov grad i antene mobilne telefonije koja je jasno vidljiva. Nailazite na kraći ravni deo gde možete da slikate prirodu, a i jasno vidite Jovanov kamen, koji je ustvari stena do koje ćete doći. Put zatim kreće kroz šumu gde se penje u serpentinu prema Svetom Randjelu. Iako ima sporednih staza i puteva , ne skrećite osim ako ne idete sa nekim ko dobro zna teren. Uskoro nailazite na manastir Sveti Randjel i odvajate se od glavnog puta desno. Ne brinite jer ćete prolsakom kroz manastir ponovo izaći na glavni put. Od bolnice grudno do manstira Sveti Randjel treba vam od 20min. do 40 min. , što zavisi od doba godine, kondicije, društva itd.

Manastir Sveti Randjel je idealno mesto za odmor. U dvorištu manastira, na prostranoj livadi, nalaze se klupe i stolovi na kojima se može odmoriti. Hladna manastirska voda sa česme, koja teče tokom cele godine, je idealna da se odmorite , popijete vodu i dopunite zalihe vode. Priroda je ovde prelepa i ljudi često dolaze da odmaraju.

Od crkve manastira staza koja je jasno vidljiva ide ka česmi, a od česme nastavlja pravo i izlazi na glavni put sa koga ste se odvojili. Put vas dalje vodi kroz bukovu šumu i ide prema Jovanovom kamenu. Prvi deo puta je manje više bez uspona a drugi sa blagim usponom. Možete da stanete i da slikate jer se sa više mesta otvara pogled na sokobanjsku kotlinu. Za nekih 15 minuta stižete na Jovanov kamen (postoji tabla sa natpisom).
Ovo je šumski put, do Vlasine se lako dolazi asfaltnim putem. Pošto nastavite pravo put počinje da se spušta nizbrdo. Šuma je gusta i raznolika. Kada se prostor ponovo otvori , vi ste na mestu Košavske pojate, idete levo pratite glavni put, spuštate se nizbrdo, a sa leve strane ćete videti pojate. Put vas pravo vodi do izletišta i izvora Kalinovica. Tu imate stolove , klupe , mesta za roštiljanje i pitku vodu koju možete da pijete. Odmorite ovde.

Od Kalinovice šumski put, jedan jedini, vas vodi do asfaltnog puta i raskrsnice gde vi idete desnim , lošijim putem, prema Grudnoj bolnici a levo će biti opisan put u narednom tekstu. Celim putem idete nizbrdo i videćete i Grudnu bolnicu ispod vas, ali i Jovanov kamen i Jermenske livade u daljine. Pored puta su pašnjaci, a u jednom delu divlje naselje nastalo zadnijh 20 –tak godina. Spuštate se na Grudnu bolnicu napravili ste krug od nekih 17 km. Ako ste gladni možete da jedete u Restoranu "Relax" na Grudnom pored malog jezera.
Asfaltnim putem, kojim ste i došli, spustite se u Sokobanju. Za ovakav obilazak Ozrena vam treba bar 4 do 6 sati u zavisnosti od zadržavanja i kondicije.