Ovacık Dağı, Keriz Tepesi Kuzey Rotası

Photo ofOvacık Dağı, Keriz Tepesi Kuzey Rotası Photo ofOvacık Dağı, Keriz Tepesi Kuzey Rotası Photo ofOvacık Dağı, Keriz Tepesi Kuzey Rotası

May 4, 2024
May 2024

near Etler, Antalya (Türkiye)

2017 yılının sıcak bir mayıs günü Bozburun Dağı etkinliğinde gördüğümüz, güney ufkunda tek başına duran mütevazi ama gururlu Ovacık Dağı'na tırmanmayı amaçlayan etkinlik saat 04:00 sularında Alanya'dan başladı, Çandır Kavşağından yukarıya, ilginç adlı Etler Mahalllesine ulaştı, Taşdibi Yaylasına araçları park edip daha önceden gps kaydı yapılmış ve Ovacık yaylasına kadar giden bir patikayı takip etmek üzere serin bir mayıs sabah yola revan oldu. 763 m irtifadan başlayan ve 2001 m irtifada yer alan ve dağın Keriz Tepesi olarak bilinen zirvesine kadar ilerleyecek patika üzerinde önce sağa dönüp bir çoban ağılına oradan da harika bir patika üzerinden ilk etapta 408 m'lik ilk tırmanışı geçip sabah güneşi altında enfes bir Karaçam (Pinus nigra) ormanı koynunda kahvaltı molası verdi. Çok güzel bir dağ manzarası eşliğinde yaklaşık 1,5 km süren ve kireçtaşı yoğun bir polye ovasını geçip yaylacıları selamlayan hat, 4,2. km'de dağın arkasında yer alan ve Nanalı, Pınarcık ve Kuşakyurt gibi yaylalara giden kaybolmaya yüz tutmuş bir patika hattına girdi, 185 m yükselip 600 m ilerledi ve hattan çıkarak zirveye kadar giden basit bir dağ patikasını takip etmeye başladı. Bu noktadan sonra zirveye kadar sert zeminde, bol çarşaklı yamaçları aştı ve öğle vakti yağmur bulutları altında zirve yaptı.

Ovacık Dağı kuzey cephesi

İzlenimler ;

1) Parkur girişi ne kadar mütevazi de olsa özellikle zikzak çıkışı, karaçam ormanı ve dağın ilk görüldüğü nokta, mevsimin de etkisiyle nefes kesici. Wikiloc'ta pek çok kaydı olan dağın neden bu kadar popüler olduğunu daha iyi anladık.
2) Bu patika üzerinden dağa tırmanmak yerine arkada yer alan yaylalara ulaşan ve geri dönen bir parkur bile yapmak mümkün.
3) Mesozoyik karbonat kayaları ihtiva eden yörede karts morfolojisine ait polye ve uvala'ya rastlamak mümkün. Zirve altında yer alan bölgelerde yağışlar, kar suları ve ısı değişimlerinden etkilenen kireçtaşı kayaçlarda oldukça kırıcı yüzeyler oluşmuş.
4) Bu yaylaya hiçbir şekilde yol yapılmamalı.

Uyarılar ;

1) Biz ihmal ettik ancak bu parkuru takip edecek arkadaşlara kask öneriyorum. Yamaçlar oldukça dik ve pek çok yerde kaya balkonlarının altından geçiliyor.
2) 1500 m irtifa ve sonrası için mutlak surette uygun tabanlı bir bot ihtiyacı var.
3) Başlangıçta yer alan pınar ya da evden su temin etmek mümkün. Parkura giridkten sonra Ovacık yaylasında mevsim itibariyle akan 2 adet su kaynağı ve 1 adet kuyu var. Çoban suyun yazın kuruduğunu, suyu kuyudan temin ettiklerini söyledi.

Tespitler ;

1) Vişne suyunu seviyorum.
2) Protein barlar ve granola takviyeli barlar pahalı ama güzel.
3) Taze fındık 1500 m'den sonra güzel.
4) Kilo düştükçe tüketilen su miktarı azalıyor.
5) Mermer ocaklarına her kim izin veriyor ise kesinlikle yargılanmalı.
6) Kalenderlik sahip olunan para ile ters orantılı.
7) 6 tanesi bir arada durup, aniden önünüze çıkıp size bakan domuz yavruları çok korkutucu olabiliyor.

Parkur Analizi;

IBP endeksi, bir dağ bisikleti, yol bisikleti, yürüyüş veya koşu rotasının zorluğunu puanlayan otomatik bir değerleme sistemidir. Bu parkurun zorluk derecesi "135" olarak ölçülmüştür. Aşağıda yer alan IBP Zorluk Tablosundan ilgili aralığı bularak, sahip olduğunuz kondisyona göre, parkurun zorluk derecesi hakkında fikir edinebilirsiniz.

Dip not ;
Parkura ait ilave notlar için gps kaydı üzerinde yer alan küçük sarı waypoint'lere bakılabilir.

Ulaşım ; Gidiş & Dönüş ;

Ulaşım Planı

Güzergah : Alanya - D 400 - Çandır Kavşağı - Çandır - Gökçepınar Mahallesi - Etler Mahallesi
Süre : 2 Sa. 30 Dk.

Fikri ŞEHLİ
Hacali YÜKSEL

Parkur Girişi

Parkur girişi, Etler mahallesinden kuzeye ilerleyen asfalt yolun 4. km'de yer alan bu toprak yol kavşağı olarak belirlendi. Bölgenin adı Taşdibi yaylası olarak verilmiş. Bu kadar erken parkura girmemizin ana sebebi, zirve için verilen ve saat 13:00 civarında başlayacağı tahmin edilen gök gürültülü sağanak yağış. Son istediğimiz şey, bu saatte, orman sınırının üzerinde sığınacak bir alan olmayan çıplak zirvede yağmura yakalanmak. Kayda başlayıp toprak yola giriyor ve ağır ağır ilerliyoruz.

Yukarı Sağa

Bu noktaya kadar kabaca takip ettiğimiz yolu terke dip gözümüze çarpan bir patikaya giriyoruz. Hemen solda, altta yer alan evin sakinlerine ait çoban ağılına doğru ilerleyen hat, aynı zamanda yaylaya kadar giden hattında başlangıcı. 2,5 saatlik araba yolculuğunun mahmurluğunu yavaş yavaş atıp yükseliyoruz.

800 m İrtifa

Burada 800 m irtifasını geçiyoruz. Uzakta keçi ve oğlak sesleri artıyor. Sabahın serinliğinde, çocukluğumuzun hülyalı evrenine açılan hayali bir kapıdan geçiyoruz. Gençler heyecanlı ama başlarına geleceklerden habersizce gülümsüyorlar. İlerliyoruz.

Çoban Ağılı

Genişçe bir alana yayılmış bu ağılın sahipleriyle hasbıhal edip verimli bir rota istişaresine girişiyoruz. Sorularımıza uzun ve samimi cevaplar verip gönlümüzü kazanıyorlar. Kısaca patika girişi tarifini aldıktan sonra, basit bilgilerimizi verip acil durum için önlem alıyoruz. Yol baştaki ağılın solundan önce doğu, sonra ani bir dönüşle kuzey cihetine dönüp yükselmeye başlayacak.

900 m İrtifa

Basit bir patika üzerinde ilerlemeye başlıyoruz ve bu noktada 900 irtifayı geçiyoruz. Orman zemini temiz ve patikanın takibi kolay.

Zikzak Başlangıcı

1,3. km'de parkur zikzaklar çizerek yükselmeye başlayacağı bu noktaya ulaşıyor. Patika zemini yağmur suları ve yamaçlardan düşen çakıllar nedeniyle kısmen bozulmuş da olsa hala yürümeyi sevdiğimiz türden. 200 m civarında sürecek bir tırmanışa başlıyoruz.

1000 m İrtifa

Zikzak patikanın bu noktasında 1000 m irtifayı geçiyoruz. İşaret koymak için durunca onlarında durmasını seviyorum. Meraklı oğlaklar gibiler :)

1115 m İrtifa

Patika artık daha geniş açılardan dönerek yükseliyor ve kısa süre dalınca 1100 m irtifayı kaçırıyorum. Artık bunla idare edeceksiniz.

Boğaz Girişi

Bu noktada yatay ilerleyen patika sert bir dönüşle güneye yöneliyor ve bambaşka bir aleme giriş yapıyor. Tüm flora ve fauna değişiyor ve sabahın ilk ışıkları yaşlı ve güneş yanığı yüzlerimize şapkalarımızın siperlikleri altından usulca değiyor. Tırmanışın, yolculuğun, orta yaşın ve hayat pahalılığının dertleri azalıyor, keyifler yerine gelip kuş cıvıltıları eşliğinde ilerliyoruz. Bu noktadan yayla girişine kadar ilerleyen hattan etkilenmeyen insanlar bir zahmet doğa sporu yapmasınlar.

Karaçam ve Ardıç Ormanı

Karaçam (Pinus nigra) ve Ardıç (Juniperus excelsa) ağaçlarının dalları arasından süzülen güneş ışığı altında, sık kullanıldığı belli bir orman patikasını takip ediyoruz. Birazdan kahvaltı molası vereceğiz. Zengin çocukları enteresan. Biz termosta demlenmiş çay, yumurta ve beyaz ekmekle beslenirken onlar, demlenmiş çekirdek kahve, granola takviyeli barlar ve evin hizmetçileri tarafından hazırlanmış sofistike besinler tükettiler. Bize de verdiler.

Ovacık Yaylası

Artık Toros Karst Kuşağında Ovacık Dağı adıyla müsemma kütlenin en yüksek zirvesi olan Keriz Tepesi güney ufkumuzda tüm heybetiyle yükseliyor. Uydu üzerinden ve resimlerden anlamaya çalıştığımız rotamız kuzey yamacında olanca açıklığıyla zirveye doğru yükseliyor. Nerdeyse 750 x 500 m genişliğinde (0,21 km 2)yemyeşil bir polye ovasının girişinde durup bol bol fotoğraf çekiyoruz. Güneybatıda çoban ağılları seçiliyor ve aşağıdaki çobanın bahsettiği ve yavuz olmadığını söylediği beyaz bir çoban köpeği uzaktan kısık sesle havlamaya başlıyor.

Mevsimlik Su Kaynağı

Ovacık yaylasında rastladığımız ilk su kaynağı. Az ileride bir adet kaynak ve bir adet kuyu daha mevcut. Burada muhabbet ettiğimiz çoban arkadaş suların bir süre sonra kuruduğundan bahsetti. İçme suyunu burada yer alan su kuyusundan temin ediyorlar. Akar suyun tadı oldukça güzel. Sularımızı takviye edip çobana rota hakkında bilgi verdik. Rotamızı teyit ettirip vedalaştık.

Aktaş

HGM küre de bu alan için "Aktaş" tanımlaması yapılmış. Kerteriz olarak işaretledim.

Patika Başlangıcı

Zirveye giden patikanın giriş noktasını burada yakaladık. Zaman zaman gözden kaçsa da, mutedil bir eğimle yükseldiği için tecrübeli gözler kaçırmayacaktır. Yükselmeye başlıyoruz.

1225 m İrtifa

Bu noktada 1200 irtifayı geçip 800 m sürecek tırmanışa devam ediyoruz. Her adımda manzara değişiyor. Genç bir orman içinden geçip ardıç ve ladin ağaçları arasında ilerliyoruz. Hava tırmanış için çok uygun ve henüz kayda değer bir bulutlanma yok.

1300 m İrtifa

En sevdiğimiz ağaç Ladin. Dikensiz, yeni sürgünleri ve harika kozalaklarıyla ayrılmaz yol arkadaşımız. Usulca 1300 m ye ulaşıp gölgesine oturuyoruz. Ova biraz daha uzaklaşıp güzelleşiyor. Gökyüzü meteorolojiye inat masmavi. Ahbaplarım keyifli. Böyle molalarda temel kıstas 100. metreler ve şanımıza yakışan, düz ve oturula bilinir bir taş.

Sağa, Yukarı

Mutedil bir meyille yükselen yamaç patikası bu noktada güneye dönüp dik olarak yükselmeye başlıyor. Aslında bir patikayı takip etmem lazım ancak yamaçtan düşen taşlar 2003 ve 2009 katmanlarında seçilen patikayı kapatmış. Tekrar rastlayıncaya kadar doğaçlama olarak dik çıkmaya karar veriyoruz. Zemin iri kaya ve çarşak. Zaman zaman zorlansak da hızla yükselmek mümkün.

1400 m İrtifa

Kısa sürede 1400 irtifayı geçip yükseliyoruz. Ortalarda patika yok. Orijinal planda uzun bir zikzak yapıp tam üstümüzden geçen hattı bulmak için dik çıkmaya devam ediyoruz. Yavru kurtlar henüz kopmadılar. Her 25 m'de kısa, 50. metrede orta ve 100. metrelerde oturmalı mola veriyorum.

1500 m İrtifa / Dünek Kayası

Bu irtifada geçit veren iki kaya bloğunun arasından yükseliyoruz. Haritalarda "dünek kayası" olarak adlandırılmış. Gölgeye oturunca üşüyor, güneşte yanıyoruz. Henüz rüzgar yok ama hava sıcaklığı 13 c civarında. Yavrukurtlar ağırlaşıyor. Turizm tesislerinde semirmiş ve alkolle hırpalanmış körpe bedenleri acımasız. Antremansız geçen günlere isyan ederek yükseliyorlar. Aslında tüm lazım olan sebat ve direnç. Bu iki yakışıklıda da bunlar fazlasıyla mevcut. Üstelik pahalı ve ari zevkleri var. Bekleyip ilerliyoruz.

1600 m İrtifa

İsyan etmeden, sebatla tırmanan dağcımızı 1600 m de bekliyoruz. Artık güzelim konglomera kayaçlı dağımız Bozburun kadraja giriyor. Pek çok noktada doğayı talan eden mermer ocakları mevcut. Pek çoğu küçük çalışmalar sonunda terk edilmiş. Bu noktada tekrar patikayı yakalıyoruz.

1700 m İrtifa

Artık belirgin bir patika üzerinden ilerliyoruz. Bir süre sonra patikayı kaçırıp fazla yükseliyoruz ama aşağıya inmek yerine karşıya geçip yeniden hattı arayacağız. Bu aralıkta 1700 m irtifası işaretinden sonra vadi içerisinden yükselmek mümkün. Biz Antalya'yı görme hevesiyle fazlasıyla batıya ilerleyip gereksiz bir kar çukuruna girdik. Yine de bu hattı takip etmek size en fazla 15 dakika kaybettirecektir.

1800 m İrtifa

Bu noktada yeniden zirve patikasına giriyoruz. Artık bir vadi içerisindeyiz ve sadece kuzey manzarası açık. Karstik yamaçlar olması gerektiği gibi oldukça kırıcı. Hızla yükseliyoruz. Çömezlerden birinin performansı, yeni evli olmasına rağmen oldukça iyi.

1900 m İrtifa

Artık çukurdan çıkıyoruz ve son 100 metredeyiz. Hava hafif puslu ve görüşü engelliyor. Yine de Antalya Havalimanı, körfez, Lara, Aksu ve Beydağları seçiliyor. Mavi gökyüzüne beyaz bulutlar ne de güzel yakışıyor. Tempomuz ağırlaşıyor. Patika kaybolsa da zirvenin yönü belirgin.

Zirve, Bayrak Direği

Zirveye yaklaşmanın keyfiyle metreleri hızlıca geçip bayrak direği bulunan alana ulaşıyoruz. Bayrağı ve çıkan halatları tamir edip fotoğraf ve video işine girişiyoruz. Artık zirvedeyiz. Zirve defteri daha yüksekte gibi duran diğer zirvede. Bulutlar kararmaya başlayıp bize yaklaşıyor. Henüz yağış yok. Çay faslına girişip keyf ediyoruz. Ufukta Sarp, Dedegöl, Bozburun, Kovacık, Tunç zirveleri seçiliyor. Mütevazi ama keyifli bir zirve.

Ovacık Dağı, Keriz Tepesi, 2000 m

Zirve defteri bu noktada mevcut. Notumuzu düşüp bolca fotoğraf çekiyoruz. Oldukça fotojenik bir zirve. Kara bulutlar alçalmaya başlayınca hızla toparlanıp iniş hazırlarına girişiyoruz. Burası Ovacık Dağı'nın 2000 metrelik Keriz Zirvesi.

Orman Sınırı

Zirveden aşağıya doğru doğu cihetinde hızla alçalıp orman sınırına geliyoruz. Akdeniz'e bakan Toros Yamaçları için ortalama 1800 m civarına karşılık gelen bu irtifada genellikle ardıç ve sedir ağaçları olur. Daha önce kullanıldığı belli basit bir patikayı izliyoruz. Bu dağla ilgili düşülen kayıtların bir kısmında çıkış için bu sırt kullanılmış. Aşağıda yer alan Nanalı Yaylasından başlayan kayıtlar mevcut. Bulutlar alçalmaya devam ediyor, rüzgar artıyor ve hızla tehlike bölgesinden uzaklaşıyoruz. Henüz gök gürültüsü yok.

Sedir Ormanı

OGM sitesinden aynen aktarıyorum; ingilizcesi "Cedar of Lebanon" ya da "Leba-non Cedar", Almancası· "Libanon-zeder", Fransızcası "Cedre du Liban"dır (Kayacık, 1967, s. 175; Cullen & Coode, 1965, s. 71; Eliçin, 1980, s. 4) Yurdumuzda halk arasında "Katran" adı da verilen bu tür, dolgun gövdeli, kalın dallı, görkemli bir orman ağacıdır. Gençlikte piramidal tepeye sahip ise de zamanla tepe formu bozulur, yayvanlaşır ve şemsiye gibi bir şekil alır (Kayacık, 1967, s.175). İlgili link için: https://www.ogm.gov.tr/tr/yararli-bilgiler/haftanin-agaci/toros-sediri

Kuzey Sırt İniş Başlangıç Noktası

1775 m irtifada yer alan bu sırttan kuzeye dönüp dik bir yamaçtan inişe geçiyoruz. Aşağıda görülen ovaya iniş için 550 m sürecek uzunca bir iniş var. Bu noktadan dönmek yerine ilerlenince önce Kuşakyurtyaylası, Yellibelen gediği, Ardıç Gediği, İtoluğuyaylası ya da Nanalıyaylasına ulaşmak mümkün.

Katran / Ladin Ormanı

Bu noktada iniş eğimi azalıyor ve sağlıklı bir katran (sedir) ve ladin ormanını geçiyoruz. Keşke biraz kar olsaydı. Mevsimin etkisiyle her yer yemyeşil bir ot deryası. İniş yönü artık kuzeybatı istikametine kayıyor ve hızla alçalıyoruz.

PictographWilderness hut Altitude 4,896 ft

Çardak

Aniden önümüze çıkan bir yayla çardağıyla karşılaşıyoruz. Durumundan anlaşılacağı gibi yakın zamana kadar aktif olarak kullanılmış. Uzunca süre yerlere bakmamıza rağmen kuzu göbeği mantarı bulamadık. Bu alanın 200 m ötesinde, çakıl bir dere yatağını geçip ormana girmek üzereyken karşıma çıkan altı adet domuz pozası (moza da denir) aklımı başımdan alıyor. Dalgınlıkla, hiç beklemediğim bir anda karşıma çıkan ve bu birbirine sokulmuş yavruları tek bir hayvan gibi algıladım ve çok korktum. Korkum yavrulardan ziyade sinirli anneleri oldu ve panikle yolu değiştirdik. Gps kaydında yer alan ani dönüşün nedeni bu altı soytarı. Ardımız baka baka hızlıca uzaklaşıp inişe devam ediyoruz.

Yağmur Altında Ovacık Dağı

Artık gök gürültüsünün eşlik ettiği usul usul yağan bir yağmurun altında, başlangıç noktamıza kadar bizi götürecek belirgin bir patikayı izliyoruz. Toplam 1.4 km sürecek hat çok güzel, bodur bir ardıç ormanının içinden geçiyor. Hattı takip eden mevsimlik dere yatağında Beledan (Platanus Orientalis) ağaçları yapraklarını yeni açmış ve şiddetli rüzgar altında savruluyorlar. Dağ, üzerine çöken karabulutlar altında pek kasvetli. Yavrukurtlar yoruldu ve tempo ağırlaşıyor. Sessizce, arada atıştıran çişelti altında ilerliyoruz.

Yağmur Hazırlığı / Ovacık Yaylası

Hattımız, başlangıç hattımızla kesişip sabahki çobanın kulübesine ulaşıyor. Serin hava altında sobasından çıkan çam odunu dumanının bilindik kokusu ovaya yayılıyor. Bir taraftan laflayıp bir taraftan çantaların yağmurluklarını geçiriyoruz. Yağmur yağacak ve bundan kaçış yok. Çimenlerden ve topraktan yükselen yağmurun rayihası ciğerlerimize doluyor. Geri dönüp son bir kez bakıyor ve ilerliyoruz. İnsan oğlu kuş misali.

Girgir Pınarı

Yağmur altında kaya düşe başlangıçtaki ağıla ulaşıyoruz. Oğlaklarla oynayıp, çobanla hasbıhal ediyoruz. Haritada gördüğüm pınarı sorup ayrılıyoruz. Basit bir pınar ve suyu çok lezzetli değil yine de burada bulunmasında fayda var. Yağmur diniyor, yol bitiyor ve gün sona eriyor. Hepsini okudun mu?

• Photo of Emrah YILDIZBAŞ
    Emrah YILDIZBAŞ May 5, 2024

Müthiş bir doğa ya sahip, çok güzel bir rota! 😎

Çok güzel bir rota, bilgilendirmeler muazzam, çok yardımcı, teşekkürler.

• Huseyin Turkeli May 5, 2024

Çok güzel bir parkurdu yürüdüğümüz parkurlarda ilk on parkur arasına girdi bence çok teşekkür ediyorum yeni parkurlara inşallah

• Photo of Fikri Sehli
    Fikri Sehli May 6, 2024

Muazzam bir rotaydı, çok faydalıydı.

• Hacı Ali Yüksel May 7, 2024

Muhteşem bir doğa . Güzel bir gün geçirdik

Tebrikler, harika bir hat. Çıkış yorucu olsa da zirve manzarası inanılmaz.