Ourtal

November 29, 2020
November 2020

near Peterskirche, Wallonia (Belgique)

Op wandel in Ouren! 🥾

De drukke wandelpaden beu? Zoek het onbekende op en ga touren in Ouren! Om dit kleine dorpje tegen de grens met Luxemburg en Duitsland te bereiken, zit je eventjes in de wagen. Vanuit Leuven bijna 2 uur om precies te zijn. Maar voor wat hoort wat, want tijdens onze wandeling van 17 km kwamen we slechts een handvol wandelaars tegen. 🚶🏻‍♀️🚶🏻

Ouren is een klein dorpje in het Ourdal, een vallei rond de Our-rivier. Het is een plek waar de tijd een beetje is blijven stilstaan. Er is ook amper bereik, een modern teken van afzondering. Naast de knappe natuur is ook de sereniteit iets wat je meteen overvalt. Eerst maakt het je rustig. Dan doet het je keihard popelen om op ontdekking te gaan! 🙌🏻

Blauwe cijfers op een wit bordje wijzen
je de weg doorheen deze Belgische versie van de Vogezen, met vlakbij het Duitse Eifelgebied. Onze route start aan knooppunt 17, een kleine parking bij een brugje over het water. Vrij snel klimmen we de hoogte in en vanuit een dennenbos genieten we van het eerste uitzicht over de vallei. De toon is gezet, want ook de rest van de wandeling is om ‘u’ tegen te zeggen. Desolate bossen met torenhoge bomen, waarvan de voeten worden warm gehouden door een bedje van het groenste mos. Solitaire wegjes langs solitaire beekjes. En hier en daar een stevige klim, met een magnifiek uitzicht als beloning. Op het einde van de wandeling komen drie landsgrenzen samen: België, Luxemburg en Duitsland. Hier bruist een soort energie die de vallei een vredig karakter geeft. Neutraal van aard, en toch met de wereld aan de voeten. Peace in the Valley.

Ook touren in Ouren? Check dan de route op Wikiloc of stel zelf je route samen met de handige app van @ostbelgieninfo Dit zijn de knooppunten die wij hebben gevolgd: 17-20-24-82-81-25-14-10-18-33-17 🔄

👋🏼 Auf Wiedersehen, Ouren. We’ll be back!

• WiWiLoc Dec 6, 2020

2u rijden maar zeker de moeite !
    Zodra je de autostrade verlaat kom je in een prachtige streek waar je overal wel wil gaan wandelen.
    De wandeling zelf is makkelijk te volgen. Ook bij 0 graden zorgt het (stijgende) pad ervoor dat je het soms warm krijgt. Prachtige vergezichten. Zelfs in corona tijd erg rustig. Bij de start is er een parking. Laatste km's even spannend want plots was mijn gsm leeg en ik was gpx pad aan het volgen... gelukkig nog tijdig een blik op de laatste nummers kunnen werpen... ga ik zeker nog eens doen en dan met een powerbank 🙈
    Bedankt om te delen, weeral een mooie dag gewandeld!

• WiWiLoc Jun 19, 2021

Vandaag nogmaals gestapt: in de zomer zeker ook een aanrader !!! Dit keer voorzien van powerbank en de knooppunten op papier... de GSM gaf dus deze keer geen problemen (wellicht de hogere temperatuur). Weeral van genoten!!! Toffe wandeling en nog veel nieuwe views ontdekt :-) !!!