Oudemolen, Rondwandeling Gasteren, Gasterse Duinen en beekjes

Photo ofOudemolen, Rondwandeling Gasteren, Gasterse Duinen en beekjes Photo ofOudemolen, Rondwandeling Gasteren, Gasterse Duinen en beekjes Photo ofOudemolen, Rondwandeling Gasteren, Gasterse Duinen en beekjes

June 1, 2019
June 2019

near Oudemolen, Drenthe (Nederland)

Viewed 2098 times, downloaded 68 times

Prachtige wandeling door het stroomdal-gebied van de Oudemolensche en Gasterse Diepjes.

We starten op de Parkeerplaats van Staatsbosbeheer in Oudemolen. Hier is ook een infozuil over het gebied en de overzichtskaart.
De eerste stop is bij de molen "De Zwaluw" in Oudemolen. Dit is een werkende korenmolen uit 1837.
Voor meer info is hier de website; http://www.oudemolendezwaluw.nl

We lopen een klein stukje terug en gaan door het dorpje in de richting van Zeegse. Volgende stop is de picknickplek met zicht op de molen en het het dal van het Oudemolensche Diepje.

Na de picknick lopen we langs een fietspad tot de zandweg en gaan rechtsaf het pad op naar het bruggetje over de beek. Een prachtige plek om te rusten en in het water te spelen.

Aan de andere kant van het smalle bruggetje gaan we rechtsaf richting de Gasterse Duinen.
Helaas zijn deze duinen verboden gebied voor honden dus nemen wij de alternatieve route om het gebied heen en lopen via de zandweg naar het informatiebord over de duinen. Erick loopt nog even heen en weer naar het hunebed en dan vervolgen we de weg naar Gasteren.

In gasteren zelf is een aantrekkelijke pannenkoeken-boerderij.

Door de groene zoom om het dorp heen lopen we naar het Gasterse Diepje en buigen dan weer af noordwaarts richting Oudemolen.

Saar plonst nog even in het beekje daar waar hij in de Oudemolensche beek sroomt.
Even verderop moeten we door een heel klein stukje drassig gebied om bij het bruggetje over de beek te komen.
Nu kunnen we het graspad verder volgen langs de dode boom en het ooievaarsnest op de paal. een stukje verder is de parkeerplaats.

Als het te nat is en je hebt geen waterdichte schoenen dan loopt je gewoon rechtdoor en bij de weg ga je linksaf het plankierpad op, dan kom je ook weer bij de parkeerplaats.

Photo ofStart en parkeerplaats bij Oudemolen Photo ofStart en parkeerplaats bij Oudemolen Photo ofStart en parkeerplaats bij Oudemolen

Start en parkeerplaats bij Oudemolen

Parkeerplaats met infozuil en landkaart.

Molen in Oudemolen

Korenmolen de Zwaluw uit 1837.

Picknickplek met zicht op de molen

Zandweg

Photo ofBruggetje over het Schipborgse Diep Photo ofBruggetje over het Schipborgse Diep Photo ofBruggetje over het Schipborgse Diep

Bruggetje over het Schipborgse Diep

Prachtig plekje om te zwemmen en te relaxen.

Stukje plankier-pad

Gasterse Duinen

Vanaf hier is het verboden om verder te lopen met honden. Wij houden dan ook links aan en lopen langs het hek verder.

Hunebed D10

Grafmonument uit de steentijd bij Gasteren.

Dode boom bij het bruggetje.

Photo ofSpeelplek in het Oudemolensche Diep Photo ofSpeelplek in het Oudemolensche Diep Photo ofSpeelplek in het Oudemolensche Diep

Speelplek in het Oudemolensche Diep

Tijd om te zwemmen, Saar dan.

Bruggetje over het Oudemolensche Diepje

• d-weistra Jun 4, 2019

Prachtige foto,s en goede beschrijving van de routes.

• Photo of Henk B
    Henk B Jun 4, 2019

Prachtige omgeving. Ik ga deze route zeker een keer lopen. Begin jaren tachtig heb ik daar een vaste plaats gehad voor mijn caravan.

Wicky en Erick Jun 4, 2019

Hallo Dirk en Lies, leuk om van jullie een berichtje te ontvangen. Hopelijk vinden jullie de andere wandelingen en fietsroute's ook leuk om te bekijken. Wij wachten jullie verdere commentaren weer af. Op onze persoonlijke site vind je alle wandelingen per land en provincie gesorteerd; https://ericksijm.wixsite.com/wandelgids/about
    Hartelijke groet van Erick en Wicky.

Wicky en Erick Jun 4, 2019

Hoi Henk, Dank weer voor jouw commentaar, leuk dat het zo herkenbaar is. Bestaat de camping daar nog waar jij een vaste plaats had?. Graag tot een volgende reactie en de hartelijke groeten van Erick en Wicky.

• Photo of Henk B
    Henk B Jun 4, 2019

Geen idee Erick of die camping nog bestaat. Het was camping Helios.

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Jun 6, 2019

Hoi lieve WESjes,

Jullie vinden ook steeds weer de mooiste plekjes prachtig zeg! En altijd ook weer een plekje om te badderen voor Saar! Het is elke keer weer een feestje om de foto’s te bekijken van jullie wandeltochten! Ga ermee door!
    Dankjewel dat we mogen meegenieten!

Wicky en Erick Jun 7, 2019

Weer graag gedaan en jullie weer bedankt voor het leuke positieve commentaar. Mochten jullie ook nog een tip hebben voor een mooie wandeling in de omgeving dan horen we het graag. Hartelijke groetjes van de zwervers.

• Bert Huls Mar 9, 2021

Ik weet niet of camping Helios nog bestaat. Deze is in de jaren 60 door mijn oom ( G. Blok) opgezet. Later is de camping verkocht wegens het bereiken van de pensioenleeftijd.

Wicky en Erick Mar 9, 2021

Hallo Bert, welkom bij de Wikiloc-club en bedankt voor jouw aanvulling omtrent de camping Helios.
    Op onze eigen site heb ik diverse wandelingen in de provincie Drenthe geplaatst, kijk maar eens rond en kun je gelijk oefenen met deze wandelsite. Ook leuk om elkaars volger te worden, klik dan op volgen onder de foto.
    Hartelijke groet, Wicky en Erick.

• W G S Apr 4, 2021

Echt een aanrader! Bedankt

Wicky en Erick Apr 4, 2021

Hallo WGS, dank je wel voor het aardige commentaar. Wij zullen jouw volger worden en zijn benieuwd naar jouw volgende routes. Vind je het leuk om ons ook te volgen klik dan onder onze foto. Hartelijke groet, Wicky en Erick.