Oude steengroeven langs de Amblève in Aywaille (originele wandelingen)

Photo ofOude steengroeven langs de Amblève in Aywaille (originele wandelingen) Photo ofOude steengroeven langs de Amblève in Aywaille (originele wandelingen) Photo ofOude steengroeven langs de Amblève in Aywaille (originele wandelingen)

May 3, 2020
May 2020

near Aywaille, Wallonia (Belgique)

Aandachtspunten:
- Na 1,5 kilometer vind je een Via Ferrata (eigenlijk klimgroeve) in Dieupart, een gehucht van Aywaille, dat wordt uitgebaat door New Life. Je kan hier in de voormalige steengroeve klimmen en over een kabelbaan klauteren. Een kijkje nemen kan gerust, maar het is uiteraard ten strengste afgeraden om dit zelf te doen...
- Na 4,3 kilometer gaat het sterk naar omhoog en klauter via je weinig gebruikte paden naar boven. Als je geen juist pad vindt, kan je ook simpelweg door het bos gaan en dan is het vrij eenvoudig om het juiste pad terug te vinden.
- Na 5,2 kilometer passeer je eerst een klein stukje grasland en klim je vervolgens links naar boven. De daarop volgende afdaling gaat sterk naar beneden en dan is het goed opletten. Dat geldt eigenlijk voor alle afdalingen op deze route.
- Op 6,4 kilometer is het belangrijk om zo veel mogelijk rechts te houden bij het passeren van de rotsen. Ik nam (tot tweemaal toe zelfs!) de richel die verder links is gelegen en dat is letterlijk en figuurlijk balanceren op de afgrond. Niet blind de GPS-route volgen dus, maar ook gezond verstand gebruiken.
- Rond 7 kilometer gaat het opnieuw fel naar beneden en beland je niet veel verder aan een uitgedroogde bron. Ga hier voorzichtig naar beneden, want het is erg glad hier en kruip over de bron en versterkte oever.
- Na 10,4 kilometer neem je een (quasi onbestaande) weg door grasland dat overwoekerd is met struiken, planten en gras. Als je geen lange broek en trui draagt op deze passage wordt dat letterlijk en figuurlijk een lijdensweg.
- Op 10,9 kilometer vind je de ruïnes van Le Château d'Emblève. Op een bepaald moment ga je door een poortje en zie je een gapend gat van circa 2,5 meter naar beneden om het pad te nemen waarop je verder gaat. Het hoeft geen betoog dat je dit best erg voorzichtig doet. Ik zat bij het poortje op mijn achterwerk, draaide een kwartslag en nam de scherpe rotsen vast om zo te dalen.
- Op 11,2 kilometer vind je vlak na de ruïnes van Le Château d'Emblève een kronkelend en gevaarlijk pad. Hier was ik na 11,3 kilometer iets te veel naar rechts gegaan en gaat het diep naar beneden. Geloof me vrij als ik zeg dat je hier best links blijft...
- Vanaf 12,3 kilometer zie je op het profiel dat het steil naar boven gaat, maar dat valt heel erg goed mee omdat dit grotendeels via grote wegen gaat die gemakkelijk begaanbaar zijn.

Ruïnes van Le Château d'Emblève

Het kasteel van Amblève, voorheen bekend als Neufchâteau-sur-Amblève, is een oud Belgisch versterkt kasteel in de stad Aywaille, waarvan er momenteel alleen ruïnes zijn gebouwd boven de granieten kliffen met uitzicht op de Amblève.

Brug over de Amblève

Brug over de Amblève na de afdaling vanaf Le Château d'Emblève

Panorama over Hoyemont

Vergezicht over Hoyemont

• Wim Raets Sep 4, 2020

Heel toffe maar best uitdagende wandeling. Leuke smalle paadjes, voortdurende berg op en berg af. Deze wandeling deed me er aan herinneren dat ik volgende keer een wandelstok moet meenemen en mijn wandelshoen vervangen want het gaat soms steil naar beneden. Hier en daar was het wat zoeken naar het pad, maar dat maakt deze wandeling zo leuk dat niet de standaard wandelpaden gevolgd worden. Ergens rond km 8 of 9 kon ik de route niet volgen om dat er een bord "Propritee Prive" hing en een rood/wit lint over de weg. Via een alternatieve weg dan terug op de route gekomen.
    Zeker een aanrader voor iemand die van een uitdagende wandeltocht door de heuvel houdt.
    Voor mij gaat hij zeker bij de favorieten, die kom ik nog wel eens terug doen, bedankt Dorfmeister

• Photo of natuur_belgie
    natuur_belgie Dec 28, 2020

Prachtige route

trijske Feb 15, 2022

Hoi Dorfmeiser
    Ik hebt ooit ongeveer deze route gedaan die jij deed
    als je op de website kijkt van originele wandelingen en het kaartje bekijkt, loopt de route niet helemaal zoals jij en ik die gewandeld hebben. Maar als ik dan de track download krijg ik enkel waypunten, die wel overeenkomen met de wandeling die we deden.
    Zou het origineel van het kaartje mss niet meer mogelijk zijn? de wandeling op het kaartje gaat op een andere plek onder het spoor en volgt de lesse tot in de stad.
    Heb jij de tekst gevolgd toen je deze wandeling deed, want ik kreeg de track van iemand

Wandelgroetjes

• Photo of Dorfmeister
    Dorfmeister Feb 15, 2022

Het gebeurt regelmatig dat bij de website van Originele wandelingen er verschillen zitten tussen de kaartjes/routeomschrijvingen en de GPX-routes. Ik gebruik zo goed als altijd de GPX-routes omdat ik dit het gemakkelijkste vind. Eén keer heb ik eens een kaartje routeomschrijving gebruikt, maar dat was zo omslachtig en tijdrovend dat ik het daarna nooit meer gebruikt heb. Het nadeel is wel dat de GPX-coördinaten niet altijd accuraat zijn. Af en toe loop ik compleet verloren omdat de GPX-route niet klopt. De routeomschrijving daarentegen is wel een stuk accurater.

trijske Feb 16, 2022

Heb je de route soms gevolgd van drehance naar anseremme en via de rotsen? Er is een stuk waar ik niet zeker van was maar leek me iets te gevaarlijk omdat ik dit met een groep ging doen

• Photo of Dorfmeister
    Dorfmeister Feb 18, 2022

De route in Dréhance heb ik enkele jaren geleden gedaan, maar kan ik me niet meer zo goed herinneren. Ik heb inderdaad een stuk langs de rotsen gedaan en dat was volgens mij na ongeveer zes kilometer. Dus na Anseremme waar ik de Lesse een tijdje heb gevolgd. De klimpartij op de rotsen vond ik toch niet zonder gevaar aangezien de afgrond akelig dichtbij was.

Na een twaalftal kilometer (dus na het kasteel van Walzin en een grote meander bij de Lesse) is er een erg steile beklimming naar boven die toch niet zo eenvoudig was.

trijske Feb 19, 2022

Staat die track ook op Wikiloc