Osona: Vic-Folgueroles pel GR-151 i PR C-40

Photo ofOsona: Vic-Folgueroles pel GR-151 i PR C-40 Photo ofOsona: Vic-Folgueroles pel GR-151 i PR C-40 Photo ofOsona: Vic-Folgueroles pel GR-151 i PR C-40

February 7, 2013
February 2013

near Vic, Catalunya (España)

Es tracta d’un itinerari fàcil, força planer, però que qualifiquem de moderat per la seva longitud, uns 22 km.
La ruta ens permet conèixer punts d’interès de la ciutat de Vic, seguir el curs del torrent de Sant Martí amb la seva Ruta dels Molins Fariners amb els seus 6 molins i diferents elements hidràulics (http://www.calldetenes.cat/nivells/contingut/titular/ruta-dels-molins/idm/433), tot un seguit de fonts amb àrees de picnic enmig de vegetació de ribera, travessar Sant Julià de Vilatorta i arribar-nos a Folgueroles, bressol del poeta Jacint Verdaguer, i enfilar-nos al turonet de Sant Jordi de Puigseslloses, un autèntic mirador de la plana de Vic coronat per la seva ermita i un gran dolmen.
Seguirem el GR-151 (Camins del bisbe i abat Oliva) Vic-Calldetenes-St Julià de Vilatorta-Folgueroles i allà agafarem un sender local que ens enllaçarà amb el PR C-40 (Vic-St Pere de Casserres) que farem de tornada a Vic. Malgrat estigui senyalitzat hi ha algunes cruïlles que poden ser una mica perdedores per la qual cosa recomanem seguir el track.
Iniciem l’itinerari al sud de la catedral de Vic, al Carrer de l’Hospital d’en Cloquer, on hi ha una zona d’aparcament (01)on podem deixar el cotxe. Estem just davant de l’antic barri de les adoberies de pell, situades a la ribera del riu Méder. Travessem per sobre el Pont de Queralt, del s. XI, i, una mica a l’esquerra seguim pel Carrer dels Dolors i seguim a l’esquerra per arribar a la Plaça Bisbe Oliba on hi ha el Museu Episcopal (02). Seguim a la dreta pel Carrer Sant Miquel Arcàngel i la Plaça Pietat i arribem al Temple Romà i Castell dels Montcada (03). Seguim en el mateix sentit per la Plaça Miquel de Clariana i Carrer de Dues Soles. Travessem la Rambla del Passeig i continuem pel carrer de Sta. Joaquima de Vedruna, Pl. de la Divina Pastora i cap a la dreta pel Carrer Sant Jordi fins que arribarem a creuar el carrer de Mare de Déu dels Munts i seguirem pel corriol del GR-151. Quan arribem a la carrer asfaltat girem a la dreta i enllaçarem amb la carretera, a l’esquerra, amb vorera i carril bici i ens desviarem per la pista de la dreta que ens portarà cap el Pont d’en Bruguer (04) sobre el riu Gurri, una magnífica construcció gòtica del s. XIV declarat monument historicoartístic nacional. Travessem el pont i girarem a la dreta seguint el curs del riu. Allà on gira el riu trobem una cruïlla i seguim per l’esquerra. Anem seguint les indicacions de GR fins arribar a la població de Calldetenes (05) que veurem des del nord-est. Continuarem cap a l’est seguint la Ruta dels Molins Fariners seguint el curs del Torrent de Sant Martí on anirem trobant: el Molí del Pujol (06), la Font de les Eres (07), el Molí de la Frontera (08), el Molí de Rosanes (09), la “Cadireta” de Rosanes (10)(petites preses fetes al torren per agafar aigua per fer moure el molí), el Molí de la Calvaria (11) que actualment és un museu i es pot visitar, passem per sobre un pont per anar a veure l’ermita de Sant Martí de Riudeperes, i continuem per la Font de Sant Martí (12) i el Molí del Nadal (13). Girem a la dreta i després esquerra i la ruta ens passa propera a la Font Vermella i seguint-la arribarem a la zona d’urbanització de Sant Julià de Vilatorta on veurem la Font d’en Pep (14) i entrarem al Parc de les Set Fonts on trobarem la Font de Sant Fèlix (15) i al seu costat el punt d’informació de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona i finalment les Set Fonts (16) a part d’altres fonts i la zona de picnic. Entrem a la població de Sant Julià de Vilatorta (17) i ens dirigim cap a l’església. Continuem cap a l’est fins arribar a l’Ajuntament i la seva escultura i allà girem a l’esquerra (nord) fins arribar a l’Ermita de Sant Roc (18) on pugem per unes escales i continuarem en el mateix sentit per un camí que voreja camps de conreu que girarà a l’oest i arribarem a la Font Trobada (19) amb dues taules de picnic. Continuarem fins entrar a la població de Folgueroles (20) on anirem cap a l’església de Sta Maria de Folgueroles, la casa natal de Jacint Verdaguer i la Casa-Museu. A Folgueroles deixem el GR-151 i anem a buscar el sender local (no hi ha marques, només alguns pals indicadors que poden ser una mica confusos) que ens enllaçarà amb el PR C-40. Hem d’anar cap al nord-oest de la població, a la Font de la Ricardera (21) que es caracteritza per tenir una bassa o dipòsit a la part superior i haurem de baixar unes escales a l’esquerra on trobarem la veritable font i l’àrea de picnic al costat del curs d’aigua de El Rigat que travessarem pel pont encimentat per agafar un corriolet que segueix el curs d’aigua. Arribarem a una pista i girarem a mà esquerra i després a mà dreta i aviat enllaçarem amb el PR on continuarem cap a l’esquerra. Farem la nansa de camí que ens portarà dalt del turonet de Sant Jordi de Puigseslloses (22) dalt del qual trobarem l’església de Sant Jordi i el gran dolmen just al seu davant. També hi ha una taula d’orientació i magnífiques vistes ja que, malgrat no tenir massa altitud, com deia en Jacint Verdaguer, es tracta d’un botó enmig de la plana de Vic. El PR travessarà la Ctra. C-25 per un pont i la resseguirà a l’esquerra una mica per girar a la dreta més endavant. Arribarem al curs del riu Gurri altra vegada just on es troba la Font de Cantarell (23) i seguirem cap a l’esquerra per trobar-nos altra vegada amb el Pont del Bruguer tancant l’itinerari i fent el retorn cap a Vic on ens podrem arribar a la Plaça Major (24) on es fa el mercat i tornar al punt d’inici.