Photo ofOsona: S.Julià Cabrera-Santuari Cabrera (100 Cims E.)-Coll Bram-Mirador Pla Aiats-Pista Forestal-Collet S.Julià-S.Julià Photo ofOsona: S.Julià Cabrera-Santuari Cabrera (100 Cims E.)-Coll Bram-Mirador Pla Aiats-Pista Forestal-Collet S.Julià-S.Julià Photo ofOsona: S.Julià Cabrera-Santuari Cabrera (100 Cims E.)-Coll Bram-Mirador Pla Aiats-Pista Forestal-Collet S.Julià-S.Julià

May 12, 2024

near el Prat de Sant Julià, Catalunya (España)

Ruta circular per Osona des de l'Ermita de Sant Julià de Cabrera per tal de assolir un bonic 100 Cims Essencial, el Santuari de Cabrera, pujant per un senzill tram amb algunes grapes que no representen cap dificultat. Arribarem a la Cinglera de Cabrera amb espectaculars vistes, i al Santuari on trobarem un Restaurant i Hostatgeria, oberts els caps de setmana. En aquesta ruta hem baixat per les famoses escales fins al Coll de Bram per tal d'apropar-nos a l'espectacular Mirador del Pla d'Aiats (tram d'anar/tornar). Si voleu fer la ruta més curta, un cop al Coll de Bram podeu girar esquerra pel Camí de Cabrera per tornar a l'aparcament. Anar i tornar al Mirador suposen uns 4 Km.
En general tota la ruta és força ombrívola, tant pels corriols com per la pista de tornada, per unes espectaculars fagedes que ara tenen un color preciós, així que no s'ha de patir massa per la calor.

Distància Total=13,2 Km
Desnivell Total=710 m
IBP-INDEX=74

Els punts de pas són:
- Aparcament a l'Ermita de Sant Julià de Cabrera
- Pujada per tram amb grapes
- Font de l'Osca
- Mirador de Cabrera
- Santuari de Cabrera
- Coll del Bram
- Coll d'Aiats
- Cabanes d'Aiats
- Mirador d'Aiats
- Corriol de baixada a pista
- Pista Forestal
- Coll de la Freixeneda
- Collet de Sant Julià
- Aparcament

Descripció de la ruta:
Aparquem al costat de la bonica Ermita de Sant Julià de Cabrera a la que arribem per una estreta pista asfaltada que surt des de la Carretera C-153 (PK 22,1) entre Roda de Ter i Cantonigrós. No és massa ampli així que millor no arribar massa tard. Ara passem una porta i seguim unes marques vermelles que en un punt es bifurquen en dos camins, el de la dreta va directament cap a Coll de Bram, així que és l'opció més curta, el de la esquerra és el que agafem, amb petites grimpades i algunes grapes que passa per uns punts amb fantàstiques vistes i una fageda espectacular. Recomano fer aquest camí, no té gaire complicació tot i que puja de valent. Les grapes no es que siguin gaire necessàries però sempre ajuden.
Així anirem pujant gaudint de les boniques vistes, passant els trams equipats fins arribar a una preciosa fageda on girem dreta. Veurem un faig monumental i poc després trobarem la Font de l'Osca que a dia d'avui rajava. Seguirem amb bones vistes fins al Pas de l'Osca on girarem esquerra en baixada, passant primer per un espectacular Mirador.
De seguida arribarem a un tram una mica aeri però on tenim unes baranes al costat dret que ens asseguren el pas. Vigileu si aneu amb nens o mascotes. Després de les baranes fem una senzilla desgrimpada i posterior grimpada amb unes poques grapes i ja ens plantem a la impressionant Cinglera de Cabrera. El primer que trobem són les ruïnes d'una torre que pertanyia al Castell del que apenes queden restes, una taula d'orientació i una senyera. El lloc és preciós. Poc després tenim el Vèrtex Geodèsic que ens marca el Cim de Cabrera (100 Cims Essencial FEEC). Ara seguirem per la Cinglera, on tenim un altre Mirador al costat dret. Passarem sense problema per la mateixa cinglera ja que és molt ampla i poc després veurem una petita creu ja a tocar del bonic Santuari de la Mare de Déu de Cabrera. Aquí tenim una taula per fer una aturada tècnica, i els caps de setmana trobareu el Restaurant obert. També estan rehabilitant l'Hospederia que està prevista s'obri a finals del mes de maig-2024. Ara ha canviat la direcció d'aquest servei de restauració, després de que s'han jubilat les dues senyores que ho portaven, i s'hagi quedat un noi jove que ja treballava allí. Espero que els hi vagi molt bé, us recomano dinar aquí. També podreu visitar el Santuari on trobareu la Mare de Deu de Cabrera.
Un cop hem fet una cerveseta, seguim pel costat esquerra del Santuari, també teniu l'opció de seguir pel camí que surt per la part més esquerra i que porta a la part inferior on es pot arribar en 4x4. Nosaltres passarem al costat d'una corriola per on pugen els avituallaments del recinte i seguirem fins a l'inici de les conegudes escales de Cabrera. Un impressionant tram d'escales que van fent ziga-zagues i des d'on gaudirem de precioses vistes. Finalment arribem a Coll de Bram, on tenim uns panells informatius. Aquí anirem direcció Pla d'Aiats, en un tram d'anar/tornar que en total té uns 4 km. Si no voleu arribar al Mirador del Pla d'Aiats teniu l'opció de girar esquerra i fer la ruta més curta, com preferiu, però us recomano que us apropeu al Mirador, ja que passem per unes fagedes realment boniques on trobarem un parell de trams amb una corda que ajuden a uns punts una mica més compromesos, i per la zona del Pla amb bonics elements de vegetació. Poc després de passar per les Cabanes del Pla d'Aiats ja arribem a l'espectacular Mirador, a la part superior de la Cinglera. Les vistes són un autèntic regal.
Un cop hem descansat una mica a aquest privilegiat indret, desfem tot aquest tram i tornem al Coll de Bram, on ara seguirem pel camí de la dreta, no el primer que trobem, sino el segon, just on estan els panells informatius. Hem de seguir un curt tram d'aquest camí fins a una corba a esquerres on agafarem un corriol que surt per la banda dreta. Seguirem per aquest bonic i ombrívol corriol fins arribar a una intersecció on a l'esquerra hi ha una fita de pedres que marca un corriol que puja cap a la cinglera de Cabrera. Nosaltres girarem dreta en baixada. Ara comença un bonic tram en forta baixada, s'ha de fer amb compte. Més endavant s'aplana una mica i ens ofereix boniques vistes del Puigsacalm. Poc després ja arribem a una pista (Camí de Cabrera) on girarem esquerra. Aquesta pista és de bon fer, hi ha un primer tram més solana però va canviant i es converteix en una pista entre boniques fagedes. Resulta molt agradable i planera. Arribarem al Coll de la Freixeneda on a ma dreta veurem el Mas de la Freixeneda i seguirem esquerra. Després d'un llarg tram per aquesta pista gaudint del bosc arribarem al Collet de Sant Julià on trobarem un panell informatiu i indicadors cap a Sant Julià de Cabrera girant cap a l'esquerra. Ara hem de seguir aquesta pista passant per Cal Vidrier i poc després ja arribem al punt on hem deixat el cotxe.
Espero us agradi, personalment és una de les meves rutes favorites.

Aparcament junt Església de Sant Julià de Cabrera

Dreta

Mirador de Cabrera

Tram amb barana

Photo ofRuïnes Castell Cabrera. Taula. Vistes Photo ofRuïnes Castell Cabrera. Taula. Vistes Photo ofRuïnes Castell Cabrera. Taula. Vistes

Ruïnes Castell Cabrera. Taula. Vistes

Vèrtex Geodèsic. Cim Cabrera

Ruïnes. Cinglera

Mirador

Creu Santuari de Cabrera

Photo ofSantuari de Cabrera. Restaurant. Hostatgeria Photo ofSantuari de Cabrera. Restaurant. Hostatgeria Photo ofSantuari de Cabrera. Restaurant. Hostatgeria

Santuari de Cabrera. Restaurant. Hostatgeria

Inici escales

Porta

Coll del Bram. Panells informatius

Coll del Bram. Seguim corriol esquerra

Coll del Bram. Recte (després tornem a aquest punt)