Οροπέδιο Αλόιδας - Κορυφή Τσίβη (κυκλική)

Photo ofΟροπέδιο Αλόιδας - Κορυφή Τσίβη (κυκλική) Photo ofΟροπέδιο Αλόιδας - Κορυφή Τσίβη (κυκλική) Photo ofΟροπέδιο Αλόιδας - Κορυφή Τσίβη (κυκλική)

7 mi
2004
October 9, 2021
October 2021

near Roussapidiá, Crete (Greece)

Μια ανάβαση στη Τσίβη, από τη βόρεια πλευρά.
Παρκάρουμε κάτω απ τον Ιερό Ναό του Αγίου Ιωάννη στο μικρό οροπέδιο της Αλόιδας. Ακολουθούμε τον αγροτικό δρόμο μέχρι να φτάσουμε πάνω απ τη πηγή του Κυνηγού, πρίν τις κεραίες, στην περιοχή Καρβουναρές. Ευθεία πάνω και αφού περάσουμε το σπίτι του βοσκού, συνεχίζουμε με αναγκαστικό ζικ ζακ αφού είναι κάπως απότομα, και φτάνουμε στο ίσιωμα του βουνού.Τα τελευταία μέτρα με αρκετή προσοχή μιάς και οι κλίσεις αγριέυουν και λίγο σκαρφάλωμα είναι αναγκαίο.
Από κεί τραβέρσα και ευθεία πρός την κορυφή, σε μία ώρα φτάνουμε πάνω χωρίς καμία δυσκολία.
Στη συνέχεια κάθοδος με την κορυφογραμμή εώς ένα σημείο, μετά, πρός τα κάτω στο ίσιωμα και πρός την μπροστινή κορυφή στα 1.515 μ. υψόμετρο με την υπέροχη θέα και την έυκολη ανάβαση.
Από εκεί αριστερά κάτω και πορεία προς το μονοπάτι εξόδου από το βουνό, απ την πλευρά του Κούτελου, που οδηγεί δεξιά στη πηγή Ρίζωμα και αριστερά στη Χαλασά, και απ τις δύο πλευρές στο χωριό Τάπες.
Πολύ προσοχή στην κατάβαση γιατί είναι πολύ απότομα.
Αφού πατήσουμε στο Κούτελο, αριστερά κάτω φτάνουμε στη περίφημη πηγή Χαλασά όπου το νερό, φρέσκο φρέσκο και κρύο τρέχει ασταμάτητα.
Το πέρασμα εδώ είναι επικίνδυνο, κομμάτι του μονοπατιού που βρίσκεται αμέσως μετά την πηγή για καμιά 200ριά μέτρα είναι ανάμεσα στούς γκρεμούς με ότι αυτό συνεπάγεται, ιδιαίτερη προσοχή στα πετραδάκια που φέυγουν καμιά φορά από πάνω.
Τελικά φτάνουμε στις κεραίες και στον αγροτικό δρόμο που θα μας οδηγήσει πίσω στο σημείο εκκίνησης και το τέλος της πορείας μας.

Photo ofΙερός Ναός Αγίου Ιωάννη Βαπτιστή στην Αλόιδα Photo ofΙερός Ναός Αγίου Ιωάννη Βαπτιστή στην Αλόιδα Photo ofΙερός Ναός Αγίου Ιωάννη Βαπτιστή στην Αλόιδα

Ιερός Ναός Αγίου Ιωάννη Βαπτιστή στην Αλόιδα

Στο μικρό οροπέδιο της Αλόιδας, στην περιφέρεια του χωριού Μέσα Λασίθι, σε υψόμετρο 1.140 μ. στην οροσειρά της Δίκτης συναντάμε μια παλιά εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή. Το εντυπωσιακό ξωκλήσι είναι πέτρινο εξωτερικα΄...ενώ λίγο πιό πέρα ο κυνηγητικός Σύλλογος Οροπεδίου Λασιθίου, έχτισε δίπλα στις παλιές γούρνες ποτίσματος των ζώων μια πέτρινη βρύση για την παροχή πόσιμου νερού στους επισκέπτες και περαστικούς, της περιοχής. Εδώ στην Αλόιδα στο βουνό της Δίκτης είχε το λημέρι του η Θρυλική μορφή του χαΐνη (επαναστάτη) Εμμανουήλ Καζάνη (1793-1847). Γεννήθηκε το έτος 1793 στο χωριό Μαρμακέτω του οροπεδίου Λασιθίου, όπου και έζησε τα παιδικά του χρόνια, κάτω από την τούρκικη τυραννία. Σε ηλικία 18 ετών τιμώρησε τον Τούρκο Αληδάκο, έναν αιμοβόρο γεννίτσαρο από το χωριό Χουμεριάκο Μεραμβέλλου. Αναγκάστηκε να καταφύγει στα Λασιθιώτικα βουνά και να γίνει χαϊνης (επαναστάτης). Σιγά - σιγά έτρεξαν κοντά του κι άλλοι διωγμένοι χριστιανοί και μέσα σε σύντομο χρόνο, δημιούργησε ένα μικρό, αλλά ισχυρό πολεμικό σώμα. Με βάση λοιπόν εδώ το βουνό Αλόϊδα του Λασιθίου, είχε το λημέρι του, και καταδίωκε τους Τούρκους.

PictographMonument Altitude 3,707 ft

Μνημείο για τους χαΐνηδες

Στο χώρο υπάρχει μνημείο για τους χαΐνηδες, δηλαδή τους επαναστάτες, και κάθε χρόνο οργανώνονται εορταστικές εκδηλώσεις. Εκτός από τον Καπετάν Καζάνη, η Αλόιδα υπήρξε λημέρι επαναστατών και ανταρτών από την Ενετοκρατία ως και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Εδώ φτάνει χωματόδρομος (με πινακίδες) που ξεκινάει πάνω από το χωριό Μέσα Λασίθι του Οροπεδίου Λασιθίου.

Αγροτικός δρόμος

Συνεχίζουμε την πεζοπορία μας στον αγροτικό δρόμο ο οποίος κινείται πάνω από το καλντερίμι που ερχόταν από το οροπέδιο με κατεύνθυνση προς τον Αγιο Νικόλαο.

Περιοχή Καρβουναρές

Περνάμε αρχικά μερικές δεκάδες μέτρα πάνω από την "πηγή Κυνη- γού" με την εκπληκτική θέα στην ρεματιά των ποτάμων μέχρι χαμηλά στον Ανδρι- ανό. Αν συνεχίζουμε ευθεία στον αγροτικό δρόμο λίγο πιο κάτω αριστερά ξεκινάει το μονοπάτι που θα μας οδηγήσει στην "πηγή Κυνη- γού". Εμείς όμως θα στρίψουμε δεξιά στο δρόμο που οδηγεί προς την πλαγιά, για να περάσουμε από το σπίτι του βοσκού και να ξεκινήσουμε την ανάβαση μας.

Υπέροχη θέα προς την βόρεια πλευρά του νησιού καθώς ανηφορίζουμε.

PictographCave Altitude 4,423 ft

Σπηλιά

Εδώ συναντάμε μία ενδιαφέρουσα τρύπα – σπηλιά.

Ίσιωμα του βουνού

Κάπου εδώ τελειώνει η δύσκολη ανάβαση της απότομης πλαγιάς του βουνού και πλέον μπροστά μας η πλαγιά εχει μικρότερη κλίση και η ανάβαση γίνεται πιο εύκολη.

Όσο ανηφορίζουμε η θέα προς την βόρεια πλευρά του νησιού γίνεται όλο και καλύτερη.

Ένα βήμα πριν την κορυφή!! Από δω μπορούμε να θαυμάσουμε τη θέα προς την βόρεια πλευρά του νησιού αλλά και απο κάτω το μεγάλο βραβείο της σημερινής μας διαδρομής.

Κορυφή Τσίβη (1.664 μ.)

Μια από τις πολλές κορφές που απαρτίζουν τον ορεινό όγκο της Δίκτης είναι και η Τσίβη ή Καθαρό στα 1664 μ.και βρίσκεται ανατολικά του οροπεδίου Λασιθίου και βόρεια του οροπεδίου Καθαρού.Το βουνό δεσπόζει πάνω ακριβώς πάνω από τον Άγιο Νικόλαο και οφείλει το όνομα του στο ότι σε ένα μεγάλο μέρος του δεν διαθέτει καθόλου βλάστηση.(τσιβή = φαλακρή, γυμνή, χωρίς δένδρα και βλάστηση). Είναι η έκτη σε υψομετρική σειρά κορφή της Δίκτης μετά το Σπαθί (2.148 μ.), τον Αφέντης Χριστός (2.141 μ.), τον Λάζαρος (2.085 μ.), την Ψαρή Μαδάρα (1.783 μ.), τον Σκαφιδαρά (1.673 μ.). Η θέα που προσφέρει είναι πραγματικά μοναδική. Η ανατολική μερία της Κρήτης απλώνεται πανοραμικά σε 360 μοίρες γύρω μας. Το Κρητικό πέλαγος το Λιβυκό πέλαγος το Οροπέδιο Λασιθίου και η μεριά της Σητείας τοποθετημένα στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, και ανάμεσα τους όλο το ανάγλυφο του νομού Λασιθίου και μέρος του Ηρακλείου. Θαυμάζουμε την άγρια φυσική ομορφιά του βουνού, ενώ το βλέμμα είναι μαγνητισμένο από την υπέροχη θέα. Ο Ψηλορείτης στο βάθος, πίσω από το οροπέδιο του Λασιθίου οι κορφές των Αστεριουσίων και της Δίκτης η Σελένα το Ηράκλειο ,η Ιεράπετρα, ο Άγιος Νικόλαος οι Διονυσάδες νήσοι και στο βάθος του ορίζοντα τα βουνά της Καρπάθου, όλα βρίσκονται μπροστά μας και το βλέμμα δεν ξέρει που να πρω- τοκοιτάξει. Στην κορφή μένουμε για ξεκούραση και μόλις τα μάτια μας "χορτάσουν" συνεχίζουμε την διαδρομή μας.

Υπέροχη θέα καθώς κατεβαίνουμε από την πλευρά του Κούτελου.

Κορυφή (1.515 μ.)

Εδώ κατακτούμε μία ακόμα κορυφή η οποία βρίσκεται στο δρόμο μας και μας χαρίζει την υπέροχη θέα της.

Υπέροχη θέα καθώς κατηφορίζουμε το μονοπάτι.

Υπέροχη θέα προς το φαράγγι της Κρίτσας ή Χαυγάς.

PictographRisk Altitude 4,462 ft

Ιδιαίτερη προσοχή σε αυτό το σημείο γιατί δεν υπάρχει μονοπάτι παρά μόνο σάρα για τουλάχιστον 20 μ. που γλιστράει.

PictographRuins Altitude 4,350 ft

Παλιός πέτρινος οικισμός

Εδώ συναντάμε κάποια παλιά πέτρινα κτίρια, σημάδια μιας άλλης εποχής που δηλώνουν την ύπαρξη ανθρώπων σ' αυτό το υψόμετρο.

Από εδώ βλέπουμε την κορυφή Σόρος και το παλιό μονοπάτι Μέσα Λασίθι - Τάπες.

Μονοπάτι Μέσα Λασίθι - Τάπες

Από το διάσελο δίπλα στον βραχώδη σχηματισμό "βυζί" (ονομασία λόγω του σχήματος του) συναντάμε το παλιό μονοπάτι που με φιδογυριστή κατηφορική πορεία φτάνει μέχρι τις Τάπες. Κατά μία μάλιστα εκδοχή (σύμφωνα με τον Απόστολο Μακράκη), αυτό το μονοπάτι ίσως έχει δώσει και την ονομασία στο χωριό των Ταπών (έχει σχέση με τη λέξη "πέρασμα") αφού το σημαντικό αυτό μονοπάτι ξεκινούσε από το Μέσα Λασίθι, περνούσε κάτω από τη Τσίβη και την Πηγή Κυνηγού για να καταλήξει στα "Χάνια" των Ταπών. Ακολουθούμε το μονοπάτι προς τα αριστερά για να βρεθούμε στην "πηγή Χαλασά".

Πηγή Χαλασά

Εδώ βρίσκεται η μεγάλη σάρα που στην κορυφή της συναντάμε την άλλη πηγή της περιοχής την "πηγή Χαλασά". Και οι δύο πηγές χρόνια τώρα υδροδοτούν την πόλη του Αγίου Νικολάου αλλά και όλη την γύρω περιοχή, πράγμα που εντυπωσιάζει αν σκεφτεί κανείς πόση μεγάλη ποσότητα νερού βγαίνει εδώ, σε αυτό το σημείο σχεδόν στην κορυφή του βουνού (Τσίβη) στα 1.450 μ. Προσοχή καθώς φεύγουμε από την πηγή θα συναντήσουμε μία διχάλα όπου το μονοπάτι φαίνεται να συνεχίζει προς τα δεξιά εμείς όμως ακολουθούμε το μονοπάτι στα αριστερά. Ακόμα μεγάλη προσοχή μιας και το μονοπάτι είναι στην κόψη του γκρεμού και είναι επικίνδυνο να πέσουνε πέτρες από πάνω μας.

Βραχώδης σχηματισμός 'βυζί'

Εδώ το μονοπάτι περνάει κάτω από τον επιβλητικό βραχώδη σχηματισμό 'βυζί'.

Εδώ συναντάμε τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας που έχουνε φυτέψει σ' αυτό το σημείο του βουνού, οι οποίες σηματοδοτούν την αρχή του αγροτικού δρόμου που θα μας οδηγήσει πίσω στο σημείο εκκίνησης και το τέλος της πορείας μας.

• Tsitrona Jan 23, 2022

Μου φάνηκε δύσκολη η κατάβαση παρόλα αυτά η θέα από ψηλά είναι καταπληκτική! Θα το ξανακανα