Fábrica de Armas de Orbaizeta

6 hours
October 13, 2022
October 2022

near Orbaizta, Navarra (España)

Ruta molt fàcil i sense cap dificultat pels voltants de la Fàbrica d'Armes d'Orbaizeta. El recorregut no segueix cap sender o itinerari específic, sinó que anem enllaçant diferents camins i senders en tal de fer una ruta circular i diversa.

Al llarg del recorregut transitarem sota preciosos boscos i per prats de pastures amb abundant ramat. També podrem veure les restes d'un búnquer o l'antiga Fàbrica d'Armes d'Orbaizeta.
A més a més, passem a tocar d'Irati i envoltem la Reserva Natural Mendilaz, per la que arribem a caminar encara que de forma breu.

Ben segur que des de la part més alta, el pal informatiu prop del Cim de l'Ezcanda, es tindran bones vistes. Lamentablement en el nostre cas la boira que trobàrem ens ho va impedir per complet.

A la Fàbrica hi ha una àmplia esplanada on aparcar vehicles i a una de les cases es venen formatges de la zona.

PictographRuins Altitude 2,594 ft

Fàbrica d'Armes d'Orbaizeta

La Real Fábrica de Armas de Orbaiceta data de 1784 i va estar en funcionament fins a 1884. Al mateix lloc ja hi havia una ferreria des del 1432. La proximitat de mines de ferro, l'abundant vegetació i la disponibilitat d'aigua varen ser les principals raons per a la seua instal·lació a un lloc tan remot com aquest en aquell temps. A més de la fàbrica també es va construir un poblat per als treballadors i una església. Després d'anys d'abandonament, en aquest moment està en millors condicions i es poden concertar visites guiades.

PictographRuins Altitude 2,776 ft

Búnquer

A la vora del camí trobem un dels molts búnquers que hi ha escampats pel Pirineu. Aquest pertany a la Línia P, que recorre uns 500 km al llarg de tot el Pirineu de mar a mar. Construïda després de la Guerra Civil sembla que no va arribar a completar-se i es creu que es varen construir uns 4.500 dels 10.000 que estaven previstos.

PictographDoor Altitude 2,913 ft

Passem aquesta porta que com sempre que trobem alguna a la muntanya l'hem de deixar tal com la trobem.

Hem de seguir pel ramal de la dreta.

Arribem al Camí d'Irati que està formigonat i pel que continuem uns metres cap a l'esquerra.

Desviament

Deixem el formigó i seguim pel sender que transcorre en paral·lel al camí i al Regato Arrazola sota un preciós bosc de fajos.

En aquest desviament on trobem un pal informatiu nosaltres seguim per la dreta en direcció Azalegi - S. Esteban Ermita. El sender transcorre a mitja lloma des d'on veiem la Vall, encara que el cel encapotat ens impedeix gaudir de millors vistes.

Camí

El sender arriba a un camí que seguim de baixada. Estem en una zona de paisatge obert amb pocs arbres on predominen els prats per al bestiar.

Coll Ibiaga 976 m

Al Coll Obiaga o de Orion trobem un encreuament de camins, un és pel que nosaltres hem arribat i l'altre el Camí d'Irati que ja fa estona travessàrem i que hem seguit més o menys en paral·lel. Si continuàrem cap a la dreta pel camí d'Irati, arribaríem a l'Embassament d'Irabia en plena Selva d'Irati. Nosaltres continuem pel que trobem al capdavant que puja decididament. Al mateix Coll hi ha una font, sense aigua quan nosaltres passem.

Sender

Aquí s'acaba el camí i seguim per un sender que està poc definit i puja de forma molt directa. Des d'aquest punt nosaltres trobarem boira així que el sender es va fer difícil de seguir i ens deixarem guiar pel GPS.

Pal Informatiu

Arribem a una confluència de senders on trobem un pal informatiu. Encara que hi ha boira ens adonem que som a una zona de prats a uns 1150 m. Nosaltres continuem cap a la nostra esquerra com ens indica el senyal en direcció a la Fàbrica d'Orbaizeta pel GRT 8. Passem a pocs metres del cim de l'Ezcanda de 1203 m i continuem per un sender que com que es perd a les zones herboses de tant en tant està marcat per estaques amb els colors roig i blanc del GR.

Camí

El sender arriba a un camí pel qual continuarem un km aproximadament. A la nostra esquerra tenim el bosc de la Reserva Natural Mendilaz, cap on anem.

Desviament

Hem de deixar el camí que portem i continuar el sender pels prats a la nostra esquerra. Anem en direcció del bosc de la Reserva Natural Mendilaz.

Pal informatiu

Trobem un parell de pals informatius i travessem de forma ràpida la Reserva Natural de Mendilaz.

Ens desviem cap a l'esquerra encara que si continuem sense desviar-nos, arribarem al Coll d'Azpegi i des d'allí podríem baixar i connectar amb el mateix camí que nosaltres seguim.

Camí

Arribem al camí que uneix Azpegi, la zona on ens trobem, i la Fàbrica d'Orbaizeta que es troba uns 4 km seguint pel camí asfaltat. Nosaltres només el seguirem uns 200 m fins que trobem un altre de terra a la nostra esquerra.

Desviament

Deixem l'asfalt i pugem pel camí de terra. Aquesta opció és més interessant i atractiva, ja que no sol resultar agradable caminar per camins asfaltats.

Des d'aquí el camí que portem baixa directament fins a la fàbrica d'Orbaizeta. Nosaltres continuem pel sender, que encara que allarga uns metres el trajecte ho fa entre un preciós bosc.

Desviament

Fem un gir de 180 graus i baixem fins a la Fàbrica d'Armes d'orbaizeta.