Opaalkust dag 2: van Wimereux naar Cap Blanc-Nez

Photo ofOpaalkust dag 2: van Wimereux naar Cap Blanc-Nez Photo ofOpaalkust dag 2: van Wimereux naar Cap Blanc-Nez Photo ofOpaalkust dag 2: van Wimereux naar Cap Blanc-Nez

November 1, 2021
November 2021

near Terlincthun, Hauts-de-France (France)

In een notendop:

- In Wimereux is er een kleine Carrefour waar je proviand kan inslaan als dat nodig is
- De eerste drie kilometer gaat opnieuw langs verhard wegdek, maar dat is de uitzondering die de regel bevestigt. De rest van het parcours gaat grotendeels over duinen en strand
- Tot kilometer 7,5 gaat het voornamelijk langs duinen en hier heb je een fraai schouwspel van de zee. Bij de brug heb ik een kleine vergissing gemaakt en het sentier naturelle gevolgd, maar je kan dus beter onmiddellijk de brug oversteken.
- Rond kilometer 9,7 gaat de oorspronkelijke route over privé-domein. Gelieve dit dus niet te doen, maar in plaats daarvan langs het strand naar de duinen te gaan. Hier loopt er ook een pad
- De volgende twee kilometers zijn misschien wel de mooiste van de gehele route, maar de heuvelachtige duinen zijn soms wat moeilijk om over te steken aangezien er diepe geulen zijn die sterk naar beneden hellen en moeilijk begaanbaar zijn (wanneer het modderachtig is)
- Wat verder gaat het opnieuw over duinen tot aan de kaap Gris-Nez. De duinen hier zijn zo mogelijk nog moeilijker begaanbaar dan de vorige kilometers door sommige moeilijke stukken (opnieuw de diepe geulen dus). Een gewaarschuwd wandelaar is er twee waard!
- Vanaf ongeveer 18,5 kilometer volgt er een wat moeilijker stuk waar ik langs rotsen klauter. Je zou het niet zeggen, maar na een paar honderd meter is er dus echt wel een pad langs het strand. Je moet dus wel even langs een flink aantal rotsen klauteren wat niet iedereen gegeven is. Zeker wanneer je samen met een hond wandelt zoals ik deed. Als alternatief kan je in plaats van links af te slaan richting de rotsen, een klein beetje naar rechts gaan waar er normaal gezien ook een pad is via de duinen
- De volgende kilometers tot aan Wissant verlopen allemaal langs strand. Op het kaartje staat er dat ik door de zee ben gegaan, maar tot nader order ben ik nog altijd geen Mozes. Op moment van wandelen was het eb, maar bij vloed kan je best zo veel mogelijk uiterst rechts lopen
- De kilometers langs het strand gaan door een heleboel plassen en kleine waterlopen. Reken er dus maar op dat je natte voeten gaat krijgen!
- In Wissant heb ik een kleine omweg gemaakt om bij café Chez Nicole een koffie te drinken. Je kan hier ook iets eten, maar dat was na half drie helaas niet meer mogelijk
- Hoewel de uittorende obelisk bij Cap Blanc-Nez vlakbij lijkt, is het nog zes kilometer stappen langs het strand
- Bij de laatste kilometer gaat het gestaag omhoog naar de kaap, maar de gelijke treden maken het relatief gemakkelijk om naar boven te wandelen
- Deze wandeling is ruim 31 km lang en duurde 8,5 uur om hem af te ronden. Het is geen zware wandeling, maar de passages langs de duinen zijn qua moeilijkheid zeker niet te onderschatten (in de herfst) aangezien je hier niet zo snel stapt
- Opnieuw is het aantal hoogtemeters schromelijk overdreven en zal het in realiteit eerder driehonderd meter zijn
- De conclusie voor deze route is dat het - in tegenstelling tot dag één - wel een aanrader is met mooie passages langs duinen en strand. Soms is het wel goed zoeken naar de juiste wegen en je moet geen schrik hebben om wat avonturierszin aan de dag te leggen om bijvoorbeeld langs rotsen te klauteren