Op stap door de Brabantse Ardennen

November 9, 2021
November 2021

near Dion-le-Mont, Wallonia (Belgique)

Door de provincie Waals-Brabant loopt een groot routepad van 266 km lang: de GRP 127, Tour du Brabant Wallon. We maken dankbaar gebruik van de geel-rode tekens tijdens deze groene tocht.

Dion-le-Mont, een deelgemeente van Chaumont-Gistoux, ligt in het hartje van Waals-Brabant, op een boogscheut van Waver. Op toeristisch vlak wordt deze streek tot de ‘Brabantse Ardennen’ gerekend. Het gebied is voor velen van ons wellicht niet zo gekend, maar biedt een grote variatie aan landschappen. Beboste percelen wisselen af met landbouwteelten die op hun beurt onderbroken worden door schilderachtige kleine dorpjes en holle wegen. Twee waterlopen, de ‘Train’ en de ‘Pisselet’, doorkruisen het landschap vooraleer ze uitmonden in de Dijle ter hoogte van de voormalige Abdij van Florival in Grez-Doiceau. Onderweg doorkruis je ook een aantal weiden met soms erg smalle doorgangen, waar je volledig in de natuur ondergedompeld wordt.

De route

Parking Rue de la Cure, Dion-le-Mont (V). Bus: TEC lijn E Wavre-Perwez – halte Dion-Valmont Sarthe, (1 km via Rue de la Sarthe) – niet op zondag. Verlaat parking RA, voorbij de kerk. Volg gedurende 2,5 km de geel-rode tekens van de GRP 127 (streek-GR). 100 m verder RD smal pad Sentier de la Grippelotte. Weg kruisen (steile talud!) - RD. Voorbij riviertje de Pisselet (1) grindweg kruisen, gevolgd door flinke klim. Aan T grindweg RA. Na 50 m opnieuw RA (asfalt). Aan volgende T LA. Aan betonbaan RA en 80 m verder LA kasseiweg. Na ongeveer 200 m, waar je niet verder kan, eventjes RA tussen prikkeldraad en onmiddellijk LA (doorgang) (2). Er volgt nu een licht avontuurlijk parcours door de weiden via soms héél smalle doorgangetjes (steeds GRP). Volg steeds min of meer dezelfde richting (doorgangen zoeken, gemerkt met GRP-tekens). Je komt aan een wegje, met links een brugje over de Pisselet (1). Hier even RA en onmiddellijk LA, opnieuw door de weide, steeds in dezelfde richting. Na de laatste doorgang komen we in bos. Aan een X met bredere bosweg LA (verlaat de GRP 127). Na 100 m pad RA. Aan asfalt LA. Voorbij bushokje kasseiweg LA. Aan T LA en 80 m verder RA. De weg gaat over in een mooie veldweg. Na 1 km, net vóór huisnummer 46, veldweg RA. Aan betonwegje RA en 200 m verder LA. Na 900 m LA Rue du Cerisier. 30 m voorbij de Rue Saint-Roch smal pad RA. Aan asfalt LA en 40 m verder aan (drukke) hoofdweg RA. 50 m verder, voorbij huisnr. 165, smal pad LA (Sentier du Moulin d’Inchebroux). Aan rijweg, voorbij de voormalige watermolen (3), LA tot je over een brugje over de rivier Le Train (4) komt. Eventjes RA en een paar meter verder LA (Sentier du Bois des Rys – smalle doorgang). Je volgt de GRP 127 nu tot het einde. Ga RD door de weide richting een boomgroepje en verder schuin rechts naar volgende doorgang. Blijf min of meer dezelfde richting volgen. Je verlaat de weiden via een trapje en volgt verder het smalle pad, dat overgaat in beton. Aan drukke hoofdweg RA. 200 m verder kasseiweg schuin LA en onmiddellijk daarop asfalt LA (Tienne du Chenois). Negeer zijwegen tot je aan een T komt met bredere weg – LA. Na 100 m smal pad LA (GRP). Aan rijweg RA. Wie met de bus kwam, gaat hier RD naar de bushalte. Net voor de kerk LA een brede stenen trap. Voorbij de kerk kom je aan de parking.

Dion-Valmont

Dit is Dion-Valmont (Chaumont-Gistoux)