Ootmarsum, culturele- en natuurwandeling met panorama vanaf de Kuiperberg

Photo ofOotmarsum, culturele- en natuurwandeling met panorama vanaf de Kuiperberg Photo ofOotmarsum, culturele- en natuurwandeling met panorama vanaf de Kuiperberg Photo ofOotmarsum, culturele- en natuurwandeling met panorama vanaf de Kuiperberg

June 12, 2021
June 2021

•   5 2 Reviews

near Klein Agelo, Overijssel (Nederland)

Viewed 2072 times, downloaded 50 times

Fraaie wandeling rond Ootmarsum waarbij we het authentieke centrum van het dorp bekijken, het Kerkepad richting Nutter lopen en door het glooiende landschap van het Twentse landschap trekken.

Eerst rijden we een 5 kilometer vanaf onze standplaats camping "De Molenhof" in Weerselo
naar de parkeerplaats bij Ootmarsum aan de Oldenzaalse straat. Grote parkeerplaats onder het dorp.
"Onze" camping is een ruim opgezette verblijfplaats, rustig gelegen en prima onderhouden met schone sanitaire voorzieningen. Een restaurant, zwembad en winkel zijn aanwezig.

Vanaf de parkeerplaats wandelen we eerst door het centrum van Ootmarsum met de tientallen galeries en diverse restaurantjes. We bekijken de H.H. Simon en Judaskerk en langs het oude raadhuis verlaten we dit mooie dorpje.
Verder gaat het nu. Over het oude Kerkepad richting Nutter maar na 1 kilometer buigen we weer af en lopen over de helling omhoog de Kuiperberg op. Achter de oude waterput rechtsaf langs de klootschietbaan weer naar beneden.

Nu volgen we een klein stukje de smalle asfaltweg om dan weer linksaf het zandpad op te gaan.
Dit pad komt dan weer uit op de 2e klootschietbaan en hier gaan we weer linksaf de zandweg volgen.
We lopen langs cafe-restaurant "De Molenberg" met zijn leuke speeltuin en steken de Doorgaande asfaltweg tussen Ootmarsum en Almelo over om het pad verder te volgen.

Twee keer weer links en we wandelen langs een oude boerderij annex schuur om daarna rechtsaf te gaan naar het monumentje voor de omgekomen RAF piloten in de W.O.II

Op de kruising waar wij linksaf richting het meertje "Kleikoel" gaan staat nog een fraai voorbeeld van een Twentse woonstee.
Saartje zoekt even verkoeling in het meertje voordat we verder lopen naar het uitzichtpunt boven op de Kuiperberg.
Vanaf 71 meter kijken we rondom en zien de diverse steden en dorpen in de verte liggen.

We lopen nog een klein stukje door om bij de Joodse begraafplaats te kijken. Nog iets verder ligt de laagst gelegen watertoren van Nederland en bij de kleine parkeerplaats heeft men een muur gebouwd als archeologische tijdlijn. Leuk en leerzaam tegelijk.

Nu lopen we een stukje terug de "berg" weer op en gaan dan linksaf naar beneden langs het zwembad en de oude melkfabriek om weer op ons vertrekpunt uit te komen.

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien; klik dan op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen dan in een groter veld en in een hogere resolutie.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.

Photo ofStart en parkeerplaats in Ootmarsum Photo ofStart en parkeerplaats in Ootmarsum Photo ofStart en parkeerplaats in Ootmarsum

Start en parkeerplaats in Ootmarsum

Photo ofHistorische centrum van Ootmarsum in Photo ofHistorische centrum van Ootmarsum in Photo ofHistorische centrum van Ootmarsum in

Historische centrum van Ootmarsum in

Photo ofH.H. Simon en Judaskerk in Ootmarsum Photo ofH.H. Simon en Judaskerk in Ootmarsum Photo ofH.H. Simon en Judaskerk in Ootmarsum

H.H. Simon en Judaskerk in Ootmarsum

Rechts aanhouden Kerkepad volgen

Linksaf

Photo ofOude waterput naast de Klootschietbaan Photo ofOude waterput naast de Klootschietbaan Photo ofOude waterput naast de Klootschietbaan

Oude waterput naast de Klootschietbaan

Linksaf zandpad op

Linksaf

Photo ofLinksaf langs de oude boerderij/schuur Photo ofLinksaf langs de oude boerderij/schuur Photo ofLinksaf langs de oude boerderij/schuur

Linksaf langs de oude boerderij/schuur

Photo ofMonument voor omgekomen piloten W.O.II Photo ofMonument voor omgekomen piloten W.O.II Photo ofMonument voor omgekomen piloten W.O.II

Monument voor omgekomen piloten W.O.II

Omgebliksemde boom

• Photo of De 3 T’s
    De 3 T’s Jun 14, 2021

Wat een geluk dat jullie precies een week vóór ons dit gebied alvast voor ons hebben uitgestippeld! Deze route was ook weer prachtig en afwisselend; alle facetten aanwezig. Bos, velden, stukje Twentse cultuur en bouwstijl en ook nog horeca.
    Én… de hond kon ook mee natuurlijk :-)
    Dank weer voor de upload!
    Groet Ton, Tjits en Tess

Wicky en Erick Jun 15, 2021

Hoi 3 T's, dank jullie wel weer voor het aardige commentaar. Fijn dat ook deze wandeling goed geslaagd is.
    Ook wij hebben genoten van deze prachtige omgeving en komen zeker nog eens terug.
    Als jullie weer route's van ons hebben gelopen in NL of daarbuiten laat dat dan weten.
    Hartelijke groet, Erick.

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Jun 16, 2021

Hoi WE en S,
    Mooie wandeling, zeker de moeite waard om een keer te wandelen.
    De 5 sterren krijgen jullie omdat we bij de meeste foto’s veel herkenning hebben en ze erg leuk zijn zeker waar Erick in de midwinterhoorn kijkt! Geinig!
    Die lieve Saar op de kant bij de bronzen beeldjes ook zo schattig!

Het bevalt ons hier uitstekend, lopen een paar stukken van het Twentepad.
    Gisteren 7 km maar dan met een ommetje terug en dan wordt het gauw 15 km.

Wicky en Erick Jun 17, 2021

Hallootjes lieve vrienden, we hadden jullie al gemist maar nu is duidelijk waarom. Prachtig weer hebben jullie dus geniet ervan.

• carlabengijzen Nov 7, 2023

We hebben de route vandaag gelopen. Prachtige wandeling. Er is alleen 1 punt waar de route niet meer toegankelijk is. We liepen op particulier terrein 🫣. Doordat het pad te vaak te nat was heeft men het afgesloten. Verder een echte aanrader 👍

Wicky en Erick Nov 9, 2023

Hallo carlabengijzen, bedankt voor jullie aanvulling en nog veel mooie wandelingen. Hartelijke groeten van Wicky en Erick 👋.