Oostvaardersplassen en Praambos met vogelkijkhutten 16 km

Photo ofOostvaardersplassen en Praambos met vogelkijkhutten 16 km Photo ofOostvaardersplassen en Praambos met vogelkijkhutten 16 km Photo ofOostvaardersplassen en Praambos met vogelkijkhutten 16 km

December 10, 2023
October 2023

near Lelystad-Haven, Flevoland (Nederland)

Wandeling in natuurgebied de Oostvaardersplassen en het Praambos met diverse vogelobservatiehutten. Zie https://www.birdingplaces.eu/en/birdingplaces/netherlands/oostvaardersplassen-east-side/ voor meer informatie over het gebied en de vogels. Diverse zeearenden gezien. Ook veel edelherten. Er is een bezoekerscentrum en restaurant van Staatsbosbeheer (https://www.staatsbosbeheer.nl/uit-in-de-natuur/locaties/buitencentrum-oostvaardersplassen/). Parkeerplaats bij de start, te bereiken vanaf de Knardijk/Kitsweg. Een kortere wandeling van een kleine 9 km door vrijwel hetzelfde gebied, maar dan alleen ten noorden van de spoorweg, staat ook beschreven op Wikiloc: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/wandeling-oostvaardersplassen-met-vogelhutten-8-8-km-118532373/.
Vanaf de parkeerplaats loop je langs de Knardijk onder het spoor door. Je neemt een pad door een broekbos naar een brug over een vaart. Je kruist de brug en neemt gelijk links een pad richting vogelobservatiehut de Krakeend door een ruig gebied. Je kruist daarbij de Praamweg en komt in het Oostvaardersveld. Bij de toegangsweg tussen bosjes bevond zich een grote groep Konik paarden. In de Krakeend heb je zicht op een plas, waar ik o.a. een zeearend, een Pontische Meeuw en een Cetti’s zanger heb waargenomen. Van de Krakeend loop je eerst langs bos en dan op een slingerend pad door het Praambos, met onder meer goudhaantjes. Als je het Praambos uit komt neem je een pad door ruigte met zicht op diverse plassen. Je loopt vervolgens langs bessenrijke struiken langs de Praamweg met veel lijsters en zangvogels. Je kiest vervolgens een pad naar vogelobservatiehut de Poelruiter, opnieuw aan een plas. Hier zag ik onder meer een vos. Je steekt de Praamweg weer over naar een vogelscherm bij een plas en kiest daarna een pad langs het spoor terug richting de brug over de vaart waar je in het begin van de wandeling langs kwam. Vlak voor de brug kies je een pad door een tunnel onder het spoor. Hier stond vrij veel water tijdens mijn tocht, maar met waterdichte schoenen was het goed te doen. Aan de andere kant ben je in het gebied de Driehoek. Je steekt weer een vaart over op twee bruggen en volgt dan een Frans Verapad richting vogelobservatiehut Wigbels Eiland met onder meer veel pijlstaarten en zicht op een gebied met veel andere watervogels, edelherten, zeearenden, kiekendieven en andere roofvogels. Van Wigbels Eiland loop je heen en weer naar de Brandgans, een andere observatiehut. Terug bij Wigbels Eiland loop je door naar de observatiehut de Zeearend, een grote hut met twee verdiepingen en glas rondom. Je hebt hier een goed overzicht over het gebied. Vandaar neem je een pad richting de eerder overgestoken vaart en vandaar terug langs de vaart naar die brug. Als je deze bent overgestoken neem je een pad tussen de vaart en de Keersluisplas naar vogelobservatiehut De Schollevaar. Onderweg heb je goed zicht op de Keersluisplas. Bij een vlonder boven de vaart volg je het pad naar De Schollevaar. Deze kijkhut met twee verdiepingen kijkt uit over een plas met het Aalscholverbos. Je moet vanaf hier het zelfde pad terug naar de brug en vandaar loop je richting het bezoekerscentrum. Onderweg kun je nog bij vogelscherm de Blauwborst kijken, hoewel hier tijdens mijn tocht gewerkt werd en er weinig uitzicht was. Het pad kruist ook enkele plasjes. Na het bezoekerscentrum kun je nog bij vogelobservatiehut de Kluut kijken met zicht op de Keersluisplas en dan ben je terug bij het startpunt.

Brug over vaart

Brug vaart

Buitencentrum Oostvaardersplassen

Informatiecentrum en restaurant met terras. Zie https://www.staatsbosbeheer.nl/uit-in-de-natuur/locaties/buitencentrum-oostvaardersplassen/

Frans Verapad naar Wigbels Eiland

Verhard voetpad door ruig gebied naar de vogelkijkhutten Wigbels Eiland en Zeearend

Observatiescherm Blauwborst

Observatiescherm Blauwborst. Was niet veel te zien. Er werd aan gewerkt, ook aan een nieuw pad.

Pad door bos naar vaart

Pad naar Praambos

Pad naar Schollevaar

Pad naar vogelkijkhut Schollevaar

Pad naar veldweg langs vaart

Pad naar veldweg langs vaart, door een ruig gebied

Pad richting De Poelruiter

Pad richting vogelobservatiehut De Poelruiter

Pad richting Praamweg door ruigte

Route naar De Krakeend

Route naar vogelobservatiehut De Krakeend, daarbij de Praamweg passerend

Toegang de Krakeend

Toegangspad naar de Krakeend. Hier vlakbij bevond zich een grote groep Konik paarden

PictographTunnel Altitude 0 ft

Tunnel onder spoor

Tunnel onder spoor. Stond vrij veel water in tijdens mijn tocht.

Veldweg langs vaart

Veldweg langs vaart. Hier nog baardmannetjes gezien

Vogelobservatiehut De Brandgans

Vogelobservatiehut De Kluut

Vogelobservatiehut De Krakeend

Vogelobservatiehut De Krakeend. O.a. Pontische Meeuw gezien.