Oostende - Bredene

May 5, 2019
July 2017

near Turkijen, Flanders (Belgique)

Oostende - Bredene
Voormiddag 11 km

We starten aan het enig overgebleven vissercafé (2017) The Sailor aan het visserijdok op oosteroever Oostende. (Weet dat je hier op Oosteroever bent en dat de stad Oostende hier aan gulzige stadsuitbreiding doet.) We bereiken al vlug de Spuikom en houden even halt bij het Koninklijk werk Ibis Bredene en bij een gedenkplaat van de overledenen van 1 februari 1953 die omkwamen bij een dijkbreuk.
De Spuikom houden we voor bekeken aan de overkant bij de oesterkwekerij L’Ostendaise. We duiken nu het Parkbos of Het Kom-op-tegen-Kankerbos(je) in waar het in de winter even drassig kan zijn! Eenmaal uit het mooie bosje wandelen we via paadjes het Vicognepark binnen tot we na 7 km in het recreatiedomein Grasduinen een kraaknet toilet tegenkomen waar we even halt houden voor de hoge nood.
We trekken verder via het wandelpad tot aan het natuurgebied D’ Heye waar we jammer genoeg moeten langs wandelen (en niet doorheen). Ons middagcafé, Hippo 12, bereiken we na 11 km en een welverdiende verse soep of een streekbier zal smaken.

Namiddag 9 km

Na de middag gaan we door een tunneltje de duinen in waar we over een verhard pad wandelen en na een lichte klim bereiken we het hoogste punt van Bredene: het Paviljoen die ons een mooi zicht geeft op de zee, het strand en de duinen. De afdaling brengt ons naar de Twins een zeil-en surfclub en nu lopen we richting Oostende langs de dijk tot we het voormalig Militair Hospitaal even van dichtbij gaan bekijken hoe het veranderd is in een mooi woonerf. Voor de liefhebbers: de kapel is nog te koop! Wat verder zien we het Fort Napoleon opduiken, in 1812 gebouwd door de Fransen ter verdediging van de Oostendse haven tegen Engelse invallen. De dijk brengt ons terug naar de zee en de Oostelijke Havendam waar we iets verder een mooi zicht op de stad Oostende hebben. We passeren Lange Nelle, de vuurtoren gekend uit de serie als de dijken breken, die tot 40 km ver te zien is, en we bereiken weer The Sailor voor de afscheidspint.
Tocht voor Midweekstappen.be, begeleiding Jacky Mergaert, Gistel

hoe lang nog?

• Photo of boemeltje
    boemeltje Jul 7, 2019

Het beste van Bredene zou ik zeggen, aanrader.