Onlanden 5.7 km

June 18, 2015
May 2015

near Peizermade, Drenthe (Nederland)

Mooie en korte wandeling door prachtige nieuwe natuur: de Onlanden, zeer geschikt om vogels te kijken. Dit natuurgebied annex waterbergingsgebied ten zuidwesten van de stad Groningen is een combinatie van open water, moeras, natte graslanden en broekbosjes. Met name riet-, water- en weidevogels tref je er in overvloed (ik zag medio mei onder meer tureluur, wulp, grutto, lepelaar, buizerd, fuut, dodaars, rietgors), en daarnaast zag ik een hermelijn gedurende de tocht (dit keer in zomerkleed, bij mijn vorige wandeling in de Onlanden nog in winterkleed; zie “Onlanden 23 km” http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=9230993 ). Zie onder meer de website https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebied/de-onlanden. Er is ook een recreatiekaart van het gebied te koop (zie http://www.kopvandrenthe.nl/nl/p/tourist-info/).
De tocht begint bij een fietsbrug aan de Weringsedijk, die je vanaf de Groningerweg (N372), kunt bereiken, en waar je een auto naast de weg kwijt kunt. Je loopt vervolgens over de verharde Weringsedijk (geen auto’s, wel fietsers) naar de Zanddijk. Deze is verhard tot de splitsing met de Drentse Dijk en gaat dan over in een zandweg met geasfalteerd fietspad ernaast. Je kruist een brug over het Eelderdiepje (zie waypoint), en gaat bij de boerderij van Natuurmonumenten links langs het Omgelegde Eelderdiep over een zandweg. Bij de afslag naar het vogelkijkscherm (zie waypoint) volg je het pad door het gebied, deels over bruggetjes, naar het vogelkijkscherm. Je loopt dezelfde weg weer terug en vervolgt je weg langs het Omgelegde Eelderdiep. Over een dijkje (zie waypoint) langs de nieuwe natuur loop je van het Omgelegde Eelderdiep terug naar de Weringsedijk. Op dit dijkje zag ik ook de lepelaars en de hermelijn. Terug bij het startpunt kun je nog een kijkje van twee kanten nemen bij een kleine stuw (zie waypoint). Rechts bevindt zich een vistrap.
Langs de route geen horeca. Niet vergeten een verrekijker mee te nemen. Let op: het natuurgebied is zodanig recent ingericht dat de satellietfoto op Google Maps de nieuwe situatie nog niet goed weergeeft (situatie eind maart 2015).

Afslag vogelkijkscherm

Hier bevindt zich de afslag naar het vogelkijkscherm (zie ander waypoint). Om daar te komen dien je een pad over een aantal bruggetjes (vlonders) te volgen vanaf de kade van het Omgelegde Eelderdiep. Het scherm staat markant in het landschap en het is onmogelijk het scherm ongemerkt voor vogels te benaderen. Onderweg langs het pad ook veel vogels.

Brug Eelderdiepje

Hier bevindt zich een brug over het Eelderdiepje met mooi uitzicht over de meanderende beek die nu onderdeel is van het waterbergingsgebied.

Dijk Madijk-Weringsedijk

Dijkje van de Madijk (kade Omgelegde Eelderdiep) naar de Weringsedijk. Het dijkje begrenst het waterbergingsgebied de Onlanden en kruist het Eelderdiep. Hier zag ik onder meer lepelaar en hermelijn.

PictographWaterfall Altitude 0 ft

Stuw

Hier bevindt zich een stuw waar water uit het waterbergingsgebied naar de Gouw wordt afgelaten. Rechts bevindt zich een vistrap. Je kunt aan beide kanten naar de stuw zelf lopen.

PictographBirding spot Altitude 0 ft

Vogelkijkscherm

Hier bevindt zich een vogelkijkscherm. Om daar te komen dien je een pad over een aantal bruggetjes (vlonders) te volgen vanaf de kade van het Omgelegde Eelderdiep. Het scherm staat markant in het landschap en het is onmogelijk het scherm ongemerkt voor vogels te benaderen. Onderweg langs het pad ook veel vogels.

• henk hatzman Apr 14, 2022

Neem vooral je verrekijker mee, veel vogels!