Om het Vijlenerbos 26 km

January 26, 2021
January 2021

near Vijlen, Limburg (Nederland)

Mooie en stevige wandeling om, langs en door het grootste bosgebied van Zuid-Limburg en één van de mooiste bossen van Nederland. Je loopt met name dicht bij de bosrand waar de kans op vergezichten en doorkijkjes het grootst is. Je komt geologische monumenten tegen, een grafheuvel, grenspalen, graslanden, boomgaarden, kruisbeelden, loof- en naaldbos, een stukje Geuldal, en beekjes. Bij Wolfhaag kom je door een gebied waar Schotse Hooglanders grazen. Ik heb deze tocht gelopen toen er sneeuw lag, met name in de hogere gebieden en aan de zuidkant, en er waren ook veel stukken met blubber wat de tocht wat zwaarder maakt. In het zomerseizoen heb je die blubber niet of nauwelijks. Horeca bij Buitenlust, camping Cottessen (in seizoen), Lodge 7 aan de Epenerbaan bij de grafheuvel, het Hijgend Hert en bij de start in Vijlen.
Bij de start in de bebouwde kom van Vijlen zijn enkele parkeerplaatsen. Je loopt via het paadje Schinser Getske van de kerk het Mechelderbeekdal in, een stukje over asfalt en dan via de onverharde Grachterweg de heuvel op richting Pannisberg. Je loopt via boomgaarden naar de rand van het Elzetterbos in de buurt van Rott. Je blijft de rand van het bos een beetje volgen, kruist een weiland en loopt naar overblijfselen van grindgroeve Elzetterbosch. Even verder volg je een pad langs de rand van het bos en het Geuldal, kruist de Thienenbergbeek en klimt naar een heuvelrug. Een pad voert naar restaurant Buitenlust waar je prachtige uitzichten hebt richting Geuldal en België. Je wandelt richting Camerig en daalt dan via een behoorlijk blubberig pad af door een boomgaard en grasland naar de Heimansgroeve. In dit geologisch monument neem je een kijkje bij de oudste gesteentes in Nederland, en je vervolgt je weg dan langs de meanderende Geul (ook hier kan het vrij nat en blubberig zijn). Je volgt de onverharde weg Cottessen tot je een pad neemt naar geologisch monument de Cottessergroeve. Je neemt ook een kijkje bij de Cottesserbeek op de grens en klimt dan terug naar de weg Cottessen en klimt langs camping en vakwerkhuizen terug naar het Vijlenerbos. Boven heb je weer prachtige uitzichten. Je loopt een stukje langs de Epenerbaan en neemt een pad dat richting golfbaan Mergelhof in België voert. Kort over de grens klim je weer terug naar de grens bij het Russenkruis. Een pad voert je op hoogte maar met weinig uitzicht door de bomen tot je over de grens afdaalt naar grenspaal 6. Je maakt een kort ommetje door België langs de rand van het bos en een vakantiepark tot je bij grenspaal 5B weer langs de rand van het bos en de grens verder loopt. Je kruist de grens om van het uitzicht op een heuvel te genieten (hier kun je blijkbaar ook mooi sneeuwmannen maken en sleeën). Via grenspaal 5 volg je een pad langs de rand van het bos nabij Gemmenich. Boven Chemin de Duc loop je door het bos met af en toe mooie doorkijkjes naar de Pas van Wolfhaag waar de weg van Vaals naar Gemmenich de grens passeert. Je loopt een stukje richting Vaals en volgt dan paden door graslanden net buiten het bos boven Wolfhaag richting Raren. Hier grazen ook Schotse Hooglanders. In de zomer kan het gras hier behoorlijk hoog staan. Je loopt het bos weer in en kort daarna volg je de Meelenbroekerweg naar de rand van het Malensbos. Een pad voert je naar een grafheuvel vlak bij Lodge 7 aan de Epenerbaan. Je kruist de weg en klimt het Holsetterbos in. Je loopt ook hier naar de rand van het bos met prachtig uitzicht richting Holset en loopt dan verder door het bos naar de toepasselijk genaamde Boschweg, een pad langs de rand en door het bos. Korte tijd later ben je bij het populaire ‘berghut/boscafé’ Hijgend Hert. Van hier daal je af richting Vijlen, kruist de Rugweg en komt aan de rand van het Kelperbos bij de Mariagrot. Hier heb je prachtig uitzicht richting Vijlen. Je klimt langs de rand van het bos en later door het bos naar de Zevenwegen midden in het bos. Vanaf hier daal je via de Vrouwenhagerweg geleidelijk af richting Pannisberg. Hier neem je de verharde, maar rustige Groenenweg naar het dal van de Mechelderbeek onder Vijlen. Door dit beekdal loop je terug naar de kerk in Vijlen, de hoogstgelegen kerk van Nederland, en ben je weer terug bij het startpunt.

Bij Buitenlust

Hier bij restaurant Buitenlust op één van de populairste locaties van Zuid-Limburg heb je een prachtig uitzicht over Geuldal en richting België. De Epenerbaan is in de winter afgesloten.

Birversbergweg

Dit pad door het Geuldal heet blikbaar zo, maar voert langs de meanderende Geul door het dal en de in de winter blubberige en natte graslanden. Populieren met maretakken completeren het typische landschap.

Boschweg

Bospad langs de rand van het bos met zicht richting boerderij Einrade en de heuvelrug bij Orsbach, en door het bos omhoog.

Bosrand nabij Gemmenich

Bosrand met af en toe doorkijkjes richting Gemmenich.

Cottesserbeek

Beekje op de grens. Aan de Belgische kant bevindt zich een camping met veel stacaravans.

Cottessen

Naam van de weg en het buurtschap

Cottessen klim

De weg Cottessen klimt naar de Epenerbaan, door een holle weg, langs vakwerkhuizen en met prachtige uitzichten nabij de top.

Cottessergroeve

Geologisch monument en voormalige kwartsiet groeve. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Cottessergroeve

Elzetterbos nabij Rott

Elzetterbos nabij Rott. Je loopt hier met name langs de bosrand

Grachterweg

Onverharde weg die de heuvel op voert richting Elzetterbos en boomgaarden.

Grafheuvel

Grafheuvel (3500-5000 jaar out). Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Grafheuvels_Vijlenerbos

Grenspaal 5

Grenspaal 6

Grenspaal 6 in een holle weg aan de rand van het bos.

Grindgroeve Elzetterbos

Voormalige grindgroeve en geologisch monument. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Grindgroeve_Elzetterbos

Groenenweg

Rustige asfaltweg die je het dal invoert richting Mechelderbeek.

Heimansgroeve

Voormalige steengroeve en geologisch monument en . Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Heimansgroeve

Heuvel met uitzicht

Heuvel van gras met mooi uitzicht net over de grens.

PictographProvisioning Altitude 0 ft

Hijgend Hert

Hijgend Hert is een populaire horeca gelegenheid met terras, en elke dag open.

Holsetterbos

Je klimt steil door het Holsetterbos omhoog en daalt dan weer af.

Klim naar grens

Je klimt hier vrij steil terug naar de grens. Het laatste stuk naar het Russenkruis is over een kleiner paadje.

Koningsvoetpad in Mechelderbeekdal

Voetpad in het Mechelderbeekdal (ook wel Lombergbeekdal) in beheer bij Natuurmonumenten

Langs rand Kelperbos

Het pad langs de rand van het bos biedt prachtige uitzichten

Mariagrot

Meelenbroekerweg

Veldweg boven Raren met mooi uitzicht, voert naar het Malensbos

Nabij Terstraten

Rand van het bos nabij Terstraten

Pad boven Chemin de Duc

Pad boven de weg Chemin de Duc met af en toe doorkijkjes door de bomen richting Gemmenich en het Preuswald aan de Duitse grens.

Pad door boomgaard bij Camerig

Pad door een boomgaard bij Camerig. Vrij blubberig en in combinatie met afdaling wel even uitkijken in de winter... Mooie uitzichten en vakwerkhuizen in Camerig.

Pad langs rand Elzetterbos

Pad langs de rand van het Elzetterbos. Onderweg ook een gek soort verroeste oven of iets dergelijks in het bos.

Pad langs rand heuvelrug

Dit vrij vlakke pad in het bos vlak langs de heuvelrand biedt af en toe een doorkijkje door de bomen.

Pad naar Buitenlust

Pad naar Buitenlust met af en toe een doorkijkje naar het Geuldal

Pad naar Zevenwegen

Pad klimt naar Zevenwegen

Pad richting Mergelhof

Pad richting golfbaan Mergelhof. Je passeert de grens, maar loopt niet helemaal door naar de golfbaan.

Pas van Wolfhaag

Pas tussen Vaals en Gemmenich. Grenspaal 3 bevindt zich achter een elektriciteitsmast. De weg scheidt het Vijlenerbos en het Preusbos.

Rand bos bij Holset

Prachtig uitzicht aan de rand van het bos vlak bij Holset

Rand bos en grens

Bij grenspaal 5A volg je het pad langs de grens en de rand van het bos

Rand Malensbos

Rand van het Malensbos. Het pad voert richting Lodge 7.

Russenkruis

Russenkruis ter nagedachtenis aan Russische krijgsgevangenen uit de Eerste Wereldoorlog. Staat op de grens of er net over.

Schinser getske

Naam van een paadje wat vanaf de kerk het Mechelderbeekdal in voert.

Sint-Martinuskerk Vijlen

Deze hoogstgelegen kerk in Nederland is omgeven door een begraafplaats en prachtig uitzicht richting Vijlenerbos en Mechelen. De kerk is tijdens de wandeling frequent op grote afstand te zien.

Photo ofStruinpad door graslanden boven Wolfhaag Photo ofStruinpad door graslanden boven Wolfhaag Photo ofStruinpad door graslanden boven Wolfhaag

Struinpad door graslanden boven Wolfhaag

Dit pad voert door graslanden boven Wolfhaag, een mooi natuurgebied begraasd door Schotse Hooglanders.

Vrouwenhagerweg

Onverharde weg voert van Zevenwegen richting Pannisberg

Zevenwegen

Kruispunt van zeven wegen midden in het bos bij een parkeerplaats

Dollebol Apr 19, 2021

Prachtige route, uitvoerig en compleet beschreven met veel foto's. Het mooist is deze in de maand mei of juist in oktober met kleuren blad. Iets ingekort naar uiteindelijk 25 km, maar absolute aanrader, bedankt!

Tjaart Molenkamp Apr 19, 2021

Hé Dollebol, bedankt voor het commentaar en de review! Fijn dat je genoten hebt. Lijkt mij inderdaad in mei en oktober ook zeer de moeite...

Dollebol Apr 19, 2021

Ik volg je wandelingen in zuid Limburg graag, ik ben fan!

Tjaart Molenkamp Apr 20, 2021

Leuk, een echte fan!

Dollebol Apr 23, 2021

Zeer beslist😃

• Photo of pinovliegensvlug
    pinovliegensvlug Apr 26, 2021

Een van de mooiste routes door Limburg.

Tjaart Molenkamp Apr 26, 2021

Dag Pino, bedankt voor je positieve recensie. Ik zag dat je de route getrailrund hebt: ik ben onder de indruk...

• mpschriel Jun 2, 2021

Super wandeling, tot nu toe de mooiste die ik in Zuid Limburg heb gedaan. Dank je wel Tjaart!
    Ben wel gestart vanaf 't Hijgend Hert en heb de lus naar Vijlen overgeslagen maar dan hou je nog steeds een goede 24,5 km over.

Tjaart Molenkamp Jun 2, 2021

Leuk om te lezen en graag gedaan, mpschriel. Blij dat het zo goed bevallen is, en bedankt voor de review!

• Photo of Ad Jegers
    Ad Jegers Aug 2, 2021

Een super mooie wandeling, lekkere en pittige stijgingen. Stap zekerheid is vereist. Gelopen met een gemiddelde snelheid van 4.7 km/uur.
    Route eigent zich ook om mooie plaatjes te schieten.

Tjaart Molenkamp Aug 18, 2021

Bedankt, Ad, voor je positieve commentaar. Mooi dat je genoten hebt.

• Photo of Ad Jegers
    Ad Jegers Sep 3, 2021

Route eigent zich ook om mooie plaatjes te schieten.

• Photo of Martien van Hout
    Martien van Hout Sep 30, 2022

Prachtige route in wel het MOOISTE bosgebied in Nederland.
    Werkelijk veel uitzichtpunten en elke meter van deze route is mooi.
    Tjaart Molenkamp bedankt voor het uitzetten van deze tocht.

Vandaag, 30-09-2022, op een prachtige dag gelopen met mijn twee zussen.

Een ieder veel loop en kijk plezier.

Groet, Martien

Tjaart Molenkamp Oct 1, 2022

Dag Martien, bedankt voor je lovende recensie, en hartstikke mooi dat jullie zo genoten hebben!

• harrypathuis Aug 12, 2023

Erg mooie wandeling Tjaart. Pittig, maar zeker de moeite waard! Het blubberige was er vandaag ook na veel regen. Maakt het inderdaad zwaarder en natter. Volop genoten!

• Photo of Twangiesen81
    Twangiesen81 Aug 19, 2023

Vandaag gelopen. Skon rondje 👌🏻👌🏻👌🏻

Vandaag gelopen super mooie wandeling

Tjaart Molenkamp Aug 20, 2023

Mooi dat je zo genoten hebt, Twangiesen81! Skon review!