Photo ofOlympus Mt, Prionia-KopsiKalogeru-Kalogeros 2701m-Pagos 2677m-Livadaki-Prionia ( Όλυμπος Κόψη Καλόγερου Πάγος ) Photo ofOlympus Mt, Prionia-KopsiKalogeru-Kalogeros 2701m-Pagos 2677m-Livadaki-Prionia ( Όλυμπος Κόψη Καλόγερου Πάγος ) Photo ofOlympus Mt, Prionia-KopsiKalogeru-Kalogeros 2701m-Pagos 2677m-Livadaki-Prionia ( Όλυμπος Κόψη Καλόγερου Πάγος )

10 hours
September 6, 2018
September 2018

near Litóchoro, Central Macedonia (Greece)

Όλυμπος, Πριόνια-Κόψη Καλόγερου-Καλόγερος Ι 2701μ-Καλόγερος ΙΙ 2690μ-Πάγος 2776μ-2382μ-Λιβαδάκι-Πριόνια

Κυκλική διαδρομή στο ομορφότερο ίσως τμήμα του νότιου τμήματος του Ολύμπου. Η διαδρομή συνδυάζει τοπία με όμορφο δάσος, σηματοδοτημένα μονοπάτια και αλπικές εικόνες με θέα σε ορθοπλαγιές. Μια γενικώς πολύ όμορφη διαδρομή, με αρκετές εναλλαγές στις εικόνες, μακριά από την πολυκοσμία στις κλασσικές διαδρομές. Η διαδρομή δεν παρουσιάζει τεχνικές δυσκολίες και είναι καθαρά πεζοπορική. Παρόλ 'αυτά καλύπτει σχετικά μεγάλη απόσταση, καθώς και θετική υψομετρική. Το καλοκαίρι δεν συναντάμε νερό στην διαδρομή, παρά μόνο σε πηγή επί του μονοπατιού Πριόνια-Κατ.Αγαπητός, κοντά στην διασταύρωση για Λιβαδάκι. Στο τελευταίο, νερό βρίσκεται μόνο από εποχιακές χιονούρες.

Συνολική απόσταση: 19,3χλμ
Θετική υψομετρική: +1840μ

Περιγραφή:

H διαδρομή ξεκινά από το πιο πολυσύχναστο σημείο εκκίνησης διαδρομών στον Όλυμπο, τα Πριόνια ( 1080μ). Αρχικά κινείται επί του κλασσικού μονοπατιού για Καταφύγιο Αγαπητού, και σε υψόμετρο 1380μ το εγκαταλείπει για το μονοπάτι προς Λιβαδάκι ( σχετική σήμανση ). Το μονοπάτι για το τελευταίο είναι πάντοτε ευκρινές και εξαιρετικά σηματοδοτημένο.

Περνώντας από το στεγνό ρέμα Μαυρόλογγου και σημείο με δάσος οξιάς, συνεχίζουμε σε όμορφο δάσος ελάτων. Φτάνοντας σε χαρακτηριστικό ξέφωτο-ράχη σε υψόμετρο 1720μ, το μονοπάτι διακλαδίζεται. Προς τα βόρεια ξεκινά για την Κόψη Καλόγερου, ενώ η συνέχεια προς τα ανατολικά οδηγεί στην Θέση Λιβαδάκι. Το μονοπάτι για την Κόψη αν και με αρκετά λιγότερη επισκεψιμότητα παραμένει ευκρινές και σηματοδοτημένο.

Αρχικά διανύουμε το πρώτο τμήμα της κόψης σε πολύ όμορφο δάσος. Σε υψόμετρο 2050μ, συναντάμε μικρό όγκο βράχων που φαινομενικά φράζουν την κόψη. Η νέα χάραξη και σήμανση του μονοπατιού οδηγεί σε αυτούς και ξεπερνά το μικρό τους ύψος ( 20μ ) από τα αριστερά ( ανατολικά ). Συγχρόνως όμως η σήμανση οδηγεί και δεξιά αυτών και συνεχίζει για την τραβέρσα προς Μπάρα. Στην περίπτωση που αποφεύγουμε λοιπόν τον βράχο από τα δεξιά προσέχουμε να μην συνεχίζουμε στην τράβέρσα αλλά αμέσως να επιστρέψουμε στην κόψη με σύντομη ελεύθερη ανάβαση ( στο ίχνος αποτυπώνεται η δεύτερη επιλογή ). Στην κορυφή του όγκου των βράχων υπάρχει πατάρι με ρόμπολο και συγχρόνως αποκτούμε οπτική επαφή με τον κύριο βόρειο όγκο του βουνού απέναντι.

Συνεχίζοντας, η σήμανση καθώς και τα δέντρα αραιώνουν αλλά η προώθηση παραμένει εύκολη. Σε υψόμετρο 2200μ συναντάμε το δεύτερο και τελευταίο μικρό εμπόδιο, μια μικρή πλάκα βράχων με θετική κλίση και συνεχή πατάρια. Η δυσκολία της δεν ξεπερνά την πεζοπορία, αλλά λόγω σαθρότητας μπορεί να ορίζεται scramble. Εδώ να επισημανθεί πως σήμανση στο σημείο αυτό υπάρχει. Εύκολα λοιπόν διανύουμε το μικρό της ανάπτυγμα ( 15μ ), και συνεχίζουμε στην κόψη. Η κόψη πλέον συνεχίζει γυμνή και με ήπια κλίση συνεχίζει προς βορά. Συγχρόνως η σήμανση εκλείπει, αλλά με καθαρό καιρό η πορεία είναι προφανής. Αποκτούμε οπτική επαφή με την εντυπωσιακή ορθοπλαγιά-σχήματος Πετάλου, που οριοθετείται στα δυτικά από την κορυφή Καλόγερος Ι και στα ανατολικά από την κορυφή του Πάγου. Διανύοντας γρήγορα την απόσταση λόγω της ήπιας κλίσης, προσεγγίζουμε την βόρεια πλαγιά του Καλόγερου. Η τελευταία, στα ανατολικά της διακόπτεται από της κατακρημνίσεις της ορθοπλαγιάς, ενώ στα δυτικά συνεχίζει με πλάτος. Κινούμενοι κοντά στο ανατολικό της άκρο, ξεκινάμε την κόντρα για την κορυφή. Απολαμβάνοντας τις εικόνες της ορθοπλαγιάς στα ανατολικά, οδηγούμαστε στην κορυφή Καλόγερος Ι. Η ακριβής τοποθεσία της κορυφής είναι σχετικά ασαφής, καθ΄ότι αυτή, δεν ξεχωρίζει από τις διπλανές απολήξεις. Πρόκειται πάντως για την ψηλότερη κορυφή του νοτίου συγκροτήματος.
Συγχρόνως αποκτούμε θέα στις υπόλοιπες κορυφές του Νοτίου συγκροτήματος, αλλά και ευρύτερα προς τον νότο.

Συνεχίζοντας προς τα ανατολικά, κινούμαστε κοντά στην άκρη του πετάλου της ορθοπλαγιάς. Αφού περάσουμε την κορυφή Καλόγερος ΙΙ με μεταλλική Ελληνική σημαία ( 2690μ περίπου ), συνεχίζουμε για την κορυφή του Πάγου ( 2677μ ) όπου και υψομετρικός στύλος της ΓΥΣ. Κατηφορίζοντας την κορυφογραμμή σε βατό πεδίο χωρίς σήμανση ( το σηματοδοτημένο μονοπάτι τραβερσάρει τον Πάγο από τα νότια ), προσεγγίζουμε την κορυφή 2382μ Σημαιοφόρος με υψομετρικό στύλο.

Έχοντας συναντήσει και πάλι την σήμανση λίγο νωρίτερα, συνεχίζουμε σε ομαλή πλαγιά και στην συνέχεια παράλληλα με ρεματιά στην θέση Λιβαδάκι. Παρά την σήμανση,το ίχνος του μονοπατιού στο τμήμα αυτό είναι ελαφρως ασαφής. Στο κέντρο του Οροπεδίου Λιβαδάκι ξεχωρίζει το καταφύγιο ανάγκης. Νερό δυστυχώς δεν συναντάμε ( μόνο εποχιακά από χιονούρες ). Για κτηνοτροφικούς σκοπούς έχει πραγματοποιηθεί επίχρισμα σε σημείο της πλαγιάς, ψηλότερα.

Από το Λιβαδάκι ξεκινά το αρκετά δημοφιλές πλέον μονοπάτι Λιβαδάκι-Μαυρόλογγος. Το μονοπάτι έχει πυκνότατη σήμανση και καθαρό ίχνος, ενώ έχει γίνει εκκαθάριση των φερτών κορμών από παλαιότερες χιονοστιβάδες. Διανύοντας το, διασχίζουμε πολύ όμορφα τμήματα δασών. Οι παραπάνω λόγοι οδηγούν στην απολαυστική διάνυση αυτού.

Θωμάς Κόμης
Γρηγόρης Τζομάκας

Simeoforos 2382m

Υψομετρικός Στύλος επί μικρής απόληξης στην κορυφογραμμή. 2382μ. At 40.06593N, 22.42179E

Anikti Rahi

Σημείο στην γυμνή κόψη-ράχη. At 40.06197N, 22.39590E

Diastavrosi Gia Livadaki

1420μ. Διαταύρωση επί του μονοπατιού Ε4 για το μονοπάτι προς Λιβαδάκι. Κατευθηντήριες πινακίδες με κίτρινο χρώμα. At 40.07885N, 22.39302E

Diastavrosi Gia Mikri Huni

Διαστάυρωση με το σηματοδοτημένο μονοπάτι που οδηγεί στο κέντρο της Μικρής Χούνης. Αποφεύγουμε την σηματοδότηση Χ και κατεβαίνουμε δεξιά ( Β ) για Πριόνια. At 40.06960N, 22.41909E

Diastavrosi Gia Stavroities

To Μονοπάτι συνεχίζει για Μπάρα- Σταυροιτιές σε τραβέρσα. Το αγνοούμε και ανεβαίνουμε ελεύθερα για να ξανασυναντήσουμε το μονοπάτι της Κόψης.

Kalogeros I 2701m

Η ψηλότερη κορυφή του Καλόγερου 2701μ. Όμορφη θέα στο πέταλο της βόρειας ορθοπλαγιάς του.

Kalogeros II Simea 2690m

Κορυφή Καλόγερου με υψόμετρο ελαφρώς χαμηλότερο των 2700μ. Μεταλλική Ελληνική σημαία. At 40.05308N, 22.40296E

Kukos korifogramis

Κούκος επί της κορυφογραμμής. Συνεχίζουμε ελεύθερα προς τα ΒΑ. At 40.05890N, 22.40876E

Livadaki Katafigio Anagkis

Εκτενές προφυλαγμένο οροπέδιο, θέση Λιβαδάκι. Καταφύγιο ανάγκης. Νερό μόνο εποχιακά. ( Αυγ.2018 ούτε για δείγμα ). At 40.06677N, 22.43017E

Megali Huni

Ο πυθμένας της ορθοπλαγιάς σε σχήμα πετάλου, που σχηματίζεται μεταξύ των κορυφών Καλόγερου και Πάγου.

Mikri Huni

Μικρό οροπέδιο που τοποθετείται στο βόρειο τμήμα των πλαγιών του Πάγου και της κορυφής 2382μ.

Monopati Livadaki-Prionia I

Σημείο επί του μονοπατιού Λιβαδάκι Πριόνια. Όμορφο δάσος, πυκνή σήμανση, καθαρό μονοπάτι.

Monopati Livadaki-Prionia IΙ

Σημείο επί του όμορφου μονοπατιού Λιβαδάκι-Πριόνια. Απολαυστική πορεία σε προφανές μονοπάτι με πυκνή σήμανση.

Oxies

Σημείο με δάσος οξιάς επί του μονοπατιού, στο ρέμα Μαυρόλογγου..

Pagos 2678m

Κορυφή Πάγου. 2678μ. Υψομετρικός στύλος ΓΥΣ. Όμορφη θέα στο πέταλο της ορθοπλαγιάς του Καλόγερου. Συνεχίζουμε ελεύθερα επί της κορυφογραμμής με κατεύθυνση ΒΑ.

Patari Sinehia Kopsis

Πατάρι με ρόμπολο. Θέα προς το κύριο τμήμα του Όλυμπου. Τα δέντρα αραιώνουν και συνεχίζουμε επί της Κόψης. Πιο αραιή σήμανση.

Perasma Plakas Vrahu

Σύντομο ανέβασμα σε θετική πλάκα βράχου που διακόπτει την κόψη 2220μ. Μικρή σαθρότητα. Κυρίως πεζοπορικό, scramble στην χειρότερη περίπτωση. Ανάπτυγμα 15μ περίπου. At 40.06411N, 22.39660E

Pigi / Kioski

Πηγή με τρεχούμενο νερό ( Αυγ2018 ) και κιόσκι. At 40.07857N, 22.39422E

PictographCar park Altitude 0 ft

Prionia

Θέση Πριόνια, το πιο πολυσύχναστο σημείο για εκκίνηση διαδρομών στον Όλυμπο. 1080μ.

Rahi Arhi Kontras

Σε υψόμετρο 2400μ περίπου η ράχη εξελίσσεται σε πλαγιά. Αυτή με κόντρα οδηγεί στην κορυφή. Βατό πεδίο, ελεύθερη κίνηση χωρίς σήμανση.

Rema Melitzanis

Το μονοπάτι διασχίζει το ρέμα Μελιτζάνης της Μεγάλης Χούνης Καλόγερου. Οι χάρτες ονομάζουν την Χούνη ως Παλιοκόπρι. At 40.07197N, 22.40035E

Rema Mikris Hunis

Το μονοπάτι διασχίζει το ρέμα της Μικρής Χούνης Καλόγερου. At 40.07072N, 22.41229E

Simansi

Συναντάμε αραιή σήμανση που οδηγεί στο καταφύγιο στην θέση Λιβαδάκι. At 40.06136N, 22.41714E

Simansi Kopsis Kalogeru

Συναντάμε σήμανση για καλόγερο 1800μ. Αχνότερο αλλά ευκρινές μονοπάτι σε όμορφο δάσος. At 40.07280N, 22.39727E

Simio Stin Kontra

At 40.05373N, 22.39403E

Skinia Katiforiki Traversa

Καινούργια σκοινιά ( Αυγ.2018 ) που προσφέρουν επιλέον ασφάλεια στην κατηφορική ταραβέρσα κάτω από βράχο. Μερική έκθεση. Πεζοπορικό.Ανάπτυγμα 8μ. At 40.07063N, 22.41673E

Sιmio Κopsis Dasos

Σημείο επί του μονοπατιού της Κόψης Καλόγερου σε υψόμετρο 1980μ. Όμορφο Δάσος. At 40.06906N, 22.39678E

Traversa Vrahon

Σε υψόμετρο 2100μ η κόψη διακόπτεται φαινομενικά από όγκο βράχων. Νέα χάραξη μονοπατιού με σήμανση, ανεβαίνει επ αυτών και στην συνέχεια ταβερσάρει από τα αριστερά ( Α). Η καταγραφή τα τραβερσάρει από τα δεξιά ( Δ). At 40.06650N, 22.39645E

Xefoto Diastavrosi

Διασταύρωση επί του μονοπατιού. Προς τα ΝΑ συνεχίζει για Λιβαδάκι. Προς τα Νότια ξεκινά για Κόψη Καλόγερου. Πινακίδα λίγα μέτρα ψηλότερα στα πρώτα δέντρα. At 40.07343N, 22.39756E

Xefoto Fteres

Μικρό ξέφωτο με φτέρες επί του μονοπατιού. Συνεχίζουμε σε ευκρινές μονοπάτι με ολισθηρότητα για λίγα μέτρα λόγω ύπαρξης νερού επί του εδάφους. At 40.07393N, 22.39325E

Rema Mavrologu Xefoto

Ξέφωτο- ρεματιά Μαυρόλογγου. At 40.07745N, 22.39083E

Τelos Perasmatos

Tέλος του περάσματος στην πλάκα βράχου. Συνεχίζουμε στην γυμνή και βατή Ράχη. Τέλος σήμανσης. At 40.06372N, 22.39663E