ΟΛΙΓΥΡΤΟΣ: Διάσελο Κανδήλας - Σκίπιζα - Διάσελο Κανδήλας

Photo ofΟΛΙΓΥΡΤΟΣ: Διάσελο Κανδήλας - Σκίπιζα - Διάσελο Κανδήλας Photo ofΟΛΙΓΥΡΤΟΣ: Διάσελο Κανδήλας - Σκίπιζα - Διάσελο Κανδήλας Photo ofΟΛΙΓΥΡΤΟΣ: Διάσελο Κανδήλας - Σκίπιζα - Διάσελο Κανδήλας

January 3, 2023
January 2023

near Kandíla, Peloponnese (Greece)

Ανάβαση στην ψηλότερη κορυφή του Ολίγυρτου, Σκίπιζα, από τα νότια, το διάσελο Κανδήλας/Σκοτεινής (διάσελο ανάμεσα στα όρη Ολίγυρτος και Σκίαθις). Η ανάβαση είναι συνεχής και με αξιοπρεπή κλίση, αλλά η διάρκειά της μικρή.
Κατά την ανάβαση ακολουθήσαμε τη σήμανση με κόκκινα πινακιδάκια, η οποία είναι σχετικά αραιή και περισσότερο επιβεβαιώνει τη σωστή πορεία παρά σε οδηγεί. Ωστόσο, το μονοπάτι στο μεγαλύτερο μέρος του είναι εμφανές και καλοπατημένο μέχρι την περιοχή που ονομάσαμε «Διασταύρωση των πορειών ανάβασης και κατάβασης». Σε αυτό το σημείο επιλέξαμε να ανέβουμε στην κορυφή από τη ράχη στα δυτικά μας (υπάρχει περιγραφή στην αντίστοιχη φωτογραφία), αντί της συνήθους πορείας μέσω της πηγής (στην οποία ξαναεμφανίζονται τα πινακιδάκια μέχρι την κορυφή). Η ανάβαση από τη ράχη δεν έχει σήμανση, αλλά είναι προφανής (βοηθούν και οι γιδόστρατες). Στην κατάβαση ακολουθήσαμε τα πινακιδάκια, περάσαμε από την πηγή και συνεχίσαμε την κατάβαση μέχρι ένα σημείο που είτε σταματούν τα πινακιδάκια είτε τα χάσαμε. Δημιουργούνται διάφορες επιλογές πορείας είτε από γιδόστρατες είτε (και) από το νερό της βροχής και ακολουθήσαμε κάποιες από αυτές μέχρι που συναντήσαμε το μονοπάτι της ανάβασης.

Η θέα είναι απεριόριστη προς τα νότια κατά την ανάβαση (και την κατάβαση) και προς όλες τις κατευθύνσεις στην κορυφή. Φαίνονται όλα τα μείζονα βουνά της Πελοποννήσου (χωρίς υπερβολή, απόδειξη οι επισυναπτόμενες φωτογραφίες) και της Νότιας Στερεάς. Η συγκεκριμένη μέρα ήταν ιδανική: Διαυγής, ηλιόλουστη και χωρίς άνεμο (γι’ αυτό αφιερώσαμε μία ώρα στην κορυφή).

Ενδεικτικοί καθαροί χρόνοι (μοναχική πορεία):
Διάσελο - διασταύρωση πορειών 1.00
Διασταύρωση - Σκίπιζα 0.40
Σκίπιζα - πηγή 0.25
Πηγή - διάσελο 1.00

Περισσότερες πληροφορίες στις λεζάντες και στα σχόλια των φωτογραφιών.

Οδηγεί στον Προφήτη Ηλία και σε κεραίες. Η πινακίδα μάς ενημερώνει ότι για την κορυφή Σκίπιζα χρειάζονται 2,5 ώρες.

Συνεχίζουμε δεξιά.

Στο κέντρο μπροστά η Κανδήλα, πίσω δεξιά το Λεβίδι και από πάνω του το Μαίναλο.

Η συνήθης πορεία συνεχίζει ευθεία πάνω στο κέντρο της «ρεματιάς» μέχρι την πηγή. Μετά τραβερσάρει δεξιά ανεβαίνοντας την πλαγιά μέχρι να βρεθεί σχεδόν στον αυχένα και, τελικά, στρέφεται αριστερά από τον αυχένα έως την κορυφή. Εμείς αποφασίσαμε να κατέβουμε από αυτή τη διαδρομή και να ανέβουμε από τη ράχη αριστερά (δυτικά). Η ράχη αυτή δεν είναι τόσο απότομη στην άλλη πλευρά της όσο αυτή που βλέπουμε.

Μπροστά αριστερά ο Σκίαθις και στο κέντρο το Τραχύ. Ανάμεσά τους, η μύτη είναι το Αρτεμίσιο, οι ανεμογεννήτριες το Λύρκειο και πίσω στο βάθος ο Πάρνωνας. Δεξιά από το Τραχύ είναι το Μαίναλο και, ανάμεσά τους στο βάθος, ο Ταΰγετος με την εντυπωσιακή κορυφογραμμή.

Σκίπιζα

1.Θέα προς τα βόρεια. Μπροστά, πάνω από το κολωνάκι, το Γερόντιο και, στο βάθος, αριστερά τα Βαρδούσια και δεξιά η Γκιώνα. Δεξιά από το Γερόντιο η Ζήρεια και αριστερά ο Χελμός και, πιο μπροστά, η Ντουρντουβάνα. 2.Θέα προς τα ΒΑ. Αριστερά, η Μικρή Ζήρεια και, δεξιά κάτω, η Στυμφαλία. Η κορυφή του Ελικώνα φαίνεται πίσω από τις πλαγιές της Μικρής Ζήρειας. 3.Θέα προς τα ΒΔ. Στο κέντρο η Ντουρντουβάνα, δεξιά ο Χελμός και αριστερά ο Σαϊτάς. Πίσω από τον Σαϊτά, στο βάθος, ο Ερύμανθος. 4.Θέα προς τα ΝΔ. Το Μαίναλο και, στο βάθος αριστερά, ο Ταΰγετος. Μπροστά η Κανδήλα και, κάτω από το Μαίναλο, το Λεβίδι. 5.Θέα προς τα νότια. Μπροστά αριστερά ο Σκίαθις και στο κέντρο το Τραχύ. Ανάμεσά τους, η μύτη είναι το Αρτεμίσιο, οι ανεμογεννήτριες το Λύρκειο και πίσω στο βάθος ο Πάρνωνας. Δεξιά από το Τραχύ, στο βάθος, ο Ταΰγετος.

Στοχεύουμε την πηγή, στο κέντρο.

Συνεχίζουμε κοντά στη ράχη.

Και κατεβαίνουμε από τα ίδια.