Odeceixe, PR route circulair onder Odeceixe

Photo ofOdeceixe, PR route circulair onder Odeceixe Photo ofOdeceixe, PR route circulair onder Odeceixe Photo ofOdeceixe, PR route circulair onder Odeceixe

February 3, 2019
February 2019

near Odeceixe, Faro (Portugal)

Mooie rondwandeling uitgezet door de Rota Vicentina bedoelt om de direkte omgeving rond Odeceixe te bekijken. Goed gemarkeerd met de geel/rode tekens.
De wandeling gaat helemaal door de natuur en volgt de eerste 10km de rivier Seixe stroomopwaarts.

Het eerste stuk volgen we de GR route van de Historische Rota Vicentina tegengesteld, de etappe van Sao Teotonio naar Odeceixe. Deze buigt na 2 km af richting Sao Miguel en wij gaan verder langs de rivier omhoog.

Dit pad hebben we al eerder gelopen maar dan naar beneden tijdens de rivierwandeling vanuit Sao Miguel die wij zelf hebben ontworpen.

Absoluut de moeite waard om ook deze wandeling te gaan doen!!.

Boven aangekomen genieten we nogmaals weer van het mooie uitzicht op de vallei van de Seixe-rivier en de leuke ruïne in de diepte. (Foto's van de ruïne hebben we nogmaals bij deze wandeling erbij gezet maar we zijn er niet geweest.)

Vanaf hier is het ook voor ons nieuw en lopen we langs de rivier door een gekapt eucalyptusbos verder de vallei in.
Het wordt al snel weer helemaal begroeid met kurk, eucalyptus, pijnboom en acacia.
Helemaal boven op het hoogste punt is er een vijfsprong en gaan we richting de kust terug naar het dorp.

Bij het betonnen markeringsteken van de top komen we weer op bekend terrein en lopen we tegengesteld op de GR route van de Historische Rota Vicentina, de etappe van Odeceixe naar Aljazur van gisteren. Deze etappe is sinds kort omgelegd en wijkt dus af van de routeborden in het dorp. Om de nieuwe route te bekijken:

Door de velden gaan we terug naar Odeceixe en na het "voetbalveld" gaan wij van de routepaaltjes af richting de molen om vanaf boven een overzichtsfoto te kunnen maken.
Ook hier is het bekend terrein sinds gisteren en plaatsen we dezelfde foto's van de molen, kerk en begraafplaats.

Via het centrum en centrale plein lopen we naar de parkeerplaats terug.

Wij vonden deze wandeling absoluut de moeite waard om te lopen, zeer afwisselend en zeker niet saai.

Rivier Seixo

Olijfoliekruik bij een parkeerplaats huisjesverhuur

De Siexe vallei

De tweede serie varkens vandaag.

In dit kurkeikenbos leven de varkens als prinsen zo vrij. Ze zijn ook redelijk tam, komen gezellig naar het hek toe.

PictographLake Altitude 256 ft

PictographMonument Altitude 143 ft
Photo ofRuine aan de overkant van de rivier Photo ofRuine aan de overkant van de rivier Photo ofRuine aan de overkant van de rivier

Ruine aan de overkant van de rivier

Op een andere tocht zijn we hier geweest. Vandaag niet, maar de interieurfoto's zijn te leuk om niet te plaatsen.

Seixo als zilver lint beneden

PictographTree Altitude 210 ft

PictographSummit Altitude 646 ft

360 graden foto op de piek van de heuvel

PictographTree Altitude 659 ft

Hier komt de GR erbij

Op dit kruispunt ontmoeten we de Historische Rota Vicentina. Het is de etappe van Odeceixe naar Aljazur.

Opknapper

Deze caravan heeft natuurlijke airco en een goede dakisolatie.

Straatje met uitzicht op de Portugese molen

PictographMonument Altitude 388 ft

Portugese molen in Odeceixe

Photo ofKerkhof achter de kerk van Odeceixe Photo ofKerkhof achter de kerk van Odeceixe Photo ofKerkhof achter de kerk van Odeceixe

Kerkhof achter de kerk van Odeceixe

Kerk in Odeceixe

• Photo of Filomena Miguel
    Filomena Miguel Mar 28, 2024

Thank you. I followed about half of the trail, but then cut off Back to Town because it had raines a lot and some parts were Very difficult to cross. But it was beautiful, unfortunately the Forest burned last year during a fire . But it was still a beautiful walk.

Wicky en Erick Mar 31, 2024

Thanks for the nice comments 🙏.