L'obaga del castell

December 14, 2022
December 2022

near Montesquiu, Catalunya (España)

[CA]
Amb aquest itinerari us proposem una caminada fàcil i accessible pels voltants del castell. Partim de l'aparcament del castell i agafem el camí direcció la Solana. Un cop vorejats els jardins, a l'altura de la Font de castell Xic, agafem el sender que surt a la dreta i comencem a baixar pel mig del bosc. El sender desemboca a la pista que porta a la riera de la Solana, uns metres més endavant agafem el trencall que gira a l'esquerra, baixem la pista i agafem el sender indicat a mà dreta que ens durà fins la riera de la Solana Creuem la riera i fem el camí de retorn per la part solella de la vall. Arribem al pont de Font Codineta i remuntem amunt per un corriol que s’enfila amunt per portar-nos de nou al punt d'inici.

Fullet : en PDF

[ES]

Punto de inicio: castillo de Montesquiu

Con este itinerario le proponemos una caminata fácil y accesible por los alrededores del castillo. Partimos del aparcamiento del castillo y tomamos el camino dirección la Solana. Una vez bordeados los jardines, a la altura de la Font de castell Xic, tomamos el sendero que sale a la derecha y empezamos a bajar por el bosque. El sendero desemboca en la pista que lleva a la riera de la Solana, unos metros más adelante tomamos el desvío que gira a la izquierda, bajamos la pista y tomamos el sendero indicado a mano derecha que nos llevará hasta la riera de la Solana. la riera y hacemos el camino de regreso por la parte soleada del valle. Llegamos al puente de Font Codineta y remontamos arriba por un sendero que sube arriba para llevarnos de nuevo al punto de inicio.

Folleto : en PDF

La riera de la Solana, prop de la casa del mateix nom, forma en aquest indret el petit gorg del Pla de l'Hort. Aquesta riera també és coneguda amb el nom de riera del Mall dels Ferrers, per les cases de ferrers que hi havia a la capçalera. A causa del clima humit d'aquestes contrades, vessa aigua tot l'any a la riba esquerra del riu Ter, tot i que no deixa de tenir un cert règim torrencial, amb sobtades crescudes, sobretot després de les tempestes de final d'estiu. La presència de l'aigua afavoreix una vegetació pròpia dels marges de rius i torrents: salzes, verns i plàtans, i alimenta diverses fonts, com ara la font del Plàtan, que es troba al costat de la riera, aigües avall.

Photo ofEl castell de Montesquiu i els jardins Photo ofEl castell de Montesquiu i els jardins Photo ofEl castell de Montesquiu i els jardins

El castell de Montesquiu i els jardins

El castell de Montesquiu va ser de fet un casal fortificat, utilitzat pels senyors del feu del Bisaura a manera d'avançada del castell de Santa Maria de Besora. Es té constància que al final del segle XIII ja existia, tot i que de ben segur la construcció originària és anterior. Al segle XIX el castell va passar a mans no nobiliàries i des de l'any 1976, per expressa voluntat del seu darrer propietari, Emili Juncadella, el castell i la finca són propietat de la Diputació de Barcelona, que l'any 1986 els va promoure com a espai protegit. Els jardins que envolten el castell configuren un entorn atractiu, bé amb les coníferes de la zona més baixa o bé amb l'enjardinament més clàssic de la zona més propera a l'edificació.

Més informació

El pi roig és un arbre abundant a les terres del Prepirineu i forma importants boscos que també arriben fins a les planes altes interiors i fins a algunes serres prelitorals.
El seu nom prové de la tonalitat rogenca de l'escorça. Els troncs de pi roig, sovint força alts i drets, han estat utilitzats tradicionalment per a la construcció o com a pals per a les línies elèctriques o telefòniques. Això fa que l'home hagi propiciat l'extensió d'aquest arbre, que ha arribat a ocupar vessants que habitualment ocupaven les rouredes. El sotabosc és format bàsicament per boix i ginebró, i hi sovintegen alguns exemplars de roure.

Casanova del Castell

Es tracta d'una antiga masia agrícola del segle XVIII, restaurada i habilitada per la Diputació de Barcelona per oferir un servei complert de bar i restauració. Més informació

Cabanya del Castell

La Cabanya del Castell, antiga cort, paller i magatzem per estris de camp, a tocar de la masoveria, és avui dia un centre d'exposicions temporals, dedicat a mostrar l'obra d'artistes de diferents disciplines (pintura, escultura, fotografia,...), tant de la comarca com de fora.

Més informació

Sota el pont, en un racó frescal, molt agraït a l'estiu però fred i humit a l'hivern, brollava la font Codineta (actualment la font no existeix i només queda el topònim). En aquestes serres el règim de pluges és bastant regular i fa que no hi hagi llargs períodes de sequera. A més, les conques excavades per les rieres en les roques sedimentàries, margues, gresos i calcàries, afavoreixen l'existència de fonts prop dels torrents i les rieres.

La riera compta amb una passera de fusta. És un lloc que té força atractius fotogràfics.

La Masoveria del Castell és actualment la seu de l'oficina del parc, un equipament de suport administratiu que facilita la relació entre els ajuntaments dels municipis del parc, els seus habitants i l'administració gestora, així com també amb els visitants.

Més informació

El poble de Montesquiu, primer com a barri de Sant Quirze de Besora i després com a municipi independent des del 1936, es va desenvolupar a partir del final del segle XIX al ritme que marcava el creixement de la fàbrica tèxtil de la Farga de Bebiè. També han tingut importància les dues antigues fàbriques de carbur, una de les quals, avui convertida en central hidroelèctrica, es pot veure, des d'aquest punt, a la riba esquerra del riu Ter.