نئور به لیسار.دریاچه نئور،سوباتان،لیسار(مسیر جدید)

Photo ofنئور به لیسار.دریاچه نئور،سوباتان،لیسار(مسیر جدید) Photo ofنئور به لیسار.دریاچه نئور،سوباتان،لیسار(مسیر جدید) Photo ofنئور به لیسار.دریاچه نئور،سوباتان،لیسار(مسیر جدید)

3 days 12 hours 32 minutes
May 6, 2022
May 2022

near Manţaqeh-ye Yeylāqī-ye Na’ūr, Ardabīl (Iran)

《گروه کوهنوردی و طبیعتگردی آلفا》

تاریخ اجرای برنامه ۱۲ الی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
شب یکشنبه با اتوبوس‌های تهران به مقصد اردبیل حرکت کردیم و از روستا با نیسان مسیر ۴۰ دقیقه‌ای را تا دریاچه نئور طی کردیم.
دو ساعتی را کنار دریاچه مشغول عکاسی و صرف صبحانه بودیم از آنجا بندهای کفش را محکم کرده و قدم در مسیری بکر برای شروع یک ماجراجویی گذاشتیم.
روز اول:
پیمایش ۱۲ کیلومتری سربالایی‌های نفس گیر و گذر از یخچال‌های بزرگی که اغلب زیر آن‌ها خالی بود و گذر از منطقه کوهستانی و خطرناک که در تمام مدت مه غلیظ و باد شدید با همراه داشتن کوله‌های سنگین ما را به چالشی سخت کشیده بود و سرانجام به ییلاق انورشیرعلی‌زاده هره‌ دشتی که خالی از سکنه بود رسیدیم و همانجا برپایی کمپ را انجام دادیم.
روز دوم:
پیمایش ۹ کیلومتری تا آبشار کوچک و آبشار زیبای ورزان انجام شد و پس از رسیدن به ییلاق محمدرفیع احمدی گرفتار باد و بارانی عجیب و رعد و برق‌های هولناک شدیم که چاره‌ای جز اتراق کردن برایمان نگذاشت.
روز سوم:
حالا که در نزدیکی سوباتان هستیم و ارتفاع کمتر شده هوای آفتابی اما خنک و از بین رفتن مه و پیدا شدن دریاچه ابر و در مجموع نماهای دوردست جنگلی و کوهستانی روحیه‌ی گروه را تازه کرده و مسیر را ادامه می‌دهیم
پس از ۴ کیلومتر به سوباتان رسیدیم و حقیقتا زیبایی حیرت انگیزی چشمانمان را نوازش می‌کرد اسب‌های قوی هیکل و زیبایی که در حال دویدن در دشت‌های سرسبز بودند و گوسفندهای بیشماری که در حال خوردن علوفه بودند و ...
ابتدای روستا مرد کوتاه قامتی چای و کباب می‌فروشد اما کمی پایین‌تر و در بافت اصلی ییلاق بازارچه محلی وجود دارد که کمتر مسافری از وجود آن اطلاع دارد و اینطور که بنده متوجه شدم علت آن بی مهری،چشم و هم چشمی اهالی ییلاق نسبت به یکدیگر است که اگر کالایی را خودشان نداشته باشند به مسافران اطلاعاتی نمی‌دهند که بعنوان مثال فلان شخص یا فلان مغازه‌ای حتی وجود دارد که آن کالا را موجود دارد
اما بنده تمامی پوینت‌ها را با توضیح در ترک برای شما عزیزان گذاشته‌ام که می‌توانید از بازارچه اصلی و حتی موزه دیدن کنید.
فراموش نکنید ییلاق سوباتان فاقد دستگاه پوز می‌باشد برای خرید حتما پول نقد کافی به همراه داشته باشید.
اطلاعاتی در زمینه قیمت چیزهایی که خریداری شده را برای شما خواهم نوشت:
گوشت گوسفندی کیلویی ۱۶۰‌.۰۰۰ تومان که ۵ سیخ تا ۷ سیخ می‌شود
پنیر محلی گوسفندی کیلویی ۵۰.۰۰۰ تومان
نان محلی ۷.۰۰۰ تومان
نان حلوایی محلی ۱۰.۰۰۰ تومان
چای هر قوری ۳۰.۰۰۰ تومان
جگر کیلویی ۱۲۰.۰۰۰ تومان
ورود کلیه مسافران به لطف مسئول دلسوز موزه جناب آقای بهمن جلیلی رایگان می‌باشد اما بهتر است از گیاهان دمنوشی،بافت‌ها و صنایع دستی آنها خریداری کنید.
بعد از چند ساعتی گشت و گذار در این ییلاق زیبا به ادامه‌ی مسیر در جهت جنگل‌های لیسار قدم گذاشتیم.
پس از گذراندن یک تپه‌ی سنگلاخی و دور زدن آن وارد جنگل شدیم و اکوسیستم به کلی تغییر کرد که در نوع خود در این سفر بسیار ماورایی بود،پس از مسافتی حدود ۴ کیلومتر در محلی که پوینت گذاری انجام شده کمپ زدیم،نکته‌ی قابل تذکر و توجه همنوردان این است که ییلاق پایین دست که یک کلبه و یک خانوار در آن زندگی می‌کنند چشمه‌ برای تامین آب مصرفی دارد اما سگ‌هایی دارند که به شخصه در طول زندگی‌ام به خشمگینی و تنومندی آنها ندیده‌ام و اگر صاحب آنها نرسیده بود ما را تکه پاره می‌کردند آنها فارسی بلد نبودند و از بخت خوبمان مسافرانی ترک زبان داشتیم که پس از صحبت با این عشایر اهل دل و مهربان گفتند سگ‌هایشان با پلنگ هم جنگیده‌اند دیگر حساب کار دستتان بیاید؛
بهتر است در روشنی روز اگر صاحبشان را دیدید که معمولا بالای ییلاق به چرای دام‌ها مشغول هست اطلاع دهید برای درخواست آب تا سگ‌هایشان را از بی‌خطر بودن وجود و قصد شما مطلع کنند.
روز چهارم:
صبح با آفتابی تیز و گرما از خواب بیدار شدیم و مرد ییلاقی مهربان به منظور اینکه سگ‌هایشان ما را ترسانده بودند برایمان پنیر محلی اورد که طعمش بی مثال بود و ما هم به عنوان جبران این لطف به آن‌ها مقداری دارو،کمک‌های اولیه و خوراکی دادیم.
نکته‌ی دیگر اینکه این جنگل به دلیل موقعیت و ارتفاعی که دارد صاعقه خیز است و قطعا درختان زیادی را می‌بینید که بر اثر صاعقه ریشه‌کن و شکسته شده و سوخته‌اند پس آب و هوا را کاملا بسنجید.
برنامه پیمایشی گروه جهت بهره‌مندی هرچه بهتر طبیعت بر مبنای ۵ روز بود اما در شب چهارم پیمایش گروه به پایان رسید و شب را در یک ویلای ساحلی گذراندیم و روز بعد پیمایشی ۲ کیلومتری تا ساحل که در ترک رکورد نشده و تا بعد از ظهر مشغول لذت بردن از ساحل زیبای لیسار و مروری بر این سفر اعجاب انگیز داشتیم و در نهایت شب با اتوبوس به سمت تهران بازگشتیم.

مسیر روز اول نئور به سوباتان مسیر چالشی اما بکر است که آمادگی مناسب را طلب می‌کند
در بعضی مسیرهای دیگر تا انتهای ترک مسیرهای جدیدی را هم اضافه کردیم با محل دقیق چشمه‌ها و محل‌های مناسب کمپ و منظره‌های زیبا
دمای هوا از نئور به سوباتان بسیار سرد و میانگین منفی ۳ الی ۷ درجه داشت و ما طبق گفته‌ی راننده نیسان که چندین سال است در این مسیر کار می‌کند اولین و تنها گروهی بودیم که این مسیر را امسال و در این تاریخ پیمایش می‌کردیم که سخت اما بکر و خاطره انگیز شد.

《نیسان جهت رفتن از روستای بودالالو به دریاچه نئور》 آقای کلام خدایی شخصی وقت شناس،منصف و با اخلاق که سال‌هاست در این مسیر فعالیت دارد:

پیروز و موفق در پناه خالق طبیعت باشید

PictographLake Altitude 8,203 ft

PictographDead-end street Altitude 9,247 ft

مسیر مستقیم آفرودی است

PictographRisk Altitude 9,134 ft

PictographFlora Altitude 9,007 ft

PictographFlora Altitude 8,960 ft

مسیر اصلی که از کنار رودخانه گذر می‌کند و پاکوب است بواسطه یخچال‌های بزرگ بسته شده بود.

گذر از دره

ییلاق خالی از سکنه بود،در حیاط ییلاق آتش برپا نکنید

PictographBridge Altitude 8,351 ft

برگشت به مسیر اصلی

استراحت و ناهار

کافه کبابی ورزان (با کوچ روستاییان این مکان شروع به فعالیت می‌کند)

هیزم

شالیزارهای روستای زُرمی

• Photo of qadir
    qadir Apr 17, 2023

ممنون از توضیحات خوب و جامعی که گذاشتی..