نیارق به باشماق داشی (1400.01.06) / niaraq to bashmag dashi

Photo ofنیارق به باشماق داشی (1400.01.06) / niaraq to bashmag dashi Photo ofنیارق به باشماق داشی (1400.01.06) / niaraq to bashmag dashi Photo ofنیارق به باشماق داشی (1400.01.06) / niaraq to bashmag dashi

March 26, 2021
March 2021

near Nīāraq, Ardabīl (Iran)

اولین برنامه گروه آخار در سال جدید مسیر روستای نیارق به باشماق داشی بود که به همت دوستان عزیز به خوبی و خوشی هر چه تمامتر اجرا گردید
مسافت حد فاصل نیارق تا باشماق داشی 8.5 کیلومتر است و اختلاف ارتفاع مسیر 300 متر میباشد
برای مسیر رفت راه پرورش ماهی و جنگل را انتخاب کردیم که با طی دو ساعت به خان بولاغی میرسیم و نیم ساعت هم تا باشماق داشی پیاده روی میکنیم
برای مسیر برگشت هم از گاز یولی برمیگردیم که دو ساعته به نیارق میرسیم
باشماق داشی سنگ واقعا جالبی است که انگار افرادی مدتها برای آن وقت گذاشته و آن را به شکل کفش تراشیده اند در حالیکه اصلا اینطور نیست و به صورت کاملا طبیعی بوجود آمده و بالای صخره ای بزرگ جا خوش کرده است
زیبایی آن از فاصله ای پانصد متری به مراتب بیشتر به چشم میخورد و عظمت و ابهتش مشخص میشود
البته افراد سودجو وبی منطق به بهانه جستجوی اشیای عتیقه چند جای آن را سوراخ کرده اند و قسمت هایی از سنگ را از بین برده اند ولی در کل شکل ظاهری آن تغییر چندانی نداشته و همچنان استوار و پابرجاست
ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که پایین تر از این سنگ و در مسیر روستاهای مشند و شاغوله سنگهای چوبان داشی و ستوم داشی نیز قرار دارند و که در ترک های قبل توضیحات کافی در مورد آنها داده ایم و میتوانید استفاده کنید

The first program of Axar group in the new year was the route from Niarq village to Bashmaq Dashi, which was performed as well and happily as possible with the help of dear friends
The distance between Niaragh and Bashmak Dashi is 8.5 km and the difference in height of the route is 300 meters
For the route, we chose the fish and forest breeding route, which will take us to Khan Bolaghi in two hours, and we will walk to Bashmaq Dashi in half an hour.
For the return route, we return from Yuli gas and reach Niarq in two hours
Bashmaq Dashi Sang is really interesting, as if people have left it for a long time and shaved it in the shape of shoes, while this is not the case at all, and it has been created completely naturally and has settled well on a large rock.
Its beauty can be seen from a distance of five hundred meters and its grandeur and grandeur can be seen.
Of course, profiteers and irrational people have drilled a few places and destroyed parts of the stone under the pretext of searching for antique objects, but in general, its appearance has not changed much and it is still stable.
It is also worth mentioning that below this stone and in the path of Mashand and Shaghuleh villages, there are also the stones of Choban Dashi and Sotom Dashi, which we have given enough explanations about in the previous cracks, and you can use them.

اینجا تقریبا انتهای روستای نیارق هست که جاده آسفالته تمام میشه و از اینجا به بعد تا پرورش ماهی جاده خاکی می باشد

آخرین ساختمان واقع در مسیر که فکر نمیکنم کاربری مسکونی داشته باشد البته بعید هم نیست ، بهرحال از اینجا تا خود پرورش ماهی هیچ ساختمانی به چشم نمیخورد

دو راهی

این نقطه دو راهی هست که از هر دو مسیر میشه رفت خان بولاغی ،مسیر رفت که ما طی کردیم راه جنگل هست و مسیر برگشت که از خان بولاغی اومدیم راه دسترسی خاکی به خان بولاغی هست که در نزدیکی خان بولاغی به گاز یولی میرسد و با ماشین سواری و موتور هم از این جاده خاکی اهالی تردد میکنند

دو راهی پرورش ماهی

مسیر سمت راست رو اگه کمی جلوتر بروید به یک استخر پرورش ماهی خواهید رسید و سمت چپ هم که راهی خان بولاغی میشود

ورود به جنگل

ابتدای ورود به جنگل

چشمه خان بولاغی

این منطقه ییلاقی هم که خان بولاغی میباشد و به نوعی مقصد پایانی کوهنوردانی است که از سمت گیلان به اردبیل کوهپیمایی میکنند از اینجا تا نیارق و آلادیزگه جاده خاکی هست و پیاده میشه ۲ ساعته مسیر را پیمود،ولی اگه با ماشین هماهنگ میکنید میتونه با احتیاط از گاز یولی تا اینجا بیاد که تو جاده خاکی پیاده روی نکنید یک چشمه فوق العاده خنک و گوارا هم به نام همین ییلاق داره و دامداران و حیواناتشان به وفور در این ییلاق دیده میشوند

دو راهی باشماق داشی و اسبینه

از اینجا اگه مسیر جاده گاز و رو به بالا رو که سمت راست میشه بروید به اسبینه میره و مسیر مستقیم هم که ما طی کردیم به باشماق داشی فرود میاد

اینجا دو راهی اسبینه و باشماق داشی هست که معلومه تو این چند ماه گذشته رانش کرده و حجم عظیمی از کوه به پایین ریزش نموده و ابتدای پاکوب مسیر اصلی منتهی به باشماق داشی کاملا از بین رفته ، بطوری که ما مجبور شدیم مسیرمان را کمی بالاتر ادامه داده و بعد از طی مسافتی اندک دوباره به راه اصلی برگشتیم

دورنمای قله ساوالان

دورنمای قله سلطان ساوالان که عظمت و ابهتش از هر نقطه ای که دیده میشه مشخص هست

باشماق داشی

و این هم مقصد نهایی مسیر امروز که به جرات میتونم بگم یکی از بینظیر ترین و خاص ترین سنگهای طبیعی موجود در کشور و دنیاست که به باشماق داشی معروف هست

صبحانه

به علت وزش باد محل صرف صبحانه را از بغل باشماق داشی به اینجا تغییر دادیم که بادگیر نبود و برای استراحت مناسب بود

این همون جاده گاز معروف هست که از خان بولاغی و آلادیزگه میگذره و سمت شمالش هم میرسه به ارتفاعات باباعلی و در نهایت لوندویل

دو راهی آلادیزگه و نیارق

اگه جاده گاز رو ادامه بدهید میرسه به آلادیزگه و اگه از اینجا به سمت چپ سرازیر بشوید منتهی میشه به سمت نیارق

PictographBridge Altitude 4,540 ft

پل

پل بتنی روی رودخانه که عرضش فقط برای عبور یک ماشین جوابگو هست،البته از کنار پل هم ماشینها بعضا از وسط رودخانه عبور میکنند

مسجد حضرت صاحب الزمان نیارق

مسجد حضرت صاحب الزمان نیارق ، که محل پارک ماشینمان بود و اولین برنامه گروه آخار در سال جدید رو به خوبی و خوشی در اینجا به اتمام رساندیم

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Mar 26, 2021

Beautiful landscapes. It already seems that spring is making its way.
    Very nice the photo of the top, with that big rock
    Spectacular scenery!

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Mar 26, 2021

Yes m.r pablo , that's right
    Spring has come and nature is flourishing and green
    I hope we have a good year and enjoy nature

• Photo of Axar group

اولین جمعه قرن ۱۴۰۰با دوستان عزیز تر از جانم

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Mar 29, 2021

The large boulder has a beautiful and amazing shape, it really looks like carved objects

• Photo of Mehran Tabibvand

ماشالا دوستان،چوخ عالی و گوزل دی،یاشاسین آخار

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Mar 30, 2021

My friend like always, thank you for share these amazing views and pictures! those are so pretty!!! I love it!!!!

the skies the clouds! I really like it1

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Mar 31, 2021

@ m.r jorditoms
    Thank you dear friend for your comment and rating

• Photo of n.kahnami6816

ماشالا گروه،با آرزوی سالی خوش برای وک تک عزیزان

• Photo of Farhadforoghi15
    Farhadforoghi15 Dec 19, 2022

با آرزوی سالی خوش همراه با سلامتی و تندرستی در کنار عزیزانتان،زنده باد گروه آخار

• Photo of Bagheri

• Photo of Atabak Parnian
    Atabak Parnian Apr 15, 2023

سلام و آرزوی تندرستی و سلامتی
    ببخشید چطور میتونیم از مسیرهای شما استفاده کنیم؟ این برنامه چون برای ما امکاناتش فقط رایگانش هستش این امکان رو نمیده؟