Nyikom, Gortva-kilátó, Mátrakeresztesi körtúra

March 14, 2022
March 2022

near Mátrakeresztes, Nógrád (Magyarország)

A túra leírása A parkolóból a Fakanalas csárda épülete felé indulunk, átkelünk a Kövecses-patak hídján és élesen jobbra fordulva követjük a Piros sáv és a Piros + jeleket. Mátrakeresztes leghíresebb helyi terméke a jóféle mátrai fából készült fakanál, innen a csárda neve, mely régebben Óvár vendéglőként volt ismert. Utunk hamarosan kivisz egy szekérútra, melyen pár lépést teszünk meg balra és egy kereszteződéshez érünk, ahol kettéválik az út. Balra a Piros, jobbra a Piros kereszt jelek vezetnek. Mi az utóbbit választva széles dózerúton emelkedünk tovább, majd hamarosan jobbra letérve kapaszkodunk fel a hegyoldalban egy hangulatos patakvölgybe. Sajnos ezen a szakaszon elég ritkásan vannak felfestve a turistajelzések, figyelmesen túrázzunk! A völgyecskétől tehetünk két kitérőt is, jobbra a Piros Ω jelzésű ösvény vezet a 4 m magas Alsó-vízeséshez és a mellette lévő Zsivány- (Vidróczky) barlanghoz. A kissé benőtt vékony ösvény először hegynek megy fel, aztán egy szép kilátást adó hegyoldalon át leereszkedik a sziklás katlanba. A sziklafalban nyíló hasadékot a legenda szerint a híres mátrai betyár, Vidróczki Márton is használta rejtekül az 1800-as évek második felében, de közkedvelt búvóhelye volt egyéb, kevésbé ismert törvényen kívülinek is. A Zsivány-barlangtól óvatosan ereszkedjünk le a vadregényes környezetben, egy több méter magas andezitfalról lecsurgó Alsó-vízeséshez. A látvány elsősorban olvadás vagy csapadékos időszakok után lenyűgöző, de a másik zuhataggal szemben itt legalább szinte mindig csorog némi vízmennyiség. Kapaszkodjunk vissza ugyanazon az úton a barlang melletti sziklákon, majd a patakvölgybe visszaérve, menjünk balra be a szűkülő szurdokszerű árokba. Ezt a szakaszt a Piros ∆ jelzés jelöli, de ne nagyon számítsunk a felfestésekre, a völgy alját kell követnünk. A vadromatikus szurdok felső végét hamar elérjük, balra fent láthatjuk a Sziklakaput, más néven a Lyukaskövet, egy szép boltív jellegű sziklaképződményt. A tőle jobbra lévő sziklafalról csordogál le a szerény vízhozamú Felső-vízesés. Szárazabb időben csak sejteni lehet, hol is van zuhatag. Térjünk vissza a Piros + jelzésű úthoz, balra fordulva, a pataktól egy meredek úton szerpentinezve érünk egyre feljebb a hegyoldalban egy Ülésnek nevezett kopár, füves gerincélre, ahonnan mesés kilátás nyílik a Mátra lankáira. Innen egy elég meredek ösvényen küzdjük fel magunkat az Erdész-rétre, melynek alsó felén sűrű csalitosban vág át ösvényünk, feljebb azonban a ligetes, cserjés rétről, szintén lenyűgöző panorámát élvezhetünk az Óvár és a Hegyes-hegy kettősére. A szép, füves bérctetőn a Mocsár-bükk (602 m) betongúlával jelölt tetejére jutunk ki. Pár lépés után kiérünk a Piros sáv jelzésű, keresztező, erdészeti szállítóútra, melyen jobbra kanyarodva, széles agyagos szekérúton emelkedünk először szálbükkösben, majd fenyvesben a Vörös-kő-bérc (738 m) csúcsa felé. Az út bal oldalán lévő tarvágásról is remek látvány tárul a Mátra rengetegére. Az út baloldalán fakadó, foglalatlan Nyikom-forrást elhagyva végül felkapaszkodunk a vízválasztó gerincre, a Nyikom és a Vörös-kő-bérc közti nyeregbe. Jobbra fordulunk, csatlakozik hozzánk a Zöld + jelzés is, és nagyjából szintet tartva, gyakran sáros szekérúton gyalogolunk tovább. Jobbra a Jójárt-kút körül kiépített pihenőhelyet látjuk, sajnos az esőbeállóra öles betűkkel írt „Nem ivóvíz” felirat figyelmeztet, mit ne tegyünk. A jelzett úton maradva rövidesen kibukkanunk a Nyikom-nyereg (701 m) útcsomópontjánál, ahol a Piros sáv jelzések balra fordulnak el a Muzsla irányába. Pár lépést teszünk még egyenesen a Zöld kereszten, de a következő elágazásnál jobbra térünk rá a táblával is jelzett Gortva-kilátóhoz vezető útra. Közepesen meredek, köves úton kapaszkodunk fel a Nyikom (764 m) tetején épített szürke, andezitból épült négyzetes, magas toronyhoz. A világosabb kőből rakott Nyikom Gortva Jójárt kilátó felirat már messziről mutatja, jó helyen járunk. A Gortva Zsolt magánterületén emelkedő különleges torony nemcsak kilátóként, hanem menedékszállásként is funkcionál. Emeletein kanapék, asztalok, padok várják a turistákat, ajtaja mindig, mindenki előtt nyitva áll. Az emeletek mennyezeteit színes freskók borítják, meglehetősen szürreális hangulatot biztosítva. Felső szintjéről parádés kilátás nyílik szinte az egész Mátrára, észak felé az Óvár és Ágasvár kettőse, tőlük jobbra a Mátra-bérc húzódik a Piszkés- és Galya-tetővel, messzebb a Kékes is jól látszódik TV tornyával a tetején. Sajnos a kilátószint is zárt, az ablakokat sem lehet kinyitni, de a panoráma gyorsan feledteti a friss hegyi szellő hiányát. Északra, szép időben jól kivehetők a Felvidék hegyláncai, nyugatra a Csóványos uralta Börzsöny tömbje, a Visegrádi-hegység, a Pilis és a Budai-hegység zárja a horizontot. Délre a Muzsla és az Ólom-tető, mögöttük a szép formájú Havas magaslik. A csúcsok beazonosításában nagy segítség a feliratos, fényképes csúcsbeazonosító táblák sora. A kilátótól térjünk vissza ugyanazon az úton a Vörös-kő-bérc nyergébe, majd egyenesen, a gerincet követő, Zöld + jelzésű, széles szekérúton megyünk tovább. Egy nagy tarvágás mellett haladunk el, szép kilátás nyílik az Ólom-tetőre és a Nyikomra, majd 20 perc séta után kiérünk utunk egyik legszebb pontjához, a Szalajkás-tető (686 m) idilli, vadvirágos rétjére, ahonnan páratlan kilátás nyílik az Óvár-Ágasvár hegycsoportra és a Mátrabércre. Nagyjából szintben maradva félóra alatt érünk el a balra letérő Sárga jelzésig, majd pár méter után tegyünk egy kis kitérőt jobbra, ugyancsak a Sárga sáv jelzésen a kissé lejjebb található, kitűnő vizű Hideg-kúthoz és a mellette fekvő Hidegkúti turistaházhoz. A turistaház előtti gyönyörű réten tűzrakóhelyet, padokat, asztalokat találunk. Menjünk vissza a Zöld kereszt jelű útra, forduljunk vissza balra, de pár méter után térjünk le jobbra, a Sárga sáv jelzéseket követve, mely nem a széles földúton, hanem egy keskenyebb ösvényen fut. Kényelmesen ereszkedünk a hajdan legelőnek használt, cserjés, ligetes Nagy-rétek lankáin, lejjebb érve a Kis-rétekről fantasztikus kilátást élvezve érünk le Mátrakeresztes házai közé. Az 1937 előtt Hasznosi Alsóhutának, ma már Pásztóhoz tartozó, a Kövecses-patak völgyében hosszan beépült faluban a Kékesi úton balra fordulva, a Sárga jelzéseket követve érünk ki az országútra, melyen balra tartva sétálunk vissza kiindulópontunkra, a Fakanalas csárda előtti parkolóba.