Núria - Noufonts - Eina

May 29, 2022
May 2022

near Vall de Núria, Catalunya (España)

Dels cims que formen l’Olla de Núria, el segon en alçada, just a la meitat de l’arc carener, de Puigmal a Torreneules, és el pic de Noufonts. Tots tres formen part de la llista de 100 cims de la FEEC. Aquest cop hi arribarem directament des de Núria.
Enguany (maig 2022) la neu s'ha fos molt ràpidament i les poques congestes de neu eren evitables. Altres anys, però, a finals de juny, des de la coma de Noufonts fins al coll i al cim la coberta de neu era contínua i a la carena hi havia perilloses cornises. Davant del dubte, carregar els grampons i el piolet mai està de més.

Prenem el primer cremallera del dia per evitar la calor. Quan el sol apreti ja serem de retorn.
Sortim de l’estació de Núria [1965 m] per l’extrem de l’andana, cap al nord, amb el torrent de Noufonts a la nostra dreta fins a l’aiguabarreig amb el torrent de la Coma d’Eina [1977 m; 3 min], creuem tots dos torrents, en pujada cap a la dreta (E), cap al Camí del Bosc seguint les marques vermell/blanc del GR 11.
Continuem guiats per les marques de GR enlairats sobre el torrent de Noufonts. En sortir del bosc el camí s’acosta al torrent que creuem (esquerra, NO) pel pont de l’Escuder [2133 m; 24 min] i continuem encara uns metres amunt fins una bifurcació de camins marcada amb un pal indicador [2173 m; 29 min]. A la dreta (NE) ,el camí a Ulldeter (GR11), a l’esquerra (NO) el sender cap al coll de Noufonts. Seguim a l’esquerra (marca de pas barrat de GR).
El sender, prou evident, sense pèrdua ni trencalls va girant progressivament cap a la dreta per la Jaça de Noufonts (N) i més endavant cap a la Coma de Noufonts (NE), sempre presidits pels Pics de Noufonts i d’Eina. El camí al coll de Noufonts formava part, anys enrere, del GR11 de manera que aviat reapareixeran les fites blanques i vermelles.
Tornem a ser a prop del torrent. Pel camí trobarem diverses surgències d’aigua, algunes de les 9 fonts que dónen nom a la cim i a la vall. Poc abans d’arribar al fons de la vall [2525 m; 1h 20 min] el sender s’enfila decididament a la dreta NE) a buscar el Coll de Noufonts [2651 m; 1h 35 min]. Pocs metres a la nostra dreta, en direcció al Noucreus, hi ha la barraca de Noufonts, un abric d’emergència que ha viscut temps millors.
Continuem lleugerament a la dreta de la carena en direcció NO en direcció al cim. Deixem a la dreta el trencall que ens duria a la vall de la Riberola i a Prats-Balaguer i continuem en pujada decidida cap al cim del Noufonts [2861 m; 2 h 6 min].
El cim de Noufonts és força ampli, i us caldrà recórre'l per a gaudir de les vistes.
Des del punt culminant, al marge nord i senyalitzat amb una pila de pedres, veiem la capçalera de la vall de Riberola tancada per la Torre d’Eina a ponent i els Pics del Racó a llevant. Més cap a l’est, veiem els cims de Noucreus, Fossa del Gegant i, encara més enllà, Infern, Bastiments i, traient el cap, el Gra de Fajol. Molt més enllà, tanca la panoràmica el cordal pirinenc amb els grups de Carlit i Perics, Madres i Canigó com elements més distingibles. Uns 50 m més al sud, al marge del cim, hi ha una caixa de ferro, que havia contingut el llibre de signatures, amb les inicials del Club d’Esquí Fontalba. Des d’aquí gaudim de bones vistes cap a Núria amb Puigmal, Segre, Finestrelles i Eina a la nostra dreta i Fontnegra i Torreneules a l’esquerra.
Prenem el sender que arrenca en direcció SO cap al collet veí. Hem de baixar 130 m i recuperar-ne ben bé la meitat per arribar al pic d’Eina [2791 m; 2 h 26 min]. Les vistes des d’aquest cim queden limitades per la proximitat del gegant veí però el canvi de perspectiva ens permetrà descobrir el cordal secundari que cap al nord, duu a la Torre d’Eina i, més enllà, el Roc del Boc i els cims que formen el circ de Cambra d’Ase.
Seguim pel cordal cap a ponent per arribar al coll d’Eina (o de Núria) [2782 m; 2 h 40 min]. Aquest coll (pal indicador) és una important cruïlla de camins. D’una banda, el sender perimetral de Núria (Olla). De l’altra, el vell camí entre Eina i Queralbs que avui enllaça el dos senders transpirinencs, el GR 10 al nord i el GR 11 al sud i que coincideix en aquest punt amb l’alta ruta dels Pirineus.
Seguim el sender cap a Núria, primer per un flanqueig (compte amb no relliscar si hi ha neu) per sota del Puig del Coll d’Eina i, seguidament, per un llom herbós: el Pla de la Camamilla i, més endavant, el Pla de les Barraques, on encara hi ha les restes de les Barraques dels Soldats. El sender ens duu a un collet [2485 m; 3 h 6 min] seguit d’un ressalt rocós. Ens decantem a l'esquerra (E) per baixar en unes llaçades fins a la Font de la Trinitat [2374 m; 3 h 18 min] seguint avall encara creuarem un petit rec abans d’arribar al Riu de la Coma d’Eina [2175 m; 3h 30 min] que creuarem. Continuem planejant pels prats a la riba esquerra del torrent d’Eina fins un petit estret on el torrent baixa en un seguit de petites cascades, nosaltres davallarem en un parell de llaçades que ens deixen a l'aiguabarreig amb el torrent de Noufonts [1977 m; 3 h 57 min] per, tot seguit, arribar a Núria [1965 m; 4h].

Aiguabarreig Eina/Noufonts

Sender cap al coll

Sender_cap_al_coll

Núria

Torrent de la coma d’Eina