Núm. 5. Can Xel - Castell de Colltort - volcà de Fontpobra - Can Xel

Photo ofNúm. 5. Can Xel - Castell de Colltort - volcà de Fontpobra - Can Xel Photo ofNúm. 5. Can Xel - Castell de Colltort - volcà de Fontpobra - Can Xel Photo ofNúm. 5. Can Xel - Castell de Colltort - volcà de Fontpobra - Can Xel

November 26, 2022
November 2022

near Sant Miquel Sacot, Catalunya (España)

Itinerari de dificultat moderada que permet combinar vegetació, geologia i història.

Can Xel

Just davant del restaurant que porta aquest nom, al costat de l'aparcament trobem una zona de pícnic amb una font. 🚶Des d'aquest punt es pot enllaçar amb l'itinerari número 5 del PNGarrotxa que puja fins al Castell de Colltort i passa també pel volcà de Fontpobra (https://parcsnaturals.gencat.cat/ca/detalls/Article/17-Volca-de-Fontpobra) 🚶Comença la ruta per la pista asfaltada de la dreta en una suau pujada.

Església de Sant Miquel de Sacot

És una església romànica reconstruïda i ampliada al segle XVIII en estil neoclàssic. 🔙Originàriament Sant Miquel de la cot va ser un petit temple romànic. Es pot veure marcat el cloquer d'espadanya i també es poden veure les restes d'una porta d'època posterior a la romànica. ⛪Els moviments sísmics del segle XV ensorraren bona part de l'edifici, que va ser reconstruït i ampliat a finals del segle XVIII seguint l'estil neoclàssic. Actualment és un temple d'una sola nau, amb cor que es prolonga a manera de trifori donant lloc a capelles laterals. 🔤Trobem una llinda a la sagristia (porta esquerra del presbiteri): "SOM POSADA VUI DIA 4 / D jUNY 1789" 🔙La primera notícia data de l'any 1009, amb motiu de la donació que va fer l'arxiprest Witard de l'església de dit lloc amb els delmes i primícies al monestir de Sant Pere de Besalú. A partir del 1029 l'abat del monestir quedà constituït senyor al·lodial del terme de la Cot en virtut de la venda realitzada pels esposos Grau i Ermessindis. 💎A la segona meitat del s.XVI l'església començà a disposar d'ornaments i objectes de culte rics, encara que fins al segle següent els inventaris constaten com a metall preciós el llautó. Fins a principis del segle XVII només hi hagué dos altars; anys després hi descobrim un tercer dedicat a Sant Joan Baptista. Després de l'ampliació del temple, l'any 1787, foren cinc el nombre d'altars. No va patir destrosses durant la Guerra Civil. 🔝Sant Miquel de la Cot, té avui dia una importància especial per a tot historiador de l'art, ja que es troba conservada intacte des d'abans del 1936. ℹ️Extret de catalunya medieval: https://www.catalunyamedieval.es/esglesia-de-sant-miquel-sacot-santa-pau-garrotxa/ 🚶Pugem per la carretera a Sant Miquel de Sacot, deixant el castell de Sacot a la dreta i, passat el mas de Can Batlle, ens endinsem al bosc.

Castell de Colltort

🏰Es tracta de les ruïnes d’un castell situades a la carena de la serra del Corb, a poca distància de la collada de Colltort, entre la parròquia de Sant Miquel de Sacot i la de Sant Iscle de Colltort. 🔎Hi ha vestigis de murs d'una torre rectangular i d'un recinte desaparegut. 🔙El castell apareix documentat per primera vegada l'any 1017, quan Ermemir, senyor de Colltort, signa en l'instrument de dotació i institució del bisbat de Besalú. ➡️L'any 1020 o 1021, el comte Bernat I Tallaferro de Besalú deixa en el seu testament aquest castell al seu fill Guillem. Els castells de Finestres i Colltort, pròxims entre si, van tenir una funció important en les relacions entre Barcelona i Besalú. ➡️El castell passà a mans de la casa d'Hostoles i l'any 1339 entrà a formar part del patrimoni reial. 🤳Ofereix una espectacular vista panoràmica de la zona volcànica: Volcà del Croscat i de Santa Margarida 🚶Seguim pujant per un corriol que queda a la dreta direcció al coll de Colltort. A la dreta del coll trobarem el castell del mateix nom. 🚶Tornem al coll i seguim pujant per trobar la dolina de Fontpobra (dins un bosc amb marcada inversió tèrmica).

Volcà de Fontpobra

🚶Baixem cap a la font de Fontpobra (afloraments volcànics). Arribant a la font, trobem la pista que ens portarà al Coll de Bassols. Després de trobar l’encreuament amb l’itinerari 1 i 4, seguim la carretera del Pla de Sacot que ens portarà altra vegada a Can Xel. 🌋El volcà de Fontpobra (sinònim: Roureda de Colltort) està situat entre els termes municipals de Sant Feliu de Pallerols i Santa Pau. 🌋💦Centre eruptiu polifàsic amb episodis hidrovolcànics. El con té planta ovalada amb eixos màxims de 650x550m. El cràter esbocat, força degradat per fenòmens naturals, té 350 m d'amplada i uns 500 m de llargada. Es tracta d'un aparell monogènic simple, amb el cràter esbocat fins a la base en direcció S-SO, cap on van escolar-se els dos corrents de lava: un de fluid i l'altre viscós. En coincidència amb la vora NE del cràter aflora un dic basàltic, aparentment semianular, d'uns 3 m d'amplada.