Núm. 15. Grederes del volcà del Croscat

Photo ofNúm. 15. Grederes del volcà del Croscat Photo ofNúm. 15. Grederes del volcà del Croscat Photo ofNúm. 15. Grederes del volcà del Croscat

October 19, 2022
October 2022

near Sant Miquel Sacot, Catalunya (España)

El volcà del Croscat és una de les 28 reserves naturals existents al Parc Natural de la
Zona Volcànica de la Garrotxa. Aquestes zones d’extensió reduïda dins el Parc Natural
gaudeixen d’una protecció major.
La Reserva Natural del Volcà del Croscat té una extensió d’unes 77 hectàrees. El con
volcànic està recobert per un dens alzinar a la part més elevada i per prats i conreus a la
part inferior ja que la terra volcànica és molt fèrtil.

Àrea de Santa Margarida

🅿️A l'Àrea de Santa Margarida, trobem l'inici d'aquest itinerari que ens permet visitar l'impressionant tall del Croscat. En aquesta àrea hi trobem WC públics i aparcament regulat de cotxes, autocars i bicicletes. També compta amb cartelleres informatives i zona de pícnic. 🚶Ens cal travessar la carretera d'Olot a Santa Pau i seguir els senyals d'aquest itinerari en direcció al volcà del Croscat, que veiem a l'esquerra del camí. Des d'aquest primer tram, no es veu el tall sinó només la mola del volcà. Després de Masnou, a mà dreta del camí, veiem al fons del talús uns terrenys on també hi havia hagut extracció de gredes, els quals van ser més tard restaurats i avui són camps de cultiu i pastura. El turó que veiem per sobre d'aquests camps és el volcà del Puig de Martinyà. De seguida trobem un trencant a l'esquerra, que s'enfila cap a Can Passavent, centre d'informació i recepció del Parc, i permet arribar a les grederes.

PictographInformation point Altitude 2,060 ft

Centre d'informació de Can Passavent

ℹ️ Aquest és un dels tres centres d’informació que hi ha al Parc Natural i que ofereix al visitant tota la informació necessària per a gaudir de l’estada a la zona. ⚠️La visita de grups organitzats a l’Espai Museístic del volcà del Croscat està regulada de manera que cal fer reserva prèvia al telèfon 972 195094 (de dilluns a diumenge de 10 a 16h) o al correu electrònic cps@tosca.cat, anar acompanyat per un guia del Parc Natural i en grups de com a màxim 20 persones (veure Normativa de funcionament de l’Equipament Museístic del Volcà del Croscat). 🚨Des d’aquest centre es regula i es controla l’accés al volcà. Cal ajustar-se a les instruccions dels plafons informatius i de l’informador que atén el centre. També hi trobarem totes les publicacions disponibles per a la visita al Parc Natural i del Croscat en particular i podem demanar els dubtes i/o preguntes als informadors del centre. 📚Disposen d'informació especialitzada sobre la zona volcànica: itineraris pedestres, flora, fauna, geologia, vulcanisme, etc. així com també informació general de la comarca i l’entorn. 📍Es troba ubicat a la Ctra. Olot-Santa Pau, km 7 just a l'entrada del volcà del Croscat (coordenades: X:462156, Y:4667374). Hi podeu trobar: ✔️ Informació especialitzada del Parc Natural: flora, fauna, geologia, vulcanisme, itineraris pedestres, etc. ✔️ Informació presencial i reserves de grups per mail cps@tosca.cat o per telèfon 972 19 50 94 ✔️ Control i reserves de grups organitzats per a visitar les grederes del volcà del Croscat (vegeu enllaç de la normativa) ✔️ Recursos didàctics per ajudar-vos a fer més comprensibles les explicacions (dirigits a públic adult i públic familiar) ✔️Exposició de lliure accés sobre el volcà del Croscat (disposem de la traducció en castellà, anglès, francès, alemany, holandès, euskera i gallec). 🗓️ L'horari d'obertura varia segons l'època de l'any (al següent enllaç el podeu consultar: bit.ly/CI_PNGarrotxa 🌋Davant del centre es pot visitar l’exposició sobre el volcà del Croscat en la qual s’explica la seva formació, els materials que va expulsar el volcà, els impactes, la campanya de salvaguarda i la seva restauració, i els problemes de conservació que pateix actualment l’aflorament geològic.

Grederes del volcà del Croscat

El volcà del Croscat, considerat durant molts anys el més jove de la zona volcànica, va erupcionar fa uns 11.500 anys. És un volcà de tipus estrombolià, que es caracteritza per l'emissió de laves fluïdes i l'expulsió moderadament violenta de fragments de magma, que reben el nom de piroclastos. 🌋En el cas del Croscat, aquests fragments van cobrir una superfície de 20 km2 i es van acumular fins a formar un con de 160 m d'alçària. El cràter, que no és visible des de cap punt de l'itinerari, té forma de ferradura i fa uns 600 m de llargada per 350 m d'amplada màximes. 👀Des de la part central de l'itinerari (placeta), podem observar com és el volcà per dins. Les extraccions de gredes (lapilli) que ha sofert durant molts anys han obert el tall que veiem, de més de 100 m d'alçària i 500 m de longitud. Són les anomenades grederes. 🎨Els colors originals són els més foscos (negre i gris) i posteriorment adopten les tonalitats vermelloses i ataronjades a causa de les reaccions d'oxidació. A la part superior del volcà, hi ha encara les restes d'una torre de comunicacions del segle passat.