Photo ofNucli antic d'Oló, riera d'Oló, molí d'Altimires, Sant Joan Vell i font de les Bruixes des de Santa Maria d'Oló Photo ofNucli antic d'Oló, riera d'Oló, molí d'Altimires, Sant Joan Vell i font de les Bruixes des de Santa Maria d'Oló Photo ofNucli antic d'Oló, riera d'Oló, molí d'Altimires, Sant Joan Vell i font de les Bruixes des de Santa Maria d'Oló

May 13, 2024
May 2024

near Santa Maria d'Oló, Catalunya (España)

Recorregut per la Reserva Natural Fluvial Capçalera de la Riera d'Oló, al Moianès. Pertany a la conca del Llobregat, neix a l'altiplà del Moianès, al vessant de Puig Rodó, a L'Estany, i desguassa a la Riera Gavarresa prop de Santa Maria d’Horta. Anem a Santa Maria d’Oló, aparquem sota l’espai Hemalosa, espai cultural polivalent que s’ha habilitat a un dels edificis de l'antiga fàbrica López. Iniciem la caminada baixant cap a la plaça on hi ha l'església de l’Assumpció de Maria, de construcció moderna amb un esvelt campanar. Hi ha algunes cases singulars de façana noucentista com Cal Telèfons o el Centre Recreatiu. Ens dirigim al nucli antic, dalt d’un turó, amb carrers estrets i cases de pedra. Hi ha les restes del castell i l'església Vella de Santa Maria, l’antiga església parroquial d’estil barroc. Del castell sols es conserva part d’una torre rodona i trossos de mur.
Per un sender baixem cap al camí del riu, on hi ha les restes del molí del Coix, antic molí fariner. Més endavant trobem dues barraques de vinya, realitzades amb la tècnica de la pedra seca, era el lloc per guardar les eines de conreu, refugi temporal del pagès i els animals. Arribem al molí d'Altimires, antic molí fariner amb una torre de defensa medieval i adossat a la torre l'habitatge del moliner, situat en un punt estratègic on hi havia una cruïlla del camí que anava d'Oló a Sant Joan d'Oló i que en aquest punt travessava la riera per una palanca.
Passem per davant del cingle de la serra Borina, una formació de gran interès geològic, forma part del Brai d’Oló que es troba sota el poble i s’estén riera avall. Un bray és una formació geològica que consisteix en una vall excavada en un plec anticlinal, de manera que l'erosió de la riera ha deixat al descobert les diferents capes de sediments.
Continuem cap a Sant Joan d'Oló vell, situada dalt d’un petit turó en un terreny enclotat prop del mas d’Armenteres, sols queden els murs, sense volta i una part d’absis. Iniciem l’ascens cap a Sant Joan d’Oló on hi ha església nova de Sant Joan d'Oló la rectoria, que hi està adossada, un petit cementiri, un comunidor i algunes masies. A l’esplanada de davant l'església hi ha el comunidor, lloc on s’aixoplugava el sacerdot que comunia les tempestats i les pedregades, un dels pocs exemples conservats a Catalunya d'aquest tipus de construcció.
Anem cap a la carretera d’Horta a Sant Joan, on hi ha Ca la Mestra, casa rural de petites dimensions que forma part del nucli dispers que es troba al voltant de l'església parroquial de Sant Joan d'Oló i que n'havia estat l'escola. Ens arribem a l'església de la Santa Creu de la Plana, església romànica prop del mas de la Plana, que forma part del nucli de Sant Joan d'Oló.
Iniciem el retorn el serrat de les Tosqueres, passem el mirador del Cingle dels Plans, on hi ha una taula informativa. Anem a la font de les Bruixes, situada en un coster ombrívol, però esta seca. Al costat hi ha una bassa-safareig. Anem cap a les Marrades un sender que baixa tot fent llaçades cap a la llera de la riera. Seguim el mateix camí d’anada però no pugem al nucli antic si no que continuem el mateix camí. Trobem la Font del Roc, al costat esquerre de la riera, hi ha una àrea recreativa amb taules i bancs, som força a prop del poble. A l’altura de la fabrica Sauleda agafem un sender a l’esquerra que puja cap al poble. Destaca la casa modernista que era casa del director de l’antiga fàbrica Borràs, actualment fabrica Sauleda. Arribem de nou al punt de sortida.

Aparcament

Esglèsia nova de Santa Maria d'Olo

PictographCastle Altitude 1,737 ft

Castell d'Oló, casc antic i església vella