نقره ۲۸۵۰ متر و مارادره ۲۹۵۰ متر ، گروه آفاق

Photo ofنقره ۲۸۵۰ متر و مارادره ۲۹۵۰ متر ، گروه آفاق Photo ofنقره ۲۸۵۰ متر و مارادره ۲۹۵۰ متر ، گروه آفاق Photo ofنقره ۲۸۵۰ متر و مارادره ۲۹۵۰ متر ، گروه آفاق

July 4, 2023

توضیحات سطح بندی در برنامه های گروه آفاق : https://eitaa.com/afaghclimb/1876

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌:
ارتفاعات اصلی استان قم در جنوب و غرب آن قرار گرفته است. وسف، منطقه ای خصوصی از باغات و دهکده گردشگری بوده که در جنوبی ترین نقطه استان قرار گرفته و تعدادی از قلل مطرح استان در اطراف آن قرار گرفته اند. دو قله نقره و مارادره ، واقع در جنوب وسف و در خط الراس کوه های بین استان قم و اصفهان (محدوده روستای رحق) از جمله این ارتفاعاتند.

⛰ مسیرهای صعود:
برای صعود به این دو قله که یک گردنه با یکدیگر فاصله دارند، چند مسیر از وسف و رحق وجود دارد.
1️⃣ از سمت وسف دو مسیر کلی وجود دارد. مسیر اول با عبور از نگهبانی و عبور از باغات در زاویه جنوبی به دامنه های شمالی قله نقره می رسیم. این دامنه ها را به سمت شرق و سپس جنوب شرقی پیمایش کرده تا از طریق دره ها و یالهای فرعی موجود به خط الراس شرقی قله نقره برسیم. از آنجا با صعود در زاویه غرب ابتدا به قله نقره رسیده و سپس با فرود و صعود از گردنه، قله مارادره نیز در دسترس خواهد بود.
2️⃣ مسیر دوم از وسف : با عبور از باغات این بار به جای شرق، اندکی به جنوب غرب رفته و وارد دره جنوبی منطقه وسف می شویم. مسیر جاده خاکی در این دره را ادامه داده تا به گوسفندسرا برسیم. از این مکان که تقاطع دو دره است، اگر به سمت چپ (جنوب شرق) برویم، انتهای دره به گردنه بین دو قله مارادره و نقره می رسد. و اگر مسیر مستقیم را ادامه دهیم (جنوب غرب) سیصد متر جلوتر مجدد به یک تقاطع رسیده که باید سمت چپ (جنوب) رفته و تلاقی دره های بعدی را نیز در زاویه جنوب شرقی ادامه دهیم تا به یال جنوبی منتهی به قله مارادره برسیم. با صعود یال ابتدا به قله مارادره رسیده و بعد از آن از طریق گردنه می توان قله نقره را نیز فتح نمود. خوبی این مسیر وجود چشمه و آبراه و مناظر زیباتر است.
3️⃣ برای صعود از سمت رحق، وارد جاده خاکی شمال روستا شده، با پیمایش ۲.۸ کیلومتر از این جاده (با خودرو یا پیاده) به یک تقاطع می رسیم. چنانچه دره راست را ادامه دهیم، ۲ کیلومتر جلوتر وارد دره سمت چپ شده که انتهای این دره به گردنه بین دو قله می رسد. اما اگر در تقاطع اول، به سمت چپ برویم، کمی جلوتر به یک دوراهی دیگر رسیده که باید وارد دره سمت راست شویم. با پیمایش حدود دو کیلومتر، قله مارادره را در منتهی الیه سمت راست خواهیم دید. از مسیر دره های سمت راست تا گردنه صعود کرده و سپس از طریق یال به قله می رسیم.

🏕 با توجه به لغو شدن برنامه ما برای صعود به میشینه مرگ و پرچنان، اولین برنامه تابستان ۱۴۰۲ را در استان قم برگزار کردیم. حرکت بعد از اقامه نماز صبح در قم به سمت کهک و فردو انجام شده و برنامه کمی بعد از نماز ظهر و عصر پایان یافت. هوا در عین آفتابی بودن اما به جهت باد ملایمی که می وزید تا حدودی خنک و قابل تحمل بود. با توجه به خنکی اولیه صبح، صعود را از مسیر خط الراس انجام داده و برای فرود، از دره پشت مارادره که چشمه و آبراه دارد پی گرفتیم. گوسفندسرا در مسیر بازگشت، دوغ بز فروشی هم داشت لیتری ۳۰ تومان.

🏕 درهای ورودی منطقه وسف بسته و مسیر مسدود است. برای عبور از این مکان نیاز دارید که از قبل با مدیریت موسسه (02531159020) هماهنگ کرده و اجازه عبور را دریافت کنید‌ (البته ممکن است به همه اجازه عبور ندهند بهتر است از هیاتهای کوهنوردی یا نهادی نامه داشته باشید) . البته برخی از کوهنوردان از دامنه کوه های اطراف برای عبور استفاده می کنند.

✅خدای متعال را به خاطر همه نعمت هایی که به ما عطا فرموده (و گاه به آن توجه نداریم) شکرگذاریم. با تشکر از دوستان حاضر در برنامه ، ورزشکار و با خدا باشید.

ورودی وسف

پاکوب کنار آبراه

نمای صخره ای دره

گوسفندسرا ، چشمه

چشمه کنار درخت وسط محلیست که مقداری فنس دارد وارد شدن برای برداشت آب مانعی ندارد

جاده خاکی

• سید محمد Aug 9, 2023

سلام شیخ
    خسته نباشی
    این تصویر اول رو از کجا برمیداری ؟

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Aug 9, 2023

سلام آقای شهیدی. اون تصویر با استفاده از نرم افزار گوگل ارث نسخه ویندوز تهیه میشه البته با تنظیماتی خاص