Norg, wandeling Langeloërduinen en Oosterduinen

Photo ofNorg, wandeling Langeloërduinen en Oosterduinen Photo ofNorg, wandeling Langeloërduinen en Oosterduinen Photo ofNorg, wandeling Langeloërduinen en Oosterduinen

June 6, 2020
June 2020

near Norg, Drenthe (Nederland)

Viewed 1996 times, downloaded 63 times

Mooie wandeling van 10 kilometer door de bosrijke omgeving van Norg. Norg is een fraai esdorp met leuke horeca en de grote Margaretakerk in het centrum van de plaats. Rondom liggen uitgestrekte bossen met daarin 2 campings en in de Oosterduinen zo'n 500 recreatiewoningen.

Wij vertrekken vanaf de parkeerplaats aan de Brinkhofweide. hier kun je naast de supermarkt makkelijk de auto kwijt.
Vanaf de parkeerplaats lopen we langs het oude kerkhof over de Kerkhofsdrift en Kerkpad naar de eerste camping, "Boscamping Langeloërduinen".
Over het terrein van de camping volgen we een kabouter-verhalenpad en komen op de eerste rustplek annex parkeerplaats aan gelegen naast de N373.
Hiervandaan is het ook mogelijk om het bosgebied in te gaan.

Wij steken de weg over en lopen over het bungalowpark "Den en Duin" naar de ijsbaan "Het Molenveen".
Deze wacht op koudere tijden om het baantje onder water te zetten en de koek en zopie weer te kunnen verkopen.

Langs de ijsbaan lopen we in een grote boog door het bosgebied weer naar de doorgaande weg en passeren daarbij een herdenkingsplek in het bos.

Achter de camping "Norderberg" langs komen we op de gelijknamige parkeerplaats uit aan de N373. Ook hiervandaan kun je makkelijk het bos in.

Wij lopen nu ook weer over smalle paadjes en beklimmen de kleine heuveltjes die de naam geven aan dit duingebied. Slingerend bereiken we nu het "Oosterduinen". dit is een groot recreatiegebied met ongeveer 500 recreatiewoningen, de ene mooier dan de ander maar allemaal idyllisch in het bos gelegen.

Na de wandeling rond het park bereiken we het zwemmeertje "Schipmeer". een echt bosven. Saartje neemt het ervan en verdwijnt in het zwarte water.

Over een zandweg lopen we weer Norg binnen en komen bij de auto uit. Een klein rondje door het centrum met de cafe's en de mooie kerk is de moeite waard.

Start en parkeerplaats in Norg

Aan de Brinkhofweide kun je gratis parkeren.

Begraafplaats in Norg

PictographCampsite Altitude 36 ft

Camping Langeloërduinen

Voor meer informatie; https://www.boscamping.nl

Rustplek annex parkeermogelijkheid

IJsbaan van Norg

Herdenkingsplek

PictographCampsite Altitude 12 ft
Photo ofCamping en parkeerplaats Norgerberg Photo ofCamping en parkeerplaats Norgerberg Photo ofCamping en parkeerplaats Norgerberg

Camping en parkeerplaats Norgerberg

Voor meer informatie; https://www.norgerberg.nl/nl/

PictographWaypoint Altitude -4 ft

Rustbankje onderweg

PictographIntersection Altitude -20 ft

Rechtsaf landweggetje op

Photo ofRechtsaf weer langs de recreatie-huisjes van Oosterduinen Photo ofRechtsaf weer langs de recreatie-huisjes van Oosterduinen Photo ofRechtsaf weer langs de recreatie-huisjes van Oosterduinen

Rechtsaf weer langs de recreatie-huisjes van Oosterduinen

PictographLake Altitude 35 ft

Zwem- en vismeertje 'Schipmeer'

Bijna weer terug op de parkeerplaats

• Photo of TheHullieman .
    TheHullieman . Jan 2, 2022

Mooie wandeling die we gedeeltelijk hebben gelopen. Bedankt!

Wicky en Erick Jan 2, 2022

Hallo TheHullieman, dank voor het leuke commentaar en de sterren. Misschien staan er op onze eigen site nog meer mooie routes voor jullie. Ze staan per land en provincie geordend. Hartelijke groeten, Wicky en Erick.

• Photo of TheHullieman .
    TheHullieman . Jan 2, 2022

Bedankt, ik neem een kijkje!