Norg, rondwandeling door de Langeloërduinen naar Langelo

Photo ofNorg, rondwandeling door de Langeloërduinen naar Langelo Photo ofNorg, rondwandeling door de Langeloërduinen naar Langelo Photo ofNorg, rondwandeling door de Langeloërduinen naar Langelo

3 hours one minute
June 13, 2020
June 2020

near Norg, Drenthe (Nederland)

Leuke rondwandeling noord van Norg door de bossen en landerijen tussen Norg en Langelo.

We vertrekken vanaf de parkeerplaats aan de Langeloërweg tegenover camping De Norgerberg en lopen het bos in van de Langeloërduinen. We volgen grotendeels de route van het Drenthepad en komen ook het Jacobspad en het Groot Frieslandpad tegen.

Bij de "schommel" gaan we linksaf en bij het akkerveld waar we tegenaan lopen gaat het weer rechtsaf over de zandweg naar het Schillenveen.
Deze lopen we half rond en lopen dan het bos uit het coulissen landschap in, akkers omzoomd door boomwallen voornamelijk bestaande uit eiken.

Op de eerste kruising staat een rustbank welke we gebruiken om wat te drinken. Hoewel het niet druk is zit je hier toch aan een asfaltweg. Blijkt op de volgende kruising 200meter verderop waar we langslopen nog een bank te staan. Deze staat wel mooi in het groen aan een zandpad.

Dit zandpad volgen we tot de asfaltweg die ons Langelo invoert. Een oud dorp met op de schoolbrink een informatiebord over dit dorp, een oude waterpomp en een picknickplek tussen de vele eiken die op deze brink staan.

Via de westerstraat en de Westerbrink lopen we het dorp weer uit en passeren het grote gasopslag-veld van de NAM even buiten het dorp. Mooi is anders maar de techniek is interessant. Hier wordt gas de bodem in gepompt om in de winter weer gebruikt te kunnen worden.

We volgen het fietspad tot het smalle paadje links en gaan deze verder volgen het groen in.
Het paadje komt uit op de zandweg die we weer links opgaan. We stoppen even bij de rustbank op de kruising van zandwegen, gaan dan na 200 meter links een smal pad in die door het bos slingert naar de camping met de parkeerplaats aan de overzijde.

Photo ofStart en parkeerplaats bij camping Norgerduinen Photo ofStart en parkeerplaats bij camping Norgerduinen Photo ofStart en parkeerplaats bij camping Norgerduinen

Start en parkeerplaats bij camping Norgerduinen

PictographIntersection Altitude -33 ft

Bij deze schommel links af

PictographLake Altitude -44 ft

Schillenveen

PictographIntersection Altitude -11 ft

Rechtdoor volgende kruising links

Tussen mais en aardappel velden door.

Photo ofInformatieborden op de Schoolbrink in Langelo Photo ofInformatieborden op de Schoolbrink in Langelo Photo ofInformatieborden op de Schoolbrink in Langelo

Informatieborden op de Schoolbrink in Langelo

PictographIntersection Altitude -40 ft

Linksaf bij dit infopunt

PictographPanorama Altitude -90 ft

Rechtdoor bij de gasopslag van Langelo

PictographIntersection Altitude -56 ft

Linksaf

PictographIntersection Altitude -55 ft

Linksaf zandweg op

PictographPanorama Altitude -54 ft
Photo ofRustbank op kruispunt van zandwegen Photo ofRustbank op kruispunt van zandwegen Photo ofRustbank op kruispunt van zandwegen

Rustbank op kruispunt van zandwegen

Route gaat rechtdoor.

PictographIntersection Altitude -51 ft

Linksaf

• Photo of Snarki
    Snarki Mar 26, 2021

Mooie route! Fijn dat er goed aangegeven is wanneer je moet afslaan.

Wicky en Erick Mar 26, 2021

Hallo Snarki, dank voor jullie commentaar en sterren. Wij zullen jullie ook gaan volgen, leuk.
    In de link eventueel nog meer routes in Drenthe. Op de site staan per land en provincie alle routes geordend. Hartelijke groet, Wicky&Erick.

• Christina Kalkman Mar 10, 2023

Gewandeld in de sneeuw. Mooie route door bossen en landschappen.

Wicky en Erick Mar 10, 2023

Hallo Christina, dank voor jouw leuke reactie.