Norg, langs Westervelde en over de Tempelstukken

Photo ofNorg, langs Westervelde en over de Tempelstukken Photo ofNorg, langs Westervelde en over de Tempelstukken Photo ofNorg, langs Westervelde en over de Tempelstukken

2029
July 23, 2021
July 2021

near Norg, Drenthe (Nederland)

Mooie natuurwandeling vanuit Norg langs Westervelde over de Tempelstukken terug naar Norg. Het grootste deel volgen we de paaltjes van Natuurmonumenten.

Eerst met de auto naar Norg en parkeren bij de Brinkhofweide. Hier achter de supermarkt en naast het gemeentehuis is voldoende plek om je auto kwijt te kunnen.

We lopen naar de Brink waar naast enkele restaurants, cafe's en een hotel ook de kerk van Norg staat, de St. Margarethakerk.
Langs de kerk wandelen we over de Asserstraat om rechtsaf de Heegkampweg in te lopen. Na de kleine bouwmarkt houdt het verharde gedeelte op en gaan we verder over een zandpad. Boven het maisveld uit zien we de molen "De Hoop" staan.

Het eerste deel vanuit Norg lopen we een gedeelte van het Twentepad en volgen de geel/rode tekens.

De zandweg volgend lopen we rond het Norgerholt waar ook een klein meertje ligt en komen dan langs het hunebed van Westervelde, D2 genaamd.
Meteen na dit archeologische bouwwerk lopen we door het pittoreske Westervelde met z'n mooie rietgedekte boerderijen en brinken.
Een stukje de Hoofdweg volgen langs Huize Westervelde en dan rechtsaf de Broekdijk op waar we feitelijk de Tempelstukken oplopen.

In een grote cirkel wandelen we met weidse uitzichten door dit natuurpark van Natuurmonumenten. Verdwalen kan niet, je volgt gewoon de paaltjes met het logo van N.M.

Nadat we het beekje "De Slokkert" hebben overgestoken lopen we het buitengebied van Westervelde in om uiteindelijk bij de bebouwing van Norg weer rechtsaf door de velden richting het centrum van Norg te gaan. Hierbij lopen we een heel klein stukje zandpad wat we op de heenweg ook gelopen hebben.

Langs het centrum gaat het verder naar molen "Noordenveld" en langs de begraafplaats van Norg met prachtig oude stenen bereiken we de parkeerplaats weer.

Met dank aan de inspiratiegever jonkman.h.

Start en parkeerplaats in Norg

Photo ofSt. Margarethakerk op de Brink in Norg Photo ofSt. Margarethakerk op de Brink in Norg Photo ofSt. Margarethakerk op de Brink in Norg

St. Margarethakerk op de Brink in Norg

Links aanhouden

Rechts aanhouden

PictographLake Altitude -5 ft

Om een klein meertje heen

Hunebed Westervelde

Beekje 'De Slokkert'

PictographIntersection Altitude -3 ft

Linksaf

Molen 'Noordenveld'

Begraafplaats Norg

• Photo of noordenveld
    noordenveld Oct 31, 2021

Prachtige wandeling door het Norger Esdorpenlandschap. Het was volop herfst, dus wat modderig hier en daar.

Wicky en Erick Oct 31, 2021

Hallo wandelaars, dank weer voor het commentaar en de sterren. Leuk te vernemen dat het allemaal goed bevallen is ondanks de nattigheid onderweg. Graag tot een volgende keer weer. Hartelijke groet, Wicky en Erick.