Nijswiller-Mechelen-Melleschet-Nijswiller 10.4 km

Photo ofNijswiller-Mechelen-Melleschet-Nijswiller 10.4 km Photo ofNijswiller-Mechelen-Melleschet-Nijswiller 10.4 km Photo ofNijswiller-Mechelen-Melleschet-Nijswiller 10.4 km

October 3, 2021
July 2021

near Nijswiller, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling met name door open gebied in en langs de valleien van de Selzerbeek en de Geul. Horeca onderweg in Mechelen, en vlak voor het einde aan de rijksweg in Nijswiller. Je kunt parkeren vlak bij de start of in het wijkje er vlakbij. Er is ook een bushalte nabij de start aan de Rijksweg. Delen kunnen blubberig zijn in het winterseizoen of bij veel regen.
Van de start loop je langs de Schulsbergweg Nijswiller uit. Vlak voorbij het bruggetje over de Selzerbeek verlaat je de weg en volg je een pad parallel aan de meanderende Selzerbeek richting Wahlwiller. Het pad kruist een weg bij Wahlwiller en je vervolgt je weg over het pad parallel aan de Selzerbeek. Bij de Bornergerweg verlaat je de mooie beek en loop je richting Oude Baan en door naar de Rijksweg, die je kruist. Hier volg je de Schrieversweg, een veldweg die je naar de Geul ten zuiden van Partij voert. Je neemt hier een pad langs de ook meanderende Geul, die wel een stuk groter is als de Selzerbeek. Na een tijdje verlaat je de beek en neem je een pad wat je naar het centrum van Mechelen voert, met de Sint-Johannes de Doperkerk en het er bij horende klooster, nu hotel. Je verlaat Mechelen weer langs de Mechelderbeek en de Elzetergrub. Een pad voert door graslanden naar Elzet met zijn vakwerkhuizen. Vanaf hier volg je veldwegen, met name de Rotterbeemdenweg, naar Melleschet. Onderweg passeer je het dal van de Hermensbeek. Bij Melleschet loop je een stukje over een rustig asfaltweggetje. Na het passeren van de Mechelderbeek neem je een pad heuvelop door boswallen en hagen naar de Hilleshagerweg. Deze steek je over en via de veldwegen Gulkoelerweg en Biesweg met mooie vergezichten loop je terug naar Nijswiller. Na het oversteken van de Rijksweg ben je snel terug bij de start.

Biesweg

Veldweg die afdaalt naar Nijswiller. Het laatste stukje is verhard.

Heibergsweg

Pad die langzaam de helling opvoert door hagen en boswallen.

Langs de Geul

Vanaf hier loop je een stukje langs de meanderende Geul

Langs Selzerbeek langs Wahlwiller

Je loopt hier parallel aan de Selzerbeek Wahlwiller voorbij

Langs Selzerbeek naar Wahlwiller

Vanaf hier volg je een pad parallel aan de Selzerbeek naar Wahlwiller

Mechelen

Centrum van Mechelen nabij de Sint-Johannes de Doperkerk. Diverse horeca langs de doorgaande weg. Daarna loop je langs de Mechelderbeek het dorp weer uit.

Pad naar Mechelen

Voetpad naar Elzet

Voetpad door graslanden naar Elzet

• coriena-boef Jul 10, 2022

Onze laatste route van twee weken vakantie in zuid Limburg. We hebben elke dag gewandeld en dus al heel wat paden gehad. Deze route met enkele herkenbare stukjes was toch nog weer nieuw voor ons en met veel mooie vergezichten een mooie afsluiting van onze wandelingen. Echt een aanrader.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Jul 10, 2022

Fijn dat jullie een mooie wandeling hebben gemaakt. Bedankt voor de aanbeveling en de review!