Nieul-sur-Mer, klifwandeling langs vissershuisjes en door oude oesterfarms

Photo ofNieul-sur-Mer, klifwandeling langs vissershuisjes en door oude oesterfarms Photo ofNieul-sur-Mer, klifwandeling langs vissershuisjes en door oude oesterfarms Photo ofNieul-sur-Mer, klifwandeling langs vissershuisjes en door oude oesterfarms

1932
September 30, 2021
September 2021

near Nieul-sur-Mer, Nouvelle-Aquitaine (France)

Mooie kustwandeling vanuit Nieul-sur-Mer. We wandelen het grootste deel over een schelpenpad bovenop de klif.

Eerst met de auto een kleine 20 kilometer naar Nieul-sur-Mer vanaf de camping in Marans.
Deze gemeentecamping "Bois Dinot" is een prima verblijfplaats met schoon sanitair, heet water en ruime staplekken.

In Nieul-sur-Mer parkeren we bij de sporthal in het dorp. Helaas waren de kleine parkeerplaatsen in het oude centrum allemaal bezet anders hadden we ook langs de kerk Saint Philibert gelopen. Deze slaan we over en gaan onderweg.
Over de Rue du Marais verlaten we het dorp en passeren als eerste een heilig kruis met onze lieve heertje daaraan.
Met de zegen voor de tocht lopen we verder tot aan de kust. Hier kijken we een eerste maal op het zoute water van de Atlantische Oceaan.
Eigenlijk is het een baai genaamd "Pertuis Breton", geflankeerd door Ile de Re en het Franse vaste land aan de andere kant.

Eerst gaan we even rechtsaf heen en weer over een een kleine 500 meter naar een prachtige verzameling vissershuisjes die op stelten boven het water zijn gebouwd.
De vis wordt met zogenaamde totebellen gevangen. Een vierkant net wordt in het water gelaten en na een tijdje haalt de visser het snel omhoog. De vis die boven het net zwemt ligt nu in het net.

We lopen het pad weer terug en vervolgen hem in zuidelijke richting verder over de klif. We komen bij een eerste uitkijkpost boven op een oude bunker. Het is kraakhelder weer zodat we kilometers ver over het water kunnen kijken.
Vervolgens passeren we een twee maal een smalle strandafgang. Bij de tweede lopen we even naar beneden en staan op het keienstrand met achter ons de witte kalkstenen klif.

Vanaf het volgende uitkijkpunt waar ook een overzichtspilaar staat kijken we op de brug die naar Ile de Re leidt.
In een ruime boog volgen we het pad langs de kust en bereiken een pittoresk haventje "Port du Plomp".
Op het moment van passeren is het hoog water en drijven de bootjes maar bij laag water liggen de boten op de droog gevallen havenbodem.

Vanaf de haven wandelen we weer in de richting van Nieul-sur-Mer door en over dijkjes van de oude oesterkwekerijen. Tegenwoordig is het gebied "eigendom" van de lokale flora en fauna. Saartje ziet haar kans schoon en spartelt gezellig door het ondiepe water.

Vanzelf komen we weer in de bebouwde kom terecht en tussen de vrijstaande huizen door wandelen we terug naar de auto.

Linksaf oversteken

Kruisbeeld langs de weg

Rechtsaf heen en weer

Vissershutjes op stelten

Terug naar de kruising

Uitkijkpunt vanaf een oude bunker