Neraida Mt, Desi-Katarraktes Desis-Mpritsiasa 2144m ( Νεράϊδα Μπριτσιάσα )

Photo ofNeraida Mt, Desi-Katarraktes Desis-Mpritsiasa 2144m ( Νεράϊδα Μπριτσιάσα ) Photo ofNeraida Mt, Desi-Katarraktes Desis-Mpritsiasa 2144m ( Νεράϊδα Μπριτσιάσα ) Photo ofNeraida Mt, Desi-Katarraktes Desis-Mpritsiasa 2144m ( Νεράϊδα Μπριτσιάσα )

1967
June 16, 2017
August 2015

near Dési, Thessaly (Greece)

Νεράΐδα, Δέση-Καταρράκτες Δέσης-Μπριτσιάσα 2144μ-Δέση.

Διαδρομή για την ψηλότερη κορυφή της Νεράΐδας, 2144μ, με την ονομασία Μπριτσιάσα, από το χωριό Δέση Τρικάλων. Να σημειωθεί πως πρόκειται για την ψηλότερη κορυφή του βουνού Νεράΐδα ή Χαλικόβουνο ( η ομώνυμη με υψόμετρο 2074μ. δεν είναι η ψηλότερη ). Η διαδρομή διέρχεται ενός εκ των τριών καταρρακτών της Δέσης. Η διαδρομή δεν φέρει σήμανση, αλλά ακολουθεί καλοπατημένα κτηνοτροφικά μονοπάτια. Νερό συναντάται σε δυο σημεία της διαδρομής ( σημειώνεται σε ανάλογα waypoints, καταγραφή: Αύγουστος 2015 ).

12.5 χλμ, +1380μ θετική υψομετρική.

For text in English please scroll down.

Περιγραφή:

Ξεκινάμε από χώρο με περιφραγμένα γήπεδα στην ανατολική είσοδο του χωριού Δέση. Αρχικά κινούμαστε επί της επαρχιακής οδού, με κατεύθυνση νότια, και σύντομα βρίσκουμε μονοπάτι που ανεβαίνει αριστερά μας. Ανεβαίνοντας απότομη πλαγιά δυο-τριών μέτρων, το πιάνουμε και πλέον το ακολουθούμε τραβερσάροντας το πόδι της ράχης, με κατεύθυνση νότια. Κερδίζοντας ύψος σχετικά γρήγορα, κυκλώνουμε την ράχη και οδηγούμαστε σε σέλα, που ενώνει την ράχη με τον κύριο όγκο του βουνού. Στο σημείο αυτό κατά την κατάβαση επιλέχθηκε εναλλακτική διαδρομή από τα Βόρεια του ποδιού, σε τρακτερόδρομο.

Από την σέλλα, εντοπίζουμε την καλύτερη είσοδο στο δάσος κωνοφόρων (ελαφρώς δεξιά), όπου και συναντάμε το κτηνοτροφικό μονοπάτι ( απαντώνται nylon κορδέλες κατά σημεία ). Το μονοπάτι τραβερσάρει την πλαγιά εντός όμορφου δάσους, με κατεύθυνση Βόρεια. Κερδίζοντας σταδιακά ύψος, σε υψόμετρο 1340μ, συναντάμε χωματόδρομο.

Διατηρώντας βόρεια κατεύθυνση, ακολουθούμε τον χωματόδρομο που κινείται χωρίς υψομετρική διακύμανση. Σύντομα μας οδηγεί σε ξέφωτο που στους χάρτες αναφέρεται ως Μεγάλη Λάκκα. Συναντάμε κατηφορική διακλάδωση προς τα αριστερά σηματοδοτημένη με πινακίδα, την οποία αγνοούμε. Στην συνέχεια συναντάμε μεταλλικό εικόνισμα, ενώ ο δρόμος συνεχίζει ανατολικά. Στο σημείο αυτό τον εγκαταλείπουμε και εισερχόμενοι και πάλι σε δάσος, συνεχίζουμε σε μονοπάτι, πάντοτε με Βόρεια κατεύθυνση.

Προσεγγίζουμε χαρακτηριστικό μπαλκόνι με θέα. Εδώ να σημειωθεί πως από το σημείο αυτό, διακρίνονται δύο καταρράκτες: ο ένας απέναντι στην πλαγιά (Βόρεια), με ύψος 90μ ενώ o έτερος, μικρότερος αλλά με πιο πλούσια ροή (ΒόρειοΑνατολικά). Κατεβαίνουμε δεξιά (ΒΑ) και κατευθυνόμαστε προς το ρέμα που συνεχίζει από τον ΒΑ καταρράκτη ( εδώ μπορούμε να επιλέξουμε την ανάβαση από τις όχθες του ρυακιού, μέχρι τον καταρράκτη, στην βάση του οποίου σχηματίζεται λιμνούλα. Η διαδρομή για τον καταρράκτη πάντως, δεν είναι ιδιαιτέρως εύκολη ). Το νερό στο ρυάκι είναι πόσιμο.

Κατευθυνόμαστε απέναντι στην γυμνή πλαγιά ( Β ) με έντονη κλίση, ακολουθώντας κτηνοτροφικό μονοπάτι. Το μονοπάτι τραβερσάρει την πλαγιά ενώ συγχρόνως κερδίζει ύψος σε πλαγιά με αρκετή κλίση. Αφού διασχίσουμε ρεματιά, οδηγούμαστε σε πιο επίπεδα σημεία, που χαρακτηρίζονται από διάσπαρτες συστάδες κωνοφόρων. Στρεφόμαστε ΒΑ, πάντοτε ακολουθώντας το κτηνοτροφικό μονοπάτι, και σε υψόμετρο 1620μ, συναντάμε ποτίστρα και πηγή με εξαιρετικό νερό.

Συνεχίζουμε με ανατολική κατεύθυνση πλέον, σε μεγάλη γυμνή πλαγιά , χρησιμοποιώντας τα δαιδαλώδη κτηνοτροφικά μονοπάτια. Εμφανής στόχος η κορυφογραμμή, Στην παρούσα καταγραφή την συναντάμε σε υψόμετρο 1995μ, αλλά μπορεί κανείς να την συναντήσει χαμηλότερα, επιλέγοντας μονοπάτια με διαφορετικές χαράξεις.

Από το σημείο αυτό της κορυφογραμμής στρεφόμαστε και πάλι ΒόρειοΑνατολικά. Σύντομα συναντάμε δολίνη, την οποία αποφεύγουμε και ανηφορίζουμε σε βατό πεδίο με μέτρια κλίση, για την τελική ανάβαση μέχρι την κορυφή ( όπου και κατεστραμμένος υψομετρικός στύλος της ΓΥΣ ). Η τετριμμένη έκφραση της όμορφης θέας δεν μπορεί να απουσιάσει από εδώ, καθ΄ότι στα ΝοτιαΑνατολικά θαυμάζουμε το ανάπτυγμα της εντυπωσιακής ορθοπλαγιάς της Νεράΐδας. Βόρεια της κορυφής ξεχωρίζει η χαμηλότερη μεν, εντυπωσιακότερη δε, κορυφή Σουφλί ( τοπωνύμιο των κατοίκων της περιοχής, που δεν αναφέρεται σε Χάρτες ). Η απόσταση μεταξύ τους είναι 150μ σε βατό πεδίο. Η συγκεκριμένη καταγραφή την προσεγγίζει.

Η επιστροφή πραγματοποιείται ακολουθώντας την ίδια χάραξη.

Γρηγόρης Τζομάκας

Desi village-Britsiasa Peak 2144m- Desi Village.

A beautifull route to the highest peak of Neraida Mt ( the peak with the same name is not the highest in the range, since it reaches 2077m. altitude ). There are no markings helping with navigation. The trails followed in this route are of shepherd use. Water can be found in two points on the route ( marked accordingly on waypoints ).

12.5 km, +1380m positive accumulation

Route Description:

Starting from the South entrance of Desi village where open courts are located, we head South on the tarmac road. Soon we climb to our left and reach a trail. Following it, heading South, we somewhat circumvent the ridge and reach behind it in a saddle ( while descending, a different route was chosen down to the tarmac road, following a narrow dirt road, which circumvents the ridge from the North ). While on the Saddle we head North, finding the best way to enter the dense coniferous forest ( a bit towards South from the Saddle ). Heading North we soon encounter a trαil in the forest, sparsely marked with nylon ribbons. The trail traverses the steep slope within the forest, gaining altitude until it reaches a dirt road at 1340m. We then follow the flat dirt road to the North, ignoring a branch of the road to the left. Reaching a clearing we can now see that the road turns to the right ( E) but we keep heading North, following a trail into the forest. Reaching a balcony, we can see a 90m high waterfall to the North and a smaller one to the NorthEast. Loosing altitude we reach the creek that flows from the North Eastern waterfall. The water in this creek is drinkable. We now head North on steep slope , traversing while on the same time gaining altitude on a shepherd trail. We reach flatter grounds, with small tree clusters. Heading NorthEast we reach a livestock waterer and spring at 1620m altitude ( drinkable water ). We now head East again on a steep slope. The many shepherd trails in this point, seem to head in every direction, but we choose one that suits our goal, which is to reach the ridgeline above. This recording reaches the broad ridgeline at 1995m altitude but other options are possible. From the ridgeline we head NorthEast evading a doline depression and ascending the steep slope for the final push to the summit. The view South to the steep walls of Neraida are impressive. North an aiguille like lesser peak ( called Sufli ) is visible. I It can be ascended with no particular difficulties.

Further description is available on the text on the waypoints.

Gregory Tzomakas

Άλλες διαδρομές στο βουνό:

- Διαδρομή για την κορυφή Μπριτσιάσα 2144μ (αναφέρεται και με υψόμετρο 2135μ) με σημείο εκκίνησης σημείο του δρόμου πλησίον του χωριού Πύρρα μπορεί να βρεθεί στον εξής διασύνδεσμο:

-Διαδρομή για την κορυφή Νεράϊδα ή Μπούντουρα 2074μ μπορεί να βρεθεί στον παρακάτω διασύνδεσμο:

-Διαδρομή για την κορυφή Κάλτσα Νεράϊδας 2062μ μπορεί να βρεθεί στον παρακάτω διασύνδεσμο:

-Διαδρομή για την κορυφή Τσούμα 2055μ και Μπάτης 1958μ Νεράϊδας μπορεί να βρεθεί στον παρακάτω διασύνδεσμο:

Balcony

Φυσικό μπαλκόνι με θέα στους δυο καταρράκτες. Το μονοπάτι από εδώ στρλέφεται για λίγο ΒΑ και κατηφορίζει προς το ρυάκι που ξεκινά από τον καταρράκτη. Natural Balcony with nice view. Two waterfalls are visible. The one NW is 90m high but usually has no or little flow in the summertime. The other much shorter one, is visible NE and the trail leads us to it.

Creek crossing. Getting to the base of the waterfall is possible. Drinkable water. Διάσχιση ρέματος.Πόσιμο νερό.

Γήπεδο, στην νότια είσοδο του χωριού Δέση. Χώρος parking. A court at the southern entrance of Desi village, by the road. Parking space.

Exit Dirt Road

Στο σημείο αυτό ο δρόμος στρέφεται απότομα Aνατολικά αλλά εμείς συνεχίζουμε Βόρεια σε μονοπάτι που εισέρχεται και πάλι σε δάσος. At this point the dirt road turns East. However we now leave the dirt road and keep heading north, following a trail that leads into the forest.

Dirt Road

Χωμάτοδρομος που συναντάμε στο τέλος του μονοπατιού σε υψόμετρο 1340μ. Τον ακολουθούμε με βόρεια κατεύθυνση. Δεν παρουσιάζονται υψομετρικές διακυμάνσεις. Αγνοούμε διακλάδωση προς τα αριστερά. Dirt road, where the forest trail ends. Follow it towards North. The flat road leeds to a clearing. Ignore a branch to the left.

Δρόμος που κυκλώνει την ράχη στην αρχή της διαδρομής από τα Νότια. Πιο ευκολη προσέγγιση σε σχέση με εκείνη στην νότια πλευρά της ράχης. Lesser dirt road that circmvents the ridge from the South. Probably easier rote that links the tarmac road with the saddle compared to the one tha moves around the ridge from the south.

Exit on the Ridgeline

Εξοδος στην πλατιά και ομαλή κορυφογραμμή. Συνεχίζουμε σε πολύ ηπιότεερη πλαγιά πλέον, με κατεύθυνση Ανατολική αρχικά και στην συνέχεια BόρειοΑνατολική. Exit on the broad ridgeline at 1995m. In a milder inclination we head East at first and then NorthEast for the final push to the summit.

Britsiasa 2144m. Main Peak

Η ψηλότερη κορυφή της Νεράΐδας σε υψόμετρο 2144μ., με την ονομασία Μπριτσιάσα. Κατεστραμμένος υψομετρικός στύλος της ΓΥΣ. Britsiasa summit 2144m, highest of Neraida Mt. Nice view south to the steep walls of the rest of the range.

Sufli 2100m. Peak

Απότομη εντυπωσιακή κορυφή ΒΑ της κύριας με την ονομασία Σουφλί. Απέχει 150μ περίπου από την κύρια με κίνηση σε μέτριας δυσκολίας πεδίο. Aiguille like lesser peak NE of the main peak, called Sufli by the locals. It's 150 m away from the main peak on terrain with no difficulty.

Ράχη που διαχωρίζει την αφετηρία της διαδρομής με τον κύριο όγκο του βουνού. A small ridge that sits between the start of the route and the main route on the mountain.

Ridge Saddle

Σέλα μεταξύ της ράχης και του κύριου όγκου του βουνού The Saddle between the ridge and the main slope of the mountain.

Slope ascent

Κόντρα σε γυμνή πλαγιά που οδηγεί στην κορυφογραμμή. Τα κτηνοτροφικά μονοπάτια διακλάδίζονται. Επιλέγουμε εκείνο που μας εξυπηρετεί. Arduous ascent in bare steep slope. The shepherd trails split to almost every direction, but we choose one that leads to the Ridgeline.

Μονοπάτι που κυκλώνει την ράχη στην αρχή της διαδρομής από τα Νότια. Shepherd trail that circmvents the ridge from the South

Πηγή και ποτίστρα κοντά σε συστάδα δένδρων. Το νερό της πηγής είναι πόσιμο. Sping and livestock waterer located by a Tree cluster. The water from the spring is drinkable and of good quality.

Trail

Μονοπάτι λίγα μέτρα ψηλότερα από τον επαρχιακό δρόμο. Στο σημείο αυτό παρουσιάζονται δυο επιλογές για να κυκλώσουμε την ράχη και να φτάσουμε στην σέλα που την ενώνει με το κύριο όγκο του βουνού. Trail just above the tarmac road. There are two options here, either moving around the ridge from the North or doing the same from the South. The former option is probably easier.

Trail within forest

¨Ομορφο μονοπάτι που ανέρχεται σε δάσος. Αραιές κορδέλες βοηθούν στον προσανατολισμό. The trail heads North within the coniferous forest. Scarse makings with nylon ribbons are visible.

Traverse

Μονοπάτι που ανέρχεται τραβερσάροσντας σε γυμνή απότομη πλαγιά. Μικρές διασχίσεις σαρών. Shepherd trail that gains altitude while traversing in a bare steep slope. There are some small scree crossings.

PictographWaterfall Altitude 4,449 ft

Waterfall

Η βάση του καταρράκτη όπου και σχηματίζεται πολύ μικρή λίμνη περιβαλλόμενη από όμορφη παραποτάμια βλάστηση. Η ροή του καταρράκτη ( Αύγουστος 2015 ) ήταν αρκετή. The waterfall base where a small pond is located. Surrounded by water vegetation the scenery is beatifull. The flow of the waterfall was strong ( August 2015 ). Getiing here is not easy, there are rocks and dense vegetation between the creek crossing and the waterfall itself.