Necròpolis del Clot dels Nens Xics - Santa Maria Sasserra - Torre de Vallferosa

Photo ofNecròpolis del Clot dels Nens Xics - Santa Maria Sasserra - Torre de Vallferosa Photo ofNecròpolis del Clot dels Nens Xics - Santa Maria Sasserra - Torre de Vallferosa Photo ofNecròpolis del Clot dels Nens Xics - Santa Maria Sasserra - Torre de Vallferosa

4 hours one minute
December 17, 2023
December 2023

near Vallferosa, Catalunya (España)

Ruta realitzada amb els companys del Grup de Muntanya dels Enginyers el dia 16-12-2023.

Cal donar les gràcies al company Jaume per molt bona feina realitzada en la preparació i coordinació d’aquesta sortida.

Adjunto la descripció que en Jaume ha fet d’aquesta sortida.

“Excursió circular al municipi de Torà situat entre el Solsonès i la Segarra a la Catalunya central.

Començarem la ruta prop del Km 6 de la LV-3005 al nord de Torà, caminarem entre boscos i terrenys destinats a l'agricultura per turons de poca alçada. El primer que trobarem serà el Cementiri dels Nens Xics, tombes antropomòrfiques d’entre els segles IX i XI excavades a la roca. Seguirem per un camí carener fins l'església de Santa Maria de Sasserra situada en un lloc enlairat, actual seu parroquial de Vallferosa.

En lleugera baixada passarem per sota la sòlida masia de Clavells, per desprès, arribar a l’objectiu principal de l’excursió, la magnífica Torre de Vallferosa de 32 m d’alçada i 13 de diàmetre. Situada a la "Vall Frausa", via de comunicació entre les planes interiors i el Pirineu, és original de l’època de domini musulmà i una obra mestra de l’arquitectura militar del segle VIII, sent la torre de defensa més alta de Catalunya. Al seu costat trobarem les restes de l’abandonat poble de Vallferosa amb l’antiga església parroquial de Sant Pere, ara ja sense teulada. Al seu voltant s’hi poden trobar una tomba antropomòrfica de nen i cassoletes excavades a la roca d’origen incert.

Continuarem baixant per un corriol cap a la riera de Vallferosa, on trobarem un lloc per marcar el bestiar. Seguirem entre camps una bona estona fins desprès d’una curta pujada per un corriol pedregós, arribar a la casa rural "La Collita" i desprès a la masia de Fustegueres encara habitada on hi veurem una premsa de vi, un curiós cup de vi excavat a la roca i un forn d’oli de gingebre.

A partir d’aquí, ja sols ens quedarà en poca estona tornar al lloc d’inici de l’excursió.”