Necròpolis de Pertegàs (CECB)

June 6, 2021
June 2021

•   4.3 1 review

near Navarcles, Catalunya (España)

Itinerari entorn del riu Calders on hi podrem veure elements importants com la central hidroelèctrica que Pere Jorba i Gassó va posar en funcionament el maig de 1913 després de 10 anys d’obres, la Necròpolis de Pertegàs de l’Antiguitat Tardana d’entre els segles VI i VIII i l’església vella de Sant Pere de Viladecavalls del segle XVIII aprofitant les restes d’un antic temple romànic del segle X.

Sortim tot vorejant la subestació de Calders fins arribar al dipòsit d’aigua de Viladecavalls. Fem una petita volta amb bones vistes sobre el riu Calders, i si el dia és clar, podrem veure la majoria de llocs d’interès de l’excursió, la carena on s’hi troba la Necròpolis, el mas Llucià amb l’església vella, la colònia Jorba i el mas Manganell.

Arribem a l’entrada d’aigües de la central hidroelèctrica Jorba, observem el tub que mena l’aigua a les turbines i el final del canal que porta l’aigua del riu Calders des de la presa de Bellvei. Seguirem el camí i al cap d’uns 800 m cal estar atents i prendre un corriol a la dreta en lleugera baixada on hi podrem veure algun petit tros del canal Jorba, per arribar al serrat de les botifarres. A mitja carena prenen de nou un corriol que ens baixarà fins a creuar el riu Calders.

Un cop creuat el riu començarà una pujada curta però exigent fins a les runes de la casa de Pertegàs i després la Necròpolis en ple serrat del Vintró. La necròpolis és un jaciment de 37 tombes de tipologia en caixes de lloses i que s’ubiquen a l’Antiguitat Tardana, entre els segles VI i VIII i que foren excavades entre els anys 2007-2009.

Continuem pujant una mica més fins un petit pla que ens serveix de mirador sobre l’ampli meandre del Calders a la zona del molí del Blanquer. Ara seguirem per un camí que va resseguint l’obaga i quan estem a punt de trobar el camí principal que ressegueix el serrat del Vintró, hem prendre un corriol per anar baixant fins a la font Calda a tocar de nou el riu Calders. Quan som en aquest paratge, no cal buscar cap font, sols trobarem un parell de tapes de registre perquè l’aigua es canalitza fins a Navarcles per a consum de la població.

Continuem per l’ample camí que segueix paral·lel al riu, i si de tant en tant ens girem podrem veure l’espectacular cinglera de Regollades, passem el bonic gorg de Calders i comencem a pujar cap a la l’església de Sant Pere de Viladecavalls. Actualment ensorrada pel saqueig de l’any 1936, fou construïda el segle XVIII sobre un edifici romànic ja conegut l’any 965. A tocar de l’església hi ha el mas Llucià on hi podreu comprar un bon vi elaborat de les pròpies vinyes.

Per continuar podríem seguir l’amplia pista principal però nosaltres seguirem pel camí que hi ha just per sota de l’església i que ens porta directament a l’església nova. Construïda l’any 1944 prop de la Colònia tèxtil del Manganell o Jorba per donar servei al considerable augment de població a la colònia.

Travessem el camí davant de l’església i baixem a creuar el riu per la palanca que substitueix la que hi havia sobre la resclosa i que l’aiguat de l’any 1994 es va emportar. Ara sols ens quedarà pujar pel camí asfaltat fins al punt d’inici, abans però cal fer una visita a la bonica font de l’avi, paratge en homenatge al fundador de la colònia.

Esquerra

UNA RUTA MOLT BEN PLANIFICADA, EN UN ENTORN BASTANT DESCONEGUT

• Photo of Enric Alegre Nadal
    Enric Alegre Nadal Jun 16, 2021

Gràcies per la teva valoració, molt contents que t'hagi agradat.