Navarra - Cuevas de Asketaldea. Abaurrea Baja

Photo ofNavarra - Cuevas de Asketaldea. Abaurrea Baja Photo ofNavarra - Cuevas de Asketaldea. Abaurrea Baja Photo ofNavarra - Cuevas de Asketaldea. Abaurrea Baja

May 12, 2021
April 2021

near Abaurrepea, Navarra (España)

INICIO: en la entrada de Abaurrepea

Sendero por el paraje de Asketaldea, que debe su nombre a los abrevaderos (“aska” en euskera) existentes en una de sus laderas. Está dotado de paneles informativos (“Senda de los sentidos”) sobre actividades en el bosque (hornos de cal, trasmocha…) y geología del terreno (formaciones kársticas), donde destaca la pequeña cueva de Aginaga, que se puede visitar con las debidas medidas de seguridad.

Trazado en forma de raqueta (800 metros coincidentes al inicio-final) y “8” (hacia la mitad del sendero los tramos de ida y vuelta se juntan). Inicio en la entrada de Abaurrepea (lugar estrecho, se recomienda aparcar dentro de la localidad). Tras un breve descenso y desvío al antiguo molino (atención: estado semirruinoso), se asciende por camino ancho y senda en zig-zag por la ladera del valle, al principio entre robles y pastos, y por frondoso hayedo y boj en la parte alta; en este tramo se encuentran diversos paneles informativos. Tras una subida empinada, la parte superior discurre por una estrecha senda por una interesante zona kárstica, donde se ubica la cueva de Aginaga. El descenso se realiza por bosque al principio y luego por pastizales, con vistas a las sierras de Berrendi, Abodi y valle de Aezkoa.

OBSERVACIONES: en la parte alta del recorrido existe un tramo de ida-vuelta que para simplificar el trazado, ha sido omitido en esta ficha informativa. Sendero con presencia de zonas de batidas de jabalí anexas a lo largo de todo su recorrido. Tener en cuenta por parte los senderistas, la época de caza autorizada del jabalí (de agosto a febrero).

Nafarroa - Asketaldeko leizeak. Abaurrepea

Asketaldea izeneko ingurutik igarotzen da bidea; izan ere, aska anitz daude mendi-hegaletako batean. Informazio-panelak ditu (“Zentzumenen bidea”) basoko jarduerei buruz (karobi edo gisu-labeak, inausketak...) eta inguruko geologiari buruz (formazio karstikoak). Azken horien artean, Aginagako kobazulo txikia nabarmentzen da; bisita daiteke, behar diren segurtasun-neurriak hartuta.

Erraketa forma du trazadurak (800 metro errepikatzen dira hasieran eta amaieran) bai eta "8" forma ere (bidearen erdialdean joan-etorriko tarteak elkartu egiten dira). Abaurrepeako sarreran hasten da (toki meharra da, herri barrenean aparkatzea gomendatzen da). Pixka bat jaitsi eta errota zaharrera desbideratu ondoren (adi: erdi-eroria dago), maldan gora igoko gara bide zabal batetik eta sigi-sagan doan bidezidorretik, hasieran haritz eta larreen artean, eta goiko aldean pagadi eta ezpel artean; tarte horretan, badira hainbat informazio-panel. Igoera aldapatsu baten ondoren, goiko aldean xenda estu bat dago; eremu karstiko interesgarri batetik igarotzen da, eta hor dago Aginagako haitzuloa. Jaitsiera hasieran oihanetik egiten da, eta gero larreetatik barna, Berrendi eta Abodi mendilerroak eta Aezkoa ikusten direla.

OHARRAK: ibilbidearen goialdean joan-etorriko tarte bat dago baina, trazadura sinplifikatzeko, ez da jaso informazio-fitxa honetan. Ibilbide osoaren inguruan basurde-uxaldien guneak daude. Beraz, ibilaldi hori egiteko asmoa izanez gero, kontuan hartu basurdeak ehizatzeko baimendutako garaia abuztutik otsailera izaten dela.