Navajas, wandeling naar de Fuente de los 50 Canos in Segobe

Photo ofNavajas, wandeling naar de Fuente de los 50 Canos in Segobe Photo ofNavajas, wandeling naar de Fuente de los 50 Canos in Segobe Photo ofNavajas, wandeling naar de Fuente de los 50 Canos in Segobe

December 14, 2019
December 2019

near Navajas, Valencia (España)

Fantastische wandeling achter Navajas langs naar Segorbe's fontein van de 50 kraantjes.

We beginnen op camping Altomira. Een rustige goed verzorgde camping op de heuvel tegenover het dorp Navajas. Zonnige plekken op grind, twee verwarmde sanitairgebouwen.
Er is een restaurant en voor de warme dagen staat er een zwembad te wachten.

Langs de voorkant verlaten we de camping en lopen naar het dorp Navajas waar we langs de rivier Palancia tot de eerste brug lopen en deze links oversteken. We gaan nu de paden op in de heuvels achter het dorp en klimmen geleidelijk steeds hoger.

Op de steile gedeeltes groeien alleen struiken en naaldbomen maar boven op het plateau lopen we door de plantages met amandelbomen.
We lopen eigenlijk weer parallel aan de rivier maar dan boven op de klif en hebben diverse keren een geweldig uitzicht op de prachtige omgeving.

Op het eerste mirador kijken we op het dorp Navajas. Even verderop nogmaals op het dorp en ook op de waterval die in de rivier beneden stort. Een derde uitzichtpunt kijkt uit op het stadje Segorbe met het kasteel.

Door de bossen dalen we af naar Segorbe en lopen weer langs de rivier nu naar het doel van vandaag; de Fuente de 50 Canes. Dit is een muur met 50 kraantjes die allemaal een naam dragen van 1 van de 50 streken in Spanje.

Hierna lopen we weer terug in de richting van Navajas maar blijven nu beneden en gaan eerstens langs de rivier waar Saar natuurlijk even in moet zwemmen. Vervolgens lopen we langs een smalle watergoot en volgen dan een paadje langs de rivier totdat we in de kloof komen waar de waterval naar beneden komt.

Naast de grote waterval is er nog een kleinere met fraai uitzichtpunt.
Verder doorlopend door de vallei naar Navajas passeren we diverse fuentes met mooie namen en een "grot" met uitzicht op de rivier.
Aan het eind van de kloof zien we de huizen van Navajas op het randje van de klif staan en een enkele is al verlaten en staat op het punt naar beneden te komen vallen.

Via de kerk lopen we naar het Plaza Major waar een 400 jaar oude Olm staat te pronken en omdat het bijna kerstmis is staat er een levensgrote kerststal onder.

We verlaten het dorp weer en lopen terug naar de camping.

PictographCampsite Altitude 0 ft

Vertrek vanaf camping Altomira

Linksaf het bruggetje over

Rechts het pad vervolgen

Eerste uitzichtpunt

Zicht op Navajas

Monumentale den

120 jaar plus 1 week oud.

Tweede uitzichtpunt

Zicht op de waterval bij Navajas.

Derde uitzichtpunt

Panorama op Segobe.

Panorama op de vallei van de Rio Palancia tussen Navajas en Segorbe.

Afdalen richting Segorbe

Vierde uitzichtpunt

Zicht op Segorbe. Erick neemt de foto. Wicky neemt een foto van Erick.

Bij de rivier rechtsaf

PictographFountain Altitude 0 ft

Fontein van de 50 kraantjes

Photo ofTweede bruggetje over de Rio Palancia Photo ofTweede bruggetje over de Rio Palancia Photo ofTweede bruggetje over de Rio Palancia

Tweede bruggetje over de Rio Palancia

Linksaf langs de watergoot

Photo ofAan het eind van de watergoot verder langs de rivier Photo ofAan het eind van de watergoot verder langs de rivier Photo ofAan het eind van de watergoot verder langs de rivier

Aan het eind van de watergoot verder langs de rivier

Smal paadje langs de rivier

Monumentale kurkeik

PictographWaterfall Altitude 0 ft

Salt de la Novia

Photo ofWaterval Tio Juan en uitzichtpunt Paraiso Photo ofWaterval Tio Juan en uitzichtpunt Paraiso Photo ofWaterval Tio Juan en uitzichtpunt Paraiso

Waterval Tio Juan en uitzichtpunt Paraiso

PictographFountain Altitude 0 ft

Fuente del Hierro

Pad langs de rivier naar Navajas

Monumentale boom op Plaza Mayor

De boom is een Olm van bijna 400 jaar oud.

• Photo of bodegravensander
    bodegravensander Feb 6, 2020

Leuke afwisselende route.

Wicky en Erick Feb 6, 2020

Hallo Sander en Dione, leuk weer even een berichtje met sterretjes van jullie te ontvangen. Fijn dat de route jullie bevallen is. Op onderstaande link staan er nog meer en eventueel op een prachtige camping in Alcossebre hebben we ook mooie wandel en mountainbike-tochten gemaakt. Camping Ribamar is een absolute aanrader, kijk maar eens. Hartelijke groeten en tot een volgende keer, Erick, Wicky en Saartje.

• Photo of DJ&MC
    DJ&MC Feb 2, 2022

Mooie afwisselende route! We hebben genoten! 50 Canos is een leuke plek om te lunchen( picknick maar ook een leuk restaurantje)

Wicky en Erick Feb 2, 2022

Hallo DJ&MC, dank jullie wel voor het aardige commentaar en de sterren. Geniet nog verder van deze mooie omgeving. Hartelijke groet, Wicky en Erick.

• Photo of Helga en Lady
    Helga en Lady Jun 3, 2022

Vandaag in omgekeerde richting met Hans en Lady gelopen, afwisselende route met mooie wandelpaden en panoramas. Dank voor het delen! Hartelijke groetjes, H&H

Wicky en Erick Jun 3, 2022

Hoi Helga en Hans, Hoe sportief van Hans👍. Leuk dat jullie weer een route van ons gevonden hebben. Hartelijke groetjes Wicky en Erick.

• Ingerlis Feb 21, 2023

Really wonderful hike! Thank you!

Really wonderful hike with beatiful scenery!

Wicky en Erick Feb 21, 2023

Hi Ingerlis, thank's for the stars and the nice comment. Nice to follow each other. Regards, Wicky & Erick👋.

• hooijerink Jun 1, 2024

Hallo, wij hebben gisteren deze route gelopen en vonden hem erg mooi. Zowel bovenlangs als langs het irrigatiekanaaltje. Groet, Dick