Navajas, rondje om vanaf camping Altomira

Photo ofNavajas, rondje om vanaf camping Altomira Photo ofNavajas, rondje om vanaf camping Altomira Photo ofNavajas, rondje om vanaf camping Altomira

December 11, 2019
December 2019

near Navajas, Valencia (España)

Mooie rondwandeling vanaf de camping Altomira in Navajas over de Via Verde en de naastgelegen heuvels. Dit gebiedje is in vroeger tijden een mijnbouw-gebied geweest.
Aan de Via Verde staan nog diverse gebouwen uit die tijd om de treinen te beladen met erts.

De Via Verde is nu een fiets/wandelpad maar ooit was het een spoorlijn.

Vertrek is via de achteruitgang van camping Altomira.
Camping Altomira is een rustige goed verzorgde camping op de heuvel tegenover het dorp Navajas.
Zonnige plekken op grind, twee verwarmde sanitairgebouwen.
Er is een restaurant en voor de warme dagen staat er een zwembad te wachten.

Aan de achterzijde sta je gelijk op de Via Verde welke we rechts oplopen.
Na een halve kilometer komen we bij een oud laadstation waar in vroeger dagen erts vanuit de heuvels in treinen werd gestort. Leuk om rond te lopen en de installatie te bekijken.

Even verderop komen we bij het oude treinstation van Navajas. Hier is nu en picknickplaats en heb je een mooi uitzicht op het dorp.
Na het stationnetje lopen we de eerste oude spoortunnel in en komen we uiteindelijk bij het uitzichtpunt; Mirador del Regajo. Een prachtig uitzicht op het stuwmeer en de bergen daarachter.

Na dit uitzichtpunt lopen we door de tweede tunnel en bij de kruising die dan komt gaan we linksaf de gravelweg de heuvel op.
Over deze gravelweg lopen we geleidelijk omhoog en bereiken dan een fantastisch uitzichtpunt op het dorp Navajas en de omgeving.

Hierna dalen we af naar de Via Verde en komen hier weer op terecht bij de oude laadgebouwen langs het "spoor". We gaan hier rechtsaf en lopen terug naar de camping.

PictographCampsite Altitude 0 ft

Vertrek vanaf camping Altomira

Via Verde volgen

Oud mijnbouw-gebouw

Photo ofRustpunt bij het oude stationsgebouw Photo ofRustpunt bij het oude stationsgebouw Photo ofRustpunt bij het oude stationsgebouw

Rustpunt bij het oude stationsgebouw