Natinnguaq 1.279 m. 2-dagstur

one day 4 hours 23 minutes
July 24, 2022
July 2022

near Qassiarsuk, Kujalleq (Groenlandia)

En flot tur til den højeste top i Qajuuttap Nunaa, fjeldområdet nord for Qassiarsuk og syd for Eqaloorutsit Sermiat. Vi gik den på 2 dage, og lå i telt ved søen med kote 530 m.
Kort: Vandrekort Sydgrønland. Narsarsuaq 1:100.000

Dag 1.
Vi blev sejlet til pynten før fåreholdstedet Qinngua, og vandrede derfra direkte opad mod vest til søen med kote 530 m. på vandrerkortet. Vi søgte efter de laveste overgange på fjeldskråningen, og fulgte fårestier, der hvor de gik i den rigtige retning. Kom frem til sø 530 ved dens sydlige ende, men gik derfra op til dens nordvestlige bred, og camperede dermed ved foden af Natinnguaq.
Længde ca. 8,5 km. Op/ned: 696/170 m.

Dag 2.
Fra søen vandrede vi opad langs den højre (nordlige) side af elven, som løber ned til søen i en meget markant slugt fra sydsiden af toppen Natinnguaq. Ved den første lille sø, hvor det flader ud, tog vi til højre ind til en lidt større sø, der ligger ved Natinnguaqs østlige side. Der var stadig delvist is på denne sø i midt juli. Det er let at følge søens østlige bred rundt, og derefter fortsætte op af ryggen mod toppen Natinnguaq. Terrænet består af større og mindre blokke, der ligger fint fast, og det er ikke så stejlt, så det er en fin rute til toppen. (Det er også muligt at nå toppen af dens sydlige ryg, men på denne tur valgte vi den nordlige rute).

På toppen er der en imponerende varde, og en imponerende udsigt! Vi fik lyst til at følge den lange ryg med flere toppe, som fortsætter fra bagsiden af Natinnguaq mod nordvest. Vi gik til den første lille top (ca. 45 minutters vandring fra Natinnguaq), hvorfra man lige kan se bugten ved Eqaloorutsit Sermiat, med alle de drivende isbjerge. Det vil være flot at fortsætte videre på denne ryg, hvis man har god tid!

På vej tilbage mod toppen besluttede vi at gå ned i dalen bag (vest for) Natinnguaq til de store søer, der ligger der. Det var en smule stejlt ned det første stykke, i noget løst materiale, men derefter rigtig flot og let vandring rundt langs søerne og tilbage til den markante slugt, der fører ned til sø 530, hvor vi var kommet op.

Fra sø 530 fortsatte vi langs dens vestlige bred mod syd videre til næste sø, og på fårestier videre ned i Paradisdalen. Vi krydsede elven mens den var smal, så vi var på dens østlige side. Det er vigtigt, at man vælger side af Paradis-elven, inden den bliver til vandfald. Så man går langs dens østlige side, hvis man skal mod Qassiarsuk, og dens vestlige, hvis man er på vej ud mod Tasiusaq (via Qorlortup Itinnera). Vi holdt os lidt oppe på skråningen, hvorfra vi søgte ud til kysten ved Qorlortoq og grusvejen mod Qassiarsuk. Hele dette stykke er med et fint stisystem, lavet af fårene i området. Vi blev hentet med båd lige før Qassiarsuk, men man kunne også tage en enkelt overnatning mere i telt, eller fortsætte hele vejen til Qassiarsuk.
Længde ca. 27 km. Op/ned: 1.019/1.045 m.